demonteren kap Saab NG 900 uit '95
-
Beloney66
- Geregistreerd lid
demonteren kap Saab NG 900 uit '95
Liefhebbers,
Vandaag voor een heel leuk prijsje een NG 900 cabrio gekocht. Met natuurlijk wat werk. Een van die werkzaamheden is de kap die alleen maar een stukje (het achterstuk) omhoog komt en verder niets doet. Een het raam in de bekleding is los.
Ik zou graag de tekeningen hebben of een handleiding hoe de hele kap te demonteren. Ik wil de hele handel eruit halen, schoonmaken inspecteren en weer terug zetten. Iemand tekeningen of weet iemand uit of met ervaring hoe dat in zijn werk gaat?
Geweldige auto trouwens. 2.3 liter erin en dat wil wel..
Groet
Vandaag voor een heel leuk prijsje een NG 900 cabrio gekocht. Met natuurlijk wat werk. Een van die werkzaamheden is de kap die alleen maar een stukje (het achterstuk) omhoog komt en verder niets doet. Een het raam in de bekleding is los.
Ik zou graag de tekeningen hebben of een handleiding hoe de hele kap te demonteren. Ik wil de hele handel eruit halen, schoonmaken inspecteren en weer terug zetten. Iemand tekeningen of weet iemand uit of met ervaring hoe dat in zijn werk gaat?
Geweldige auto trouwens. 2.3 liter erin en dat wil wel..
Groet
-
blue city
- Donateur (3x)

Re: demonteren kap Saab NG 900 uit '95
Misschien kun je hier mee verder.
Succes
viewtopic.php?f=47&t=131088" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Beloney66
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de tip, maar de pdf's had ik al allemaal gedownload. En in de electrisch schema pdf zit nou net de cabrio-afdeling niet. Pagina 235-245 is eruit. Waarom snap ik ook niet....
-
Beloney66
- Geregistreerd lid
Is er geen exploded view van de kap ergens op het forum?
En een beschrijving van de werking?
En een beschrijving van de werking?
-
nastydrive
- Donateur (2x)

Heb je de rode handel achter de bekleding van de achterbank al gevonden daarmee kan je de motor buiten spel zetten, de bank ontgrendel je met je contact sleutel boiven in de rugleuning
-
apache
- Geregistreerd lid
SYSTEM WIRING DIAGRAMS Convertible Top Circuit1997 Saab 900
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13722.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle elektrische schemas voor de NG 900
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13722.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle elektrische schemas voor de NG 900
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
eddracket
- Geregistreerd lid
De volledige kap met frame verwijderen valt goed mee, ik probeer mij de stapjes te herinneren:
Verwijder de achterbank de rugleuning kan je laten zitten
Verwijder de 2 achterste zijpanelen
Dak moet opgevouwen zitten in de zak en de afdekplaat moeten blijven openstaan
Dan koppel je de sensoren los, die zie links en rechts zitten achter de zijpanelen
Dan zie je 3 goudkleurige bouten aan elke kant, deze draai je los.
Nu roep je een helper
Nu kan je het volledige dak eruit heffen, wees wel heel attent!!! Begeleid de draden van de sensoren/motors mee zodat ze nergens vastzitten. Bij vlokkige niet blijven trekken aan het dak, maar opzoek gaan naar de hindernis of kijken wat er nog vastzit!
Verwijder de achterbank de rugleuning kan je laten zitten
Verwijder de 2 achterste zijpanelen
Dak moet opgevouwen zitten in de zak en de afdekplaat moeten blijven openstaan
Dan koppel je de sensoren los, die zie links en rechts zitten achter de zijpanelen
Dan zie je 3 goudkleurige bouten aan elke kant, deze draai je los.
Nu roep je een helper
Nu kan je het volledige dak eruit heffen, wees wel heel attent!!! Begeleid de draden van de sensoren/motors mee zodat ze nergens vastzitten. Bij vlokkige niet blijven trekken aan het dak, maar opzoek gaan naar de hindernis of kijken wat er nog vastzit!
-
Beloney66
- Geregistreerd lid
Toch maar eens dieper in de materie gedoken. De afdekplaat voor de kap wilde niet omhoog. Met een losse 12 V voeding spanning op de betreffende motor gezet en voila ding ging open. Daarna weer met de losse voeding gesloten en daarna met de schakelaar in de auto de kap geopend. Deed het prima. Dus geen motors oid kapot. Meevaller. Weer dichtgemaakt en weer proberen te openen. En toen weer hetzelfde probleem. Alleen 5e gaat omhoog en de zaak stopt weer. Het lijkt of de afdekkap ergens achter blijft hangen. Kun je de haken van de afdekkap die in de sensor vallen afstellen? Kan het zijn dat de kabels die een en ander moeten besturen iets uitgerekt zijn. In ieder geval is een kabel minder strak gespannen dan de andere.
-
Beloney66
- Geregistreerd lid
Even verder over de kapdemontage: zover als beschreven kan ik het volgen. Maar in de kofferruimte zitten ook 4 schroeven van de tonneau (heet dat ding zo?) en de motor voor het openen van de afdekkap is weer verbonden met kabeljes. Wat moet je daarmee? In de beschrijving lijkt het of er geen enkele relatie is tussen het mechanisme voor openen afdekkap en van de top.
-
jansen
- Donateur (7x)

en de motor voor het openen van de afdekkap is weer verbonden met kabeljes. Wat moet je daarmee? In de beschrijving lijkt het of er geen enkele relatie is tussen het mechanisme voor openen afdekkap en van de top
Die twee kabeltjes zijn verbonden met het slotmechanisme voor het openen en vergrendelen van die tonneau annex afdekkap.
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
gaat dat niet met 2 stangen?jansen schreef:en de motor voor het openen van de afdekkap is weer verbonden met kabeljes. Wat moet je daarmee? In de beschrijving lijkt het of er geen enkele relatie is tussen het mechanisme voor openen afdekkap en van de top
Die twee kabeltjes zijn verbonden met het slotmechanisme voor het openen en vergrendelen van die tonneau annex afdekkap.
-
jansen
- Donateur (7x)

Neen, vergrendellen en openen gaat met twee staalkabeltjes, net als op je fiets, zogenaamde bowdenkabels.gaat dat niet met 2 stangen?