Softtop failure na bijvullen olie

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
ChrisBo
Geregistreerd lid

Softtop failure na bijvullen olie

Bericht door ChrisBo » wo 31 jul, 2013 15:49

Mijn Saab 9-3 SE cabrio uit '99 heeft cabriodak problemen.

Een week of wat geleden heb ik het olie in het reservoir achter de achterbank bijgevuld.
Vanaf dit moment wil het dak niet meer open. Het dak ontgrendeld wel, zeg maar vanaf de toneaucover, maar daarna gebeurt er niets en op de SID verschijnt de melding 'softtop failure'. Ik heb het hele forum afgezocht, ook het uber softtop topic, maar alle problemen die ik tegen kom, lijken in een later stadium te zitten van het dak open en dicht doen. Mijne gaat dus helemaal niet meer open. Is het toeval dat dit gebeurt na het bijvullen, is er iets 'duurs' kapot?

Ik weet niet wat ik moet doen. Op 6 augustus verloopt de APK en er moeten wel wat dingetjes gedaan worden. Als er ook nog eens een dure reparatie van het dak bijkomt, vrees ik dat ik afstand moet gaan doen van mijn geliefde auto. De bodem van mijn zak met geld komt in zicht.......:(

Opvallend is dat als ik het dak ontgrendel en dan van contact af doe en handmatig de kap omhoog duw, vervolgens de auto weer op contact zet en probeer het dak te sluiten, er niets gebeurt en ik de melding krijg 'check softtop cover'. Dus niet de 'softtop failure' die ik bij het open doen krijg.

Wat kan er mis zijn? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Even op een rijtje:
Oliepijl check
Volgens mij geen breekpen probleem

AeroR
Geregistreerd lid

Re: Softtop failure na bijvullen olie

Bericht door AeroR » vr 02 aug, 2013 10:26

Heb je er wel het juiste goedje in gedaan en niet over max bij gevuld? Moest wel 4x lezen om te snappen wanneer je dak blijft hangen maar dat kan aan mij liggen.
Ik verwacht toch dat je het moet zoeken in je microswitches gezien je ervaring bij het sluiten van de kap. Lijkt erop dat het systeem denkt dat je cover niet dicht zit op het moment dat de achterkant van het dak er niet meer op rust en in vastgeklikt zit.. Microswitches staan goed beschreven in het über softtoptopic, beetje buigen en hij doet het waarschijnlijk weer, succes!

ChrisBo
Geregistreerd lid

Bericht door ChrisBo » vr 02 aug, 2013 10:48

Ha AeroR,

Bedankt voor je reactie! Misschien iets warrig genoteerd, was na drie uur zwoegen......;)

Maar het juiste goedje zit er in, ook al eerder eens iets bijgevuld. Door het kijk gaatje in kofferbak staat hij keurig op max.

Het probleem is dat de vijfde boog wel ontgrendeld van de toneaucover, maar verder gebeurt er niets. Hij gaat niet omhoog. Hierdoor kan ik niet in de toneaucoverbox kijken. De vijfde boog kan ik wel omhoog duwen als ik de auto van contact zet, maar hoe krijg ik dan de toneaucoverklep open?

Als ik die omhoog krijg kan ik volgens mij 3 microswitches checken. Enig idee?

Alvast bedankt!

Chris

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » vr 02 aug, 2013 11:09

Het feit dat je al 2 keer hebt moeten bijvullen vind ik opvallend te noemen, dat duidt op lekkage zou je zeggen. Zou hem ook niet tot max bijvullen maar er ietsje onder blijven, de hoeveelheid vloeistof tussen min en max is best groot. Misschien weer een beetje eruit halen?
Mocht dat niet baten kun je proberen om de achterzijde van de kap en daarna de toneau VOORZICHTIG te helpen terwijl iemand anders het knopje bedient. Mocht dat niet lukken zou ik er een Saab kenner naar laten kijken. viewforum.php?f=76" onclick="window.open(this.href);return false;

ChrisBo
Geregistreerd lid

Bericht door ChrisBo » vr 02 aug, 2013 12:29

Klopt, maar nog niet iets heel ernstigs. 1 keer per jaar een beetje erbij tot nu toe. Geen natte plekken of plassen ergens. Ik ben tot nu toe alleen bezig geweest, dus ga morgen idd maar even met een paar vrienden prutsen. Ik laat wel even weten hoe het afloopt.

Nog een vraag nav bestuderen instructieboekje:
Kun je de toneaucoverklep ook ontgrendelen om hem open te krijgen? Er staat beschreven hoe je bij nood de kap dicht kunt krijgen. Is deze procedure ook te volgen om, als de vijfde boog omhoog staat in het opengaan proces, de klep te ontgrendelen en op deze manier bij de microswitches te komen? Om deze vrij te krijgen hoeft het dak niet verder handmatig opengevouwen te worden, wat eventuele schade zou kunnen veroorzaken.

Alvast bedankt!

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » vr 02 aug, 2013 12:52

Je kunt proberen de cover voorzichtig naar beneden te duwen terwijl iemand met het knopje probeert het dak te openen. Hopelijk vindt het systeem dan wel dat je cover dicht is en in dat geval zal je achterruit wel gewoon omhoog komen met knopje. Wel op tijd de cover weer loslaten want die zal dan ook wel open komen en dan kun je er bij. Temperatuur zou ook nog wel eens een rol kunnen spelen. Anders zou ik het ook niet weten.
Wel ff laten horen wat het geworden is aub, leert iedereen weer van inclusief mezelf.

ChrisBo
Geregistreerd lid

Bericht door ChrisBo » do 26 sep, 2013 21:34

Het is al weer een tijdje geleden en de zomer is voor bij helaas. Het dak gaat nog niet open. Ik heb de coverkap opengekregen en de relais gechecked, maar deze leken gewoon te werken. Ik post binnenkort even het vervolg!

ChrisBo
Geregistreerd lid

Bericht door ChrisBo » di 03 dec, 2013 12:46

Helaas heb ik nooit kunnen achterhalen waar het probleem zat. Dit ivm allerlei andere zaken die misgingen aan de auto. De cabrio heeft een plekje gevonden bij Saabpartners.com..............

Plaats reactie