Heel merkwaardig geluid
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Heel merkwaardig geluid
Vorige week donderdag iets heel merkwaardigs meegemaakt in mijn 9-3 cabrio.
Vanaf zo'n 90 km/h met de kap dicht, kwam er een soort luide jankende toon ergens uit het dashboard. Voor zover dat is vast te stellen als je alleen in de auto zit, leek het ergens achter de snelheidsmeter vandaan te komen. Als ik de auto tijdens het rijden bij zo'n 120 km/h in zijn 'vrij' zette, de motor uitzette, dus helemaal van contact af, bleef het geluid aanwezig! Radio aan of uit had daar overigens geen invloed op.
Toen ik 's middags terugreed met de kap open (prachtig weer) was het geluid volledig afwezig!
Ik heb nadat ik de auto in de garage heb gezet, niet meer in de auto gereden.
Heeft iemand enig idee?
Vanaf zo'n 90 km/h met de kap dicht, kwam er een soort luide jankende toon ergens uit het dashboard. Voor zover dat is vast te stellen als je alleen in de auto zit, leek het ergens achter de snelheidsmeter vandaan te komen. Als ik de auto tijdens het rijden bij zo'n 120 km/h in zijn 'vrij' zette, de motor uitzette, dus helemaal van contact af, bleef het geluid aanwezig! Radio aan of uit had daar overigens geen invloed op.
Toen ik 's middags terugreed met de kap open (prachtig weer) was het geluid volledig afwezig!
Ik heb nadat ik de auto in de garage heb gezet, niet meer in de auto gereden.
Heeft iemand enig idee?
-
jor
- Geregistreerd lid
Re: Heel merkwaardig geluid
Zo n snerpend geluid he.Dat was bij mij het rubber randje boven aan de ruit.Die tip kreeg ik van iemand uit Velp.Een beete siliconen kit ertussen en het was opgelost.Het is het randje dat op het metaal zit en dat gaat vibreren bij de door jou genoemde snelheid.Kap open ,is het weg.Wel link om met 120 de sleutel uit het contact te halen ivm stuurslot.Of zit dat er niet in?
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Welk randje bedoel je precies? Kan het altijd proberen. Geluiden zijn immers vaak erg lastig te plaatsen!
Saab heeft overigens geen stuurslot dus geen probleem om tijdens rijden van contact af te halen!
Saab heeft overigens geen stuurslot dus geen probleem om tijdens rijden van contact af te halen!
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
Bij mij was het de ruitenwisser aan de bestuurderkant. Sinds ik een spoilerblad heb, is het geluid weg.
Grtz
Rob
Grtz
Rob
-
jor
- Geregistreerd lid
Ik bedoel de rubber ruitafdichting en dan het dunne gedeelte wat op het metaal zit.Je zou het ook met wat knutsellijm kunnen fiksen.Het randje iets optillen en dan met een dun tuutje wat lijm er in persen.Suc6
-
jor
- Geregistreerd lid
Niet echt slim van mij he.Ik heb mn caabje al een paar jaar en nog nooit uitgeprobeerd of er een ss op zitJungleman schreef:ehm...Saab 9³ <--> stuurslot?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
voor zover ik weet, zit er wel een wegrijdbeveiliging op:
pook in R en dan kan de sleutel er pas uit. het lijk me niet dat er een electr(on)isch stuurslot op een Saab zit.
pook in R en dan kan de sleutel er pas uit. het lijk me niet dat er een electr(on)isch stuurslot op een Saab zit.
-
erik99
- Geregistreerd lid
Geen probleem? Behalve dan dat je ook geen stuur- en rembekrachtiging meer hebt........
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Stuurbekrachtiging werkt (nauwelijks tot) niet als je 120 rijdt. En de rembekrachtiging heeft een vacuümreservoir zodat je altijd nog een keer remmen kunt.
Los daarvan, mocht je (jullie) denken dat ik zoiets op de Ring A'dam doe, hier in het noorden heb je gelukkig nog wegen die midden op de dag aardig leeg zijn.
Los daarvan, mocht je (jullie) denken dat ik zoiets op de Ring A'dam doe, hier in het noorden heb je gelukkig nog wegen die midden op de dag aardig leeg zijn.