raadsel
-
pidi
- Geregistreerd lid
raadsel
Tja, heb ik weer eens iets eigenaardigs: de zekering van ruitenwissers, achteruitrijverlichting en verstellen dimlicht klapt er regelmatig uit! Vandaag probeerde ik in z'n achteruit - met wissende wissers- de 900 SE 2.3 Cabrio te verplaatsen en jawel hoor, de zekering begaf het weer! Nu pieker ik me suf wat daarvan de oorzaak kan zijn en vraag nederig om tips die mijn leed kunnen verzachten maar liever natuurlijk helpen oplossen. Het denken begint inmiddels pijnlijk te worden!
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: raadsel
Kijk eerst eens bij de kabeldoorvoer naar je achteruitrijlichten in je kofferklep, kan zijn dat in de rubberen doorvoer een draad sluiting maakt.Vandaag probeerde ik in z'n achteruit - met wissende wissers- de 900 SE 2.3 Cabrio te verplaatsen en jawel hoor, de zekering begaf het weer! Nu pieker ik me suf wat daarvan de oorzaak kan zijn
-
pidi
- Geregistreerd lid
Tja, lijkt allemaal wel in orde te zijn, ben natuurlijk al een poosje geen acrobaat meer maar heb aardig m'n best gedaan mezelf in vreemde houdingen te forceren om alle doorvoeren en kabels te bekijken, lijkt dus wel okay te zijn. Ben er in elk geval achter dat het met het achteruitrijden te maken moet hebben, zodra ik de Saab in z'n achteruit zet hoor je de zekering kapot gaan! Er zit ook een schakelaar onder de motorkap op de versnellingsbak maar ik weet niet welke het is en of ik deze zomaar kan verwijderen om te kunnen controleren cq vervangen. Graag tips, misschien met een plaatje erbij?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
recent de koppelingskabel vervangen? zo ja zit daar nu een draad tussen van de achteruitrij-sensor!
-
pidi
- Geregistreerd lid
Nou nee Tanisha, er is niets gedaan aan de koppeling, maar waar precies zit dan die schakelaar op de bak en kan ik deze zonder problemen uitbouwen?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
bij de zekeringen bak onder de kap naar beneden kom je de schakelaar vanzelf tegen op de bak
de draden lopen langs de koppelingskabel waar een veer om zit bij monteren kunnen de draden daar tussen komen en dat kan lang goed gaan tot er een draad bloot komt te liggen
de draden lopen langs de koppelingskabel waar een veer om zit bij monteren kunnen de draden daar tussen komen en dat kan lang goed gaan tot er een draad bloot komt te liggen
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Als de kabels niet beschadigd zijn maakt de schakelaar misschien zelf kortsluiting, probeer eens een andere schakelaar.
-
pidi
- Geregistreerd lid
Een probleem staat nooit op zichzelf maar is vaak een gevolg van een ander probleem, maakt het allemaal wel interessanter mits je het kunt oplossen! De achteruitrijschakelaar op de bak bleek vochtig en vet, vermoedelijk door wat uittredende vloeistof in de buurt en verklaart een stelselmatige kortsluiting. Het vocht lijkt afkomstig van een gat links van de schakelaar welke was afgedicht met een plugje. Het plugje was omwikkeld met hard geworden installatietape, het plugje zelf voelt ook minder veerkrachtig aan. Ik weet niet of dit origineel is en ook niet waar het gat bovenin de bak voor dient. Zal proberen een foto te plaatsen maar ik begrijp inmiddels dat dit ook weer een cursus op zich gaat worden.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
plugje zit boven de uitgaande as van het schakel mechanisme met het afstellen daarvan gebruik je dat gaatje en blokkeer je de uitgaande as van het schakel mechanisme met een pen