Hallo,
Volgens de Saabdealer hydrauliekpomp van mijn cabrio (9-3 van 1998) stuk. Reparatiekosten begroot op ca € 4000,-!!!!!
Via Saabforum erchter gekomen dat Vetus ( boat equipment) dezelfde pompen heeft ( prijs ca € 500,- ) . Bleek dat kunststof tandwiel stuk was. Zelf vervangen kosten 13,50. Maar nu ?? Moet het systeem ontlucht worden?? En hoe gaat dat? Want de display geeft aan Soft top failure!
Wie kan mij helpen??
Ron
hydrauliek pomp cabrio dak
-
virjinz
- Geregistreerd lid
sorry dat ik je geen goede raad ivm je probleem kan geven (ben niet zo thuis in de hydrauliek e.d.) maar wou gewoon even kwijt dat het er meer en meer op begint te lijken dat de dealers (met gelukkig eerlijke uitzonderingen) hun jaarlijkse vakantie willen betalen op de kap van de cabrio-rijder.
wat hier op het forum al reeds geschreven is omtrent prijs-offertes van dealers, honderden tot duizenden euro's voor iets wat achteraf voor een fractie van die prijs gemaakt kon worden.
ik zou er ziek van worden om een rekening van €4000 voorgeschoteld te krijgen, mag er niet aan denken!
wat hier op het forum al reeds geschreven is omtrent prijs-offertes van dealers, honderden tot duizenden euro's voor iets wat achteraf voor een fractie van die prijs gemaakt kon worden.
ik zou er ziek van worden om een rekening van €4000 voorgeschoteld te krijgen, mag er niet aan denken!
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: hydrauliek pomp cabrio dak
(vervolg op viewtopic.php?t=2163&highlight=vetus )Marron schreef:...Via Saabforum erchter gekomen dat Vetus ( boat equipment) dezelfde pompen heeft ( prijs ca € 500,- )... Moet het systeem ontlucht worden?? ... display geeft aan Soft top failure!
Het oliereservoir zit aan de pomp vast, dus er hoeft wat dat betreft niets ontlucht te worden. De lucht die eventueel in de leidingen zit, zou er na verloop van tijd via de retourleiding naar het reservoir vanzelf uit moeten komen. Je kan in ieder geval de kap met handkracht open/dicht doen.
Draait de pomp wel als je het dak met de schakelaar open/dicht probeert te doen? Zo niet, dan zou je kunnen proberen de pomp te laten draaien door er rechtstreeks, dus buiten de schakelaar om, 12 V op te zetten om weer oliedruk in het systeem te krijgen, daar zal die '<i>Soft top failure</i>' foutmelding ook wel vandaan komen; één of andere sensor die geen oliedruk meer voelt.
Het lijkt me dat die melding ook door het uitlezen/resetten van de computer te verwijderen zou moeten zijn.
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Re: hydrauliek pomp cabrio dak
En dat resetten zou je mogelijk zelf kunnen doen door de minpool van de accu los te halen en even een kopje koffie te gaan drinken.72sonett-III schreef:Het lijkt me dat die melding ook door het uitlezen/resetten van de computer te verwijderen zou moeten zijn.