verkeerde schokbrekers
-
jandvisser
- Geregistreerd lid
verkeerde schokbrekers
Vorig jaar zijn mijn schokdempers (voor) vervangen. (Cabrio 9-3 uit 1999)
Sindsdien hoor ik een bonkend geluid bij scherp in en terug draaien. Aanvankelijk werd gedacht aan de draagarm rubbers (beide draagarmen vervangen - probleem niet opgelost). Toen werd gedacht aan de schotellagers van de veren. (Beide lagers vervangen -- probleem niet opgelost).
Kan het bonkend geluid veroorzaakt worden door de nieuwe schokdempers?
Geplaatste schokdempers -- Monroe reflex nr; UE3454 volgens fabrikant zijn deze schokdempers geschikt voor de 9-3 maar niet voor de Cabrio 9-3!!!!
Sindsdien hoor ik een bonkend geluid bij scherp in en terug draaien. Aanvankelijk werd gedacht aan de draagarm rubbers (beide draagarmen vervangen - probleem niet opgelost). Toen werd gedacht aan de schotellagers van de veren. (Beide lagers vervangen -- probleem niet opgelost).
Kan het bonkend geluid veroorzaakt worden door de nieuwe schokdempers?
Geplaatste schokdempers -- Monroe reflex nr; UE3454 volgens fabrikant zijn deze schokdempers geschikt voor de 9-3 maar niet voor de Cabrio 9-3!!!!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Re: verkeerde schokbrekers
Bilstein is voor cabrio / 5 deurs / coupe gelijk, dus ik neem gemakshalve aan de rest ook?
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Is het gebonk tijdens het draaien, of tijdens het rijden met een bepaalde stuur uitslag.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Volgens Mister-auto.nl moet je de E3453 van Monroe hebben.
-
jandvisser
- Geregistreerd lid
Je hoort het bonken niet tijdens het rijden, maar bij het scherp inparkeren en terugdraaien. Soms hoor bij het langzaam nemen van een bocht ook gerommel aan de voorkant.
-
remels75
- Geregistreerd lid
Ik heb hetzelfde gehad na het plaatsen van twee nieuwe draagarmen op m'n cabrio. Na het natrekken van het hele zaakje was het probleem verdwenen. Wellicht een poging waard ? Soms schijnt er na het plaatsen van nieuwe draagarmen toch wat ruimte te komen.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
diagnose is beter dan gokken
probeer de auto op een 4 palen brug te zetten
iemand aan het stuur en iemand die met een lamp van onderaf kan kijken/voelen/horen waar dat het probleem zit
-een veer die verspringt
-zit een nog een rubber onder de veer
-draaien de veerpoot lager wel idd mee
-is de aanslag van de veer bovenaan niet beschadigd
-staat het stuurhuis niet los (heb al wel eens gezien )
-stuurkogels
-fusee kogels
-staat de demper wel vast in de behuizing
dat zijn zowat de voornaamste dingen die het kunnen zijn
mvg werner
diagnose is beter dan gokken
probeer de auto op een 4 palen brug te zetten
iemand aan het stuur en iemand die met een lamp van onderaf kan kijken/voelen/horen waar dat het probleem zit
-een veer die verspringt
-zit een nog een rubber onder de veer
-draaien de veerpoot lager wel idd mee
-is de aanslag van de veer bovenaan niet beschadigd
-staat het stuurhuis niet los (heb al wel eens gezien )
-stuurkogels
-fusee kogels
-staat de demper wel vast in de behuizing
dat zijn zowat de voornaamste dingen die het kunnen zijn
mvg werner
-
jandvisser
- Geregistreerd lid
Probleem, het bonkend geluid bij scherp in en terugdraaien, is opgelost. Het bleek niet de schokbrekers, de schokbrekers voor de 9 3 en de 9 3 cabrio zijn uitwisselbaar, maar ruimte in de zetting van het lager in de veringschotel. Veringschotels vervangen en hij draait en keert weer als een zonnetje.
Jan D. Visser
Jan D. Visser