Hard top

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
kojak58
Geregistreerd lid

Hard top

Bericht door kojak58 » wo 07 nov, 2007 13:37

Hallo, kan er me iemand zeggen of er ook een Hard-Top bestaat om over de stoffen kap te zetten van onze cabrio's .

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 07 nov, 2007 14:33

Ja, er is een Engels bedrijf die ze maakt of (als proef?) heeft gemaakt, meen ik. Het ziet er ongelofelijk vreemd uit:
Afbeelding
Het geheel lijkt een beetje op een ouwe Opel Omega :)
Saab Torque UK are pleased to announce that we are the first in the world to make a removable hardtop for the 900 and 9-3 convertible models. This product was designed in house and has been field tested for over one year and we will be putting it into production in the next few months. The hardtop will need to have some wiring installed to allow fitment, as it utilizes the tonnue locking pins to mount and standard front mounts. No drilling to original vehicle. a safety cutout switch is installed to stop accidental operation of soft top. The hardtop is extremely well constructed from fibreglass with additional internal support and comes fully trimmed in choice of headlining. A larger rear plastic window has been fitted to allow a better rear view, no rear heating was deemed necessary as we did not experience any misting up problems. The hardtop was styled to complement the look of the car and gives it a coupe type look. Price is soon to be announced, please feel free to contact us should you require any further information on this or any of our products.

Geen idee of dit produkt werkelijk in produktie is genomen.

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » wo 07 nov, 2007 15:29

Ziet er vind ik niet eens zo onaardig uit, maar een hardtop is voor watjes :twisted: vind ik aangezien de huidige softtops al van goede(isolerende en waterdichte) kwaliteit zijn. Bij oldtimers is dit een ander verhaal natuurlijk. Wijzelf hebben een Triumph STAG van 1975 en daar zat ook een originele hardtop bij toen we de auto kochten. Deze heeft er 2 keer opgezeten ter transport toen we de auto meenamen naar huis na aankoop en 1 keer toen we verhuisden. Bij zo'n auto scheelt het wel natuurlijk met of zonder maar in de winterperiode blijft de STAG op stal als het slecht weer is, zeker als er pekel ligt. De hardtop houden we alleen maar omdat ie bij de auto hoort ivm de waarde bij eventuele verkoop en verder staat dat ding alleen maar in de weg in de garage. We hebben echter ook 5 jaar een VW GOLF III cabrio gehad als dagelijks vervoermiddel en hebben nooit een hardtop gemist, want ook bij ±5 graden en zon kun je open rijden en als die hardtop er dan opzit dan is het balen. Ik heb echter wel de indruk dat er een grote groep van cabriobezitters is die alleen zo'n auto hebben voor de status aangezien er heel vaak mensen met de kap dicht rijden terwijl het weer dan prima is om open te rijden en daar zitten naar verhouding ook veel SAAB-rijders/rijdsters tussen. En hoe jonger de cabrio des te groter het aantal "dicht"rijders. Smoesjes zullen wel zijn:
het is te koud
ik ben al verkouden
het is te warm(dus ac aan)
de bagageruimte zit vol boodschappen en dan kan de kap niet open(zeker bij de klapdakrijders)
Regelmatig zie ik van die opgetutte dames in een cabrio waarvan het kapsel waarschijnlijk niet in de war mag raken of ze kunnen het knopje vd kapbediening niet vinden zeker :lol: .
ps. @kojak: ik zie nu pas je "naam" :lol: :lol: :lol: , jouw haar zal niet in de war raken dus dat is geen smoes om niet open te rijden.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 07 nov, 2007 15:44

Ik deel grotendeels de mening en opvattingen van staggie en zou er zelf ook niet over piekeren zo'n ding aan te schaffen.
Daarbij is het nog slecht voor de kap ook om een half jaar opgefrut te zitten. Dan weet je zeker dat ie er in het voorjaar vool kreukels en schaafplekken weer uit komt.
Voor wat betreft de smoezen: ik rij zo vaak mogelijk open, maar het moet wel een beetje comfortabel zijn. Dus als het onder de 15 graden is en ik rij bijna alleen maar snelweg, dan hou ik hem dicht. Ook heb ik hem wel eens met 30+ graden in de volle zon in de file weer dicht, want dan verbrand je levend. Maar beide zijn extremen, normaal heb ik hem open en verbaas ik me over die dichtrijders. Ik denk ook dat het in veel gevallen puur status is: lekker zinloos extra duur....

