Brace tegen strakker sturen? en Cabrio zak hangt scheef

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
evdpol
Geregistreerd lid

Brace tegen strakker sturen? en Cabrio zak hangt scheef

Bericht door evdpol » vr 26 jul, 2013 9:34

Ik rij sinds kort een 9-3 Cabrio uit 2005.
Kom vanuit een Volvo V70 wat natuurlijk wbt rijeigenschappen geweldig is,
Wat betreft rijbeleving legt zo'n V70 het zeker af tegen de Cabrio.

Ik las over een 6 punts brace op dit forum.
Is zo'n brace nou voor het strakker sturen of helpt het ook tegen het schudden in de kont van de cabrio?
Lijkt mij niet maar lees verschillende berichten op het forum hierover.

Verder valt het op dat de zak waar het dak ingaat in de kofferbak wat scheef hangt aan de rechterkant.
Op een foto van een andere cabrio zag ik dat ook. Is dat toeval of normaal?
Indien niet niemaal hoe kan je daarbij om het dan totaal gelijkmatig te krijgen?

remels75
Geregistreerd lid

Re: Brace tegen strakker sturen? en Cabrio zak hangt scheef

Bericht door remels75 » vr 26 jul, 2013 10:35

De 6 point brace die je noemt is voor de oude 9-3 (OG) cabrio die tot 2003 gemaakt is. Die van jou, de sport convertible, is af fabriek al stijver en heeft ook al een versteviging op het subframe.
Wil je de sportconvertible (nog) strakker laten sturen, dan zou ik eens kijken naar verse veren, eventueel verlaagd, en nieuwe / betere schokdempers.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 26 jul, 2013 12:38

Om wat strakker te kunnen sturen is een strut brace/veerpootburg een goede optie. Montage daarvan scheelt namelijk wel. Een sportchassis helpt ook goed, de combinatie nog beter. Het helpt niet tegen het schudden van de achterkant. Daar voor moet je een sportsedan kopen.
De zak voor de kap zit bij mij recht. Je kunt de zak van bovenaf benaderen en kijken hoe het zit door het dak half te openen zodat de klep open staat.

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » vr 26 jul, 2013 13:41

Veerpootbrug was me nog ontschoten :oops: Op mijn sport sedan is de combinatie veerpootbrug / nieuwe veren / Bilstein B6 erg geslaagd wat mij betreft.

dpdietvorst
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door dpdietvorst » vr 26 jul, 2013 17:34

Voor wat betreft strutbrace; eens met Shearwater!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 29 jul, 2013 17:02

Wat bedoel je met schudden van de kont, meestal is wat overstuur toch leuker dan onderstuur.
Misschien eens de grote rubbers op de meesturende achteras controleren, die zijn vaker op, geldt ook voor de schokdempers en veren.
Bij de cabrio is de gewichtsverdeling mogelijk met afgezakte kap niet optimaal, tevens zitten bij de cabrio net als bij de estate achter geen progressieve veren zoals bij de sedan.

Uiteraard helpt een strutbrace, maar daar niet voor de achterzijde onder controle te krijgen :wink:

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 29 jul, 2013 19:15

Met het schudden van de kont wordt bij een cabrio doorgaans geduid op enige beweging van de achterzijde van de koets ten opzichte van de voorzijde. Veroorzaakt door het ontbreken van een vast dak en een hebbelijkheidje van cabrio's. Daar helpt geen strubrace aan en ook rubbers zullen dat niet oplossen. De huidige cabrio's hebben daar al beduidend minder last van de oude 9-3 en de 900's. Ik zou er maar mee leren leven en het zien als een van de charmes van het open rijden.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 30 jul, 2013 0:58

Dat komt dan door de torsie krachten die op de carrosserie werken, valt bij een 9.3 Sport Cabrio idd erg mee. Een 900 Ng en de 9.3 Cabrio die rijden pas als een dweil :lol:

Baasrijder
Geregistreerd lid

Bericht door Baasrijder » do 08 aug, 2013 16:25

Wat betreft de zak. Als ik de kap dicht heb, hangt bij mij die zak ook altijd scheef. Maar dat geeft niet - hij is dan toch leeg en je kunt 'm gemakkelijk omhoogduwen als er spullen in moeten.

arnoldhassebas
Geregistreerd lid

Bericht door arnoldhassebas » zo 25 aug, 2013 7:47

als we over de brace hebben met 3 pootjes aan het subframe (bij het stuur huis) , ik merk geen verbetering bij mijn 2001. Zonde geld dus :oops:

gr

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 25 aug, 2013 9:24

Dan rijd je niet sportief genoeg. ;)

Plaats reactie