Hoe kan dit...?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Hoe kan dit...?

Bericht door Pablo » di 18 feb, 2014 13:29

Vorige week gebeld door de stalling waar de 9-3 OG Cabrio in winterslaap staat: bij het verplaatsen (moest een andere auto uit) was 'per ongeluk' het knopje van het dak aangeraakt. Daarbij was de achterruit een stukje omhoog gekomen ('losgeschoten') waardoor deze nu niet meer aansluit op de tonneau; of ik even wilde komen kijken want ze kregen het niet meer terug.

Bij aankomst was er inderdaad een kier te zien tussen de tonneau en de achterruit; de ontgrendeling van de achterruit staat dicht. Geprobeerd met de normale 'dak openen cyclus' verder te gaan; eerst de voorkant ontgrendelen en dan knopje indrukken: melding check softtop. Geen enkele beweging meer en geen geluiden zoals het ontkoppelen van de ontgrendeling achterruit en van de pomp. De elektrische ontgrendeling van de achterklep werkt ook niet meer, kan alleen nog maar met de sleutel geopend worden.

Ik vind het een vreemd verhaal: de achterruit schiet nl. niet zomaar los; bij de normale cyclus moet eerst de voorkant voorkant worden ontgrendeld met de hendel en dan volgt de rest. Als je dat niet doet krijg je bij gebruik van het 'roof' knopje de melding check latches en gebeurd er verder niets, dus ook niet als je dat knopje per ongeluk aanraakt.

Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn en hoe dit weer op te lossen? Is er een verband met het weigeren van de achterklep ontgrendeling?

Hoor het graag!

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Hoe kan dit...?

Bericht door Jungleman » di 18 feb, 2014 13:43

de schakeling met de achterklep is zo, dat als de kap open is, de achterklep niet via de schakelaar op het portier kan worden geopend. soort van anti-diefstal, heb ik ergens gelezen. verder heb ik geen idee hoe dit op te lossen :shrug:

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » di 18 feb, 2014 13:44

Is de stalling voor verzekerd lijkt me?

Verder vanaf blijven.

Ander forumlid, had kapot dak gehad tijdens stalling.

Gebruik zoekfunctie even.

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » di 18 feb, 2014 13:48

:D

Ik heb eens per ongeluk de knop dak openen bediend met de voorste vergrendeling er nog op.. Dak deed daarna niets meer. Ik heb toen de accu losgehaald, even gewacht en weer aangesloten. Voila hij deed het weer. Had volgens mij iets met de vergrendeling te maken.
Maarre had je de sleutel er dan in zitten?

:O:

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » wo 19 feb, 2014 10:39

Accu was al losgekoppeld door de stalling en sleutel wordt inderdaad bij de beheerder achtergelaten.

Het niet werken van de achterklep vergrendeling is dan in ieder geval verklaard, nu de rest nog ;-|+

Plaats reactie