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » wo 07 nov, 2007 15:56

WimZ schreef:Ik deel grotendeels de mening en opvattingen van staggie en zou er zelf ook niet over piekeren zo'n ding aan te schaffen.
Daarbij is het nog slecht voor de kap ook om een half jaar opgefrut te zitten. Dan weet je zeker dat ie er in het voorjaar vool kreukels en schaafplekken weer uit komt.
Inderdaad Wim, daar heb je nog een goede reden om geen hardtop te monteren. Onze STAG staat vaak met de kap open startklaar in de garage, maar af en toe doe ik de kap tussentijds wel dicht om kreukels te voorkomen. Sommige mensen denken misschien dat de hardtop over de gesloten softtop gaat, maar dat is niet het geval.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 07 nov, 2007 16:30

je hebt ook nog eens niet de volledige bagageruimte... desalniettemin vind ik die hard-top best gaaf staan! 8)

kojak58
Geregistreerd lid

dak

Bericht door kojak58 » wo 07 nov, 2007 16:41

jawadde :roll: , ik wist niet dat de hardtop niet over de gesloten kap ging , je moet dus de kap moet openzetten om de hardtop te plaatsen :cry: . Denk ook dat dat niet echt het van het is voor de stoffen kap om ongeveer 3 à 4 maand opgesloten te zitten. Het was er mij niet om te doen voor de kou of zo (met een graag of 12 rijd ik ook nog open ) maar wel om de kap in de winter te beschermen tegen regen/wind/vorst daar ik ermee heel het jaar door rij en niet alleen als het mooi weer is , ben niet zo rijk om een weekend- en woon/werk wagen te hebben en wil hem nog lang houden in de staat dat hij is :wink:

staggie
Geregistreerd lid

Re: dak

Bericht door staggie » wo 07 nov, 2007 16:50

kojak58 schreef:Denk ook dat dat niet echt het van het is voor de stoffen kap om ongeveer 3 à 4 maand opgesloten te zitten. H
De stoffen originele kap en de betere stoffen aftermarket kappen blijven redelijk lang(±10 jaar) goed. De pvc-kap van onze Golf vertoonde na 5 jaar wel al wat kleine scheurtjes op bepaalde plaatsen maar was nog niet lek. Er zijn wel verschillende onderhoudsproducten te koop om de kap te onderhouden. De stof kun je ook inspuiten met vochtverdrijver, hetzelfde wat je ook op schoenen en jassen kunt spuiten om waterafstotend te worden/blijven. Veel plezier nog met je cabrio en als het even kan met de kap open he :wink: .

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Hard top

Bericht door Style&Co » zo 29 dec, 2013 13:44

zijn deze hardtops ook gemaakt voor de 9-3 cabriolet va 2004?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 31 dec, 2013 14:05

heey
bespaar je de moeite !
ik heb ooit eens bij dat bedrijf geweest toch heb ik al jaren geen contact meer met hen
mails en of telefoon worden niet meer beantwoord

mvg werner

Svarte Per
Geregistreerd lid

Bericht door Svarte Per » wo 01 jan, 2014 18:06

Maar wat is er mis met het zalige getik van de regen op je doek en het geklepper van de wind???

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » do 02 jan, 2014 13:26

Lees ook nog even de oude posts van Staggie en mij. Het heeft, als het al mogelijk zou zijn, nogal wat nadelen:

- De kap knapt er niet van op om een half jaar opgevouwen achterin te zitten (de hardtop gaat niet over maar in plaats van de kap)
- Bij eventuele lekkage of indien de kap niet volledig droog was bij plaatsen van de top kan de kap gaan schimmelen
- Met uitzondering van de 900 classic heb je nauwelijks meer een bruikbare bagageruimte door die kap die daar zit
- Het ziet er niet uit
- Ook in de winterperiode zijn er heel wat dagen dat je prima open zou kunnen rijden en die hardtop maakt dat volledig onmogelijk
- Omdat de auto "denkt" dat de kap open is, werken sommige dingen als de vergrendeling en het alarm anders (geldt niet voor de classic)
- de achterruit kan niet zo eenvoudig verwarmd worden. Je moet, als een hardtop al een verwarmde achterruit zou hebben, niet alleen de draad overzetten, maar ook het kwikcontact overbruggen (bij de classic, bij de 9-3 zou de werking van de achterruitverwarming wel eens door de computer kunnen worden uitgeschakeld).

Morrissey
Geregistreerd lid

Bericht door Morrissey » do 02 jan, 2014 14:46

Het ziet er niet uit.
Waarschijnlijk ook veel duurder dan er een gewone coupé naast houden.......

Schtem
Geregistreerd lid

Bericht door Schtem » ma 06 jan, 2014 20:19

Ik denk dat het dak van een Zweeds automerk het best wel goed uit kan houden in de winter :D. Je kunt hem altijd even afspoelen in een wasbox als het niet vriest, dan ben je ook van de pekel af!

Plaats reactie