ABS lampje blijft branden

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
cobra427
Geregistreerd lid

ABS lampje blijft branden

Bericht door cobra427 » do 20 apr, 2006 11:57

Heb vanmorgen mijn 900 S cabrio classic (`93) naar Saab Tholen gebracht voor een uitgebreide grote beurt.

Vertelde hun ook dat het ABS lampje blijft branden (anti lock). Waarschijnlijk moet er een nieuwe ABS module in die ruim 400 euro kost!

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een goedkoper alternatief?

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » do 20 apr, 2006 13:01

Ja, ik hoorde van t weekend bij de onderdelendag van VD Bosch uit vinkeveen dat hij had gevonden wat t was. Hij wilde t niet vertellen, want volgens hem was het het geheim van de smit. T was iets simpels en erg goedkoops. Schakelaartje/stekkertje, maar hij heeft er weken over gedaan om t uit te vinden. Bel hun eens, misschien kunnen ze je helpen.

PP

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 20 apr, 2006 13:30

ppcs schreef:Ja, ik hoorde van t weekend bij de onderdelendag van VD Bosch uit vinkeveen dat hij had gevonden wat t was. Hij wilde t niet vertellen, want volgens hem was het het geheim van de smit. T was iets simpels en erg goedkoops. Schakelaartje/stekkertje, maar hij heeft er weken over gedaan om t uit te vinden. Bel hun eens, misschien kunnen ze je helpen.

PP
Nou dat is ook lekker! Niets vertellen...
Dan kom je er ook niet snel achter, want ze repareren alleen Saabs die bij hen gekocht zijn (ze hebben blijkbaar genoeg werk?).
Je kan er verder wel prima onderdelen kopen, maar ze zullen ze niet voor je inbouwen als je je Saab er niet gekocht hebt.

Ben wel heel benieuwd wat dit "geheim van de smit" nu precies is.

Sander

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » za 22 apr, 2006 22:07

Ja, nou die v.d. Bosch is ook een aparte.

Toen ik de SAAB in Belgie ging ophalen, ben ik direct langs v.d. Bosch gereden om een windscherm te kopen. Dacht 277 euro, maar daar kwam ook nog BTW bij. Hopsa 330 euro.
Toevallig belde een vriendje me (heeft o.a. een Alfa spider cabrio) met de tip om bij Cabrio Care langs te gaan. 249 euro voor exact hetzelfde windscherm. (200 oude gulden verschil!!!!)
Toen ik bij v.d. Bosch vroeg waarom hij zoveel duurder was zei hij: Ja, verschil in kwaliteit........
En wat blijkt: Ze worden in dezelfde fabriek gemaakt!

Wees dan eerlijk en zeg gewoon: Ik ga voor de winst!

BTW: bij Cabrio Care bouwen ze het windscherm ook nog (gratis) voor je in. TIP DUS!

Inmiddels van SAAB Tholen gehoord dat het een ventiel........ABS module is. Kost : € 430,00!!!
Ze gaan voor me kijken of ze iets uit een donor auto kunnen toveren.

Tja, heb ook nog een airco die omgebouwd moet worden naar R134a en mijn accu trekt leeg (zoeken maar).
Achteruit versnelling schiet eruit, schijnt de hele bak uit elkaar te moeten.

Nee, dat wordt een lekker beurtje........., maar goed hij is het dubbel en dwars waard. (heeft paar jaar stil gestaan).

Ik zal SAAB Tholen eens vertellen over het ABS geheim, wellicht dat zij erachter kunnen komen?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 23 apr, 2006 11:26

Ik ben niet helemaal thuis in het ABS gedeelte, behalve dan dat mijn 900 classic het ook heeft en met logisch redeneren kom je ook een eind.

