Heeft mijn cabrio een sportonderstel?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
richard9722
Geregistreerd lid

Heeft mijn cabrio een sportonderstel?

Bericht door richard9722 » vr 12 okt, 2012 10:47

Weet iemand hoe ik kan zien/bepalen of mijn cabrio uit 2002 een sportonderstel heeft?
Ik vind haar namelijk redelijk stug geveerd.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Heeft mijn cabrio een sportonderstel?

Bericht door carlsson » vr 12 okt, 2012 15:35

Het Saab sportonderstel bestaat naast iets lagere en stuggere veren tevens uit een sportievere type schokbrekers en iets dikkere stabilisator stangen.
Meestal is het type nummer van de McPherson poot nog af te lezen, soms hebben veren nog een gekleurde sticker.
Uiteraard kan hij ook van aftermarket sportschokbrekers en/of sportveren zijn voorzien, dan gaat het meestal om flinke verlagingen met zo'n 30 mm.
Gewoon eens kijken hoeveel ruime er tussen de spatbordrand en de band is, voor is dat standaard opvallend veel, mede om sneeuwkettingen te kunnen monteren.
Krijg je er maar twee vingers tussen, dan is hij zeker wat verlaagd.
Daarnaast kun je nog chassirubbers vervangen, die hebben dat vaak een andere kleur en zijn niet zo soepel, bij een Saab sportonderstel wordt er gewoon met originele rubbers gewerkt.
Een deel van de soepelesse zit ook in de hiel van de banden, dus een 225/45/17 band voelt stugger aan dan een 50 of een 60 serie band. Dat nummer geeft het percentage van de breedte aan, dus de hiel van een 225/45/17 band is 0,45 maal 225 mm :wink:
Als laatse wil de breedte van de velg nog een rol spelen, is die vrij breed, 7.0J of meer staat de band wat strakker op de velg, dan gaat de auto wat minder op de hiel leunen in de bochten.

richard9722
Geregistreerd lid

Bericht door richard9722 » wo 24 okt, 2012 16:25

Hi Carlsson,
Dank voor de uitvoerige uitleg :)
Helaas staat de garage nogal vol, waardoor ik de Caab niet boven de put kan zetten. Zodra er meer ruimte is gemaakt, zal ik eens kijken wat er precies onder zit. Hopelijk kom ik dan wat verder.
Overigens staan er nu wel 17" alu 36 onder met 215/45 zr17 banden.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 24 okt, 2012 17:21

heey
als het een originele aero is heb je een aangepast onderstel
mvg werner

richard9722
Geregistreerd lid

Bericht door richard9722 » wo 24 okt, 2012 17:34

Hoi Werner,
Het is geen aero, maar een se. En dan nog een LPT ook ... Althans volgens de rdw.

Groet,
Richard

Plaats reactie