saab 9-3 1999 kap met hand openen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
baas 2.3
Geregistreerd lid

saab 9-3 1999 kap met hand openen

Bericht door baas 2.3 » do 30 mei, 2013 7:17

hallo,

ik heb een probleem met een saab 9-3 cabrio van 1999.
(donorauto)

de kap heeft altijd perfect gewerkt, maar ineens doet hij helemaal niks meer zekeringen zijn nog heel en alles.
nu moet ik erbij zeggen dat ik al een aantal delen verkocht heb zoals de tellerbak. misschien dat dit hier iets mee te maken heeft.

heb al gezocht op het forum maar ik kan nergens vinden hoe ik de kap met de hand kan bewegen nu. alleen voor 900NG en das een ander systeem.
iemand hier iemand een how to van of een aantal tips??
heb de achterbank en de kofferdeksel era al af gehaald. voor de kap de demonteren moet deze namelijk open kunnen.

bij voor baat dank alvast

met vriendlijke groeten
swen baeten

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: saab 9-3 1999 kap met hand openen

Bericht door nastydrive » do 30 mei, 2013 7:22

Staat dat niet in het boekje die bij de auto zit ,hoe je handmatig de kap kan openen

Bij een 900 zit er een handel waarmee je de motor ontgrendeld achter de rugdeel van de achterbank

mvg Erwin

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » do 30 mei, 2013 7:33

Even uit mijn hoofd: eerst de handel (kraan) dicht draaien die onder de centrale afdekkap zit in het skiluik. In de afdekkap zit een ronde dop, daaronder zit een kraan die je moet draaien. Als je de kraan dicht doet kun je vaak ook al met de hand de kap open of dicht doen.
Daarnaast kun je ook met de wielmoersleutel de kap bewegen, hiertoe zit er rechts voor in de kofferruimte een mechanisme, waar je de wielmoersleutel als hefboom in steekt en dan kun je de kap openpompen.
Ik weet echter zo niet of het bewegen met de wielmoersleutel de kap opent of dicht doet. Het lijkt me het meest logisch dat de kap alleen dicht gaat, wat in geval van nood toch het meest voorkomt. Als de kap immers niet open wil, kun je hem gewoon dicht laten, de nood wordt daar niet hoger of lager van. Bij een geopende kap en een aankomende bui kan de nood om de kap dicht te doen wel hoger worden...

Succes, Rein

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 30 mei, 2013 7:58

baas 2.3 schreef:hallo,
heb kofferdeksel er al af gehaald.
heey
daar zit het , druk op het contakje zodat de auto denk dat de kofferklep dicht is en ze zal werken
mvg werner

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » vr 31 mei, 2013 19:28

@werli
dat was idd een van de redenen , en een zijraam dat half gedemonteerd was al.
schijnbaar kijkt het ''dak'' naar de positie van de zijramen, zodat deze als ze nog gesloten zijn dus eerst allevier een klein beetje open gaan.
maar gelukkig is het nu opgelost, en heb ik weer een goeie les geleerd

bedankt voor al de reacties mensen,

gr swen

Plaats reactie