Wat ik denk is dat een van de sensoren aan de wielen gewoon vuil/versleten is. De ABS computer meet constant namelijk of er een wiel draait of niet, dit ivm de anti-blokkerende werking van dit geheel. Wanneer een sensor dus stuk is, geeft deze aan dat het wiel niet draait. Bij de minste storing in het ABS-geheel zet de computer zichzelf buiten werking, om in ieder geval de normale remwerking niet tegen te werken.
Toen mijn auto op de rollenbank ging, brandde het lampje van de ABS ook, dit omdat de auto registreert dat er twee wielen wel draaien en de stilstaande (duh) dus niet.
Ik weet dat bij een andere auto het vervangen van de sensoren dit probleem heeft opgelost en er zo weer prima gereden kon worden zonder ABS storing.

Succes en laat even weten of nou de hele computer vervangen moest worden of niet.

Groet,

Eelco

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » zo 23 apr, 2006 20:05

Controleer en reinig allereerst de stekkerverbindingen met kapilol kontaktspray.Vooral de stekker op de module vlak naast de v snaar van de dynamo wil corroderen door vocht.Als dit gebeurt,dan valt de stroom voor de pomp weg en remt hij niet zo happy.

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » do 27 apr, 2006 22:23

Vandaag nog even geinformeerd of men de storing al verholpen heeft. Na een ABS module verwisseld te hebben (met een donor auto) blijkt de storing nog steeds aanwezig te zijn.
Ze blijven nog even doorzoeken.

BTW: Heb ook het verhaal van "het geheim van de stekkertjes" voorgelegd. Ach ja, antw kunnen julie vast wel raden.

Hoop morgen te horen dat ik mijn SAAB weer kan ophalen. (en dat alles weer werkt!) O,ja ze hebben gelijk mijn airco van R12 naar R134a omgebouwd. (ook hier blijft een error in zitten).

Ik hou jullie op de hoogte.

AeroHank
Donateur
Donateur

Bericht door AeroHank » do 27 apr, 2006 23:49

Cobra,

Wat kost zo'n airco-ombouw bij Tholen en wat bedoel je met "ook hier blijft een error in zitten" ?

Mvg,

Hank.

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » za 29 apr, 2006 13:38

Als het goed is kan ik midden vlg week mijn auto weer ophalen. Dan weet ik meer over o.a. de airco storing en of er een oplossing gevonden is voor het ABS probleem.

Het ombouwen van R12 naar R134a kost iets van 270 euro .

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » di 02 mei, 2006 21:50

Vandaag mijn SAAB weer opgehaald. Airco probleem is opgelost d.m.v. een relais te plaatsen zodat dit niet meer via het motormanagement aangestuurd wordt.
ABS lampje is uit. ABS werkt zolang je GEEN noodstop maakt???
Met 2 wielen in de greppel is geen probleem, maar een noodstop op een vlakke weg zorgt ervoor dat de ABS er op een gegeven moment uitgegooid wordt. (lampje blijft dan branden) . Door opnieuw te starten, werkt het ABS weer. Er zijn een aantal onderdelen van het ABS systeem vervangen, maar verder komt men nog niet.
Volgende garage bezoek (3e remlicht in spoiler en Maptun stage 1) zoekt men verder.

Maar goed, ik ben hartstikke blij met mijn LPT en heb vandaag voor het eerst met NL kenteken platen gereden. Wat loopt en stuurt hij mooi.

Joris
Geregistreerd lid

Bericht door Joris » ma 29 mei, 2006 0:56

Weet je al iet meer over het ABS lampje???

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst aangezien ik hetzelfde probleem heb. Het gekke is alleen dat het lampje maar af en toe aan gaat en dan weer een tijd uit is. Het komt in elk geval iedere keer weer terug.

Groet en dank!

Joris

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » ma 29 mei, 2006 8:56

Joris,

Zie mijn verhaal hierboven.

Tot nu toe is het lampje nog steeds uit en remt hij uitstekend.

Zou even bij SAAB Tholen langsgaan.

Succes!

Joris
Geregistreerd lid

Bericht door Joris » zo 20 aug, 2006 23:15

Ik heb bij dit euvel de remvloeistof laten vervangen en de leidingen schoon laten maken.

Probleem opgelost!

Plaats reactie