Cabrio kiezen: wat is een goede keuze?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Hermen
Geregistreerd lid

Cabrio kiezen: wat is een goede keuze?

Bericht door Hermen » zo 16 sep, 2012 19:56

Beste Saab cabrio liefhebbers / rijders,

Ik begin langzaam aan steeds meer zin te krijgen een een dikke saab cabrio! Nu gaat mijn hart geloof ik het meeste uit naar een 9-3 aero van het modeljaar 2001-2003 dus met de dikke bumpers. De eerste 9-3 cabrio's vind ik ook mooi, vooral ook de zgn leren 'comfort' stoelen die in veel 'aero' modellen uit die jaren zitten (toen heette dat model volgens mij SE en geen aero, maar dat weet ik niet 100% zeker). De latere modellen (2004 -->) vind ik ook mooi hoor!

Nu wil ik graag weten of er belangrijke technische- of kwaliteitsverschillen tussen die modellen zitten, dus het model uit 1999 / 2000 en 2001-2003, dus met de dunne of de dikke bumbers. Of betrof het destijds uitsluitend een optische facelift?

Een ander punt is dat ik eigenlijk alleen verstand heb van de 900 classic. Dus aankooptips voor een 9-3 aero cabrio zijn ook zeer welkom! Waar op te letten? Wat zijn zwakke plekken? Hoe herken je die? Wat hoort wel, wat hoort niet bij zo'n auto? Nou ja, dat soort vragen dus.

Ik hoop dat iemand mij e.e.a. kan uitleggen of misschien zelfs een goede tip heeft. Momenteel heb ik twee (zeer fraaie) Saab's 900 3drs. Een 900T16 en een 900T16S. Beide origeneel NL. Bij de aanschaf van een cabrio moet minimaal 1 auto weg, dus een ruil behoort tot de mogelijkheden en heeft mss zelfs de voorkeur omdat het anders weer zo'n gedoe wordt.

Advies is van harte welkom! Veel dank alvast!

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Cabrio kiezen: wat is een goede keuze?

Bericht door tanisha » zo 16 sep, 2012 20:22

zwakke punten zijn de veerschotels achter als zich daar iets roest bevind of de schotel van de balk los komt is daar zeker weten al roestschade

vanaf halverwege 2000 vindt je de t7 motor en dat zijn geen hoogvliegers zoals de voorganger de t5

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » zo 16 sep, 2012 21:22

Ruilen tegen een classic Caab?

Hermen
Geregistreerd lid

Bericht door Hermen » ma 01 okt, 2012 21:22

Dank voor info. Classic caab heeft ook wel m'n interesse... Vind geloof ik alle saabs leuk :-)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 02 okt, 2012 10:42

Als je meer dan 10 mille gaat/wil uitgeven zou ik altijd voor het nieuwste model gaan vanaf 2003. Anders is een Aero vanaf 2001 (met die Viggen bumpers) een hele mooie optie! 8)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 02 okt, 2012 18:36

Voordeel van de 9.3 Sport cabrio is de veel grotere stijfheid en de beter veiligheid voorzieningen.
Daarnaast is heeft deze auto een totaal nieuwe geheel uit lichtmetaal opgetrokken motor, dus de 1.8t, 2.0t en de 2.0T allemaal twee liters, die geen last hebben van Black Sludge. Verder is er nog een V6t en een paar dieselvarianten met een turbodieselmotor van FIAT.
In circa 2005 is het dashboard wat gemoderniseerd en iets later is de het uiterlijk wat veranderd.
De automaten in een 9.3 Sport cabrio zijn uiteraard moderner, in de 900NG/9.3 allleen 4 gangs automaten.
Versnellingsbakken 5 of 6 gang.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » di 02 okt, 2012 22:14

carlsson schreef:Voordeel van de 9.3 Sport cabrio is de veel grotere stijfheid en de beter veiligheid voorzieningen.
Daarnaast is heeft deze auto een totaal nieuwe geheel uit lichtmetaal opgetrokken motor, dus de 1.8t, 2.0t en de 2.0T allemaal twee liters, die geen last hebben van Black Sludge. Verder is er nog een V6t en een paar dieselvarianten met een turbodieselmotor van FIAT.
In circa 2005 is het dashboard wat gemoderniseerd en iets later is de het uiterlijk wat veranderd.
De automaten in een 9.3 Sport cabrio zijn uiteraard moderner, in de 900NG/9.3 allleen 4 gangs automaten.
Versnellingsbakken 5 of 6 gang.
En het grootste nadeel is dat ze een godsvermogen aan onderhoud kosten, van brekende veren, piepende lagerschalen etc. Het rijdt verder prima maar heb nog nooit een auto gehad waaraan zoveel kapot gaat.... Hier heb ik met mijn classics geen last van( rijden ook wel anders) :D

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 02 okt, 2012 22:29

Hermen schreef:Een ander punt is dat ik eigenlijk alleen verstand heb van de 900 classic.
Dan zou ik op zoek gaan naar een 900 classic cabrio, die houdt ook zijn waarde. De 900NG cabrio is nu al goedkoper dan de 900 en de 9-3 is over een paar jaar ook niets meer waard.

Plaats reactie