Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
-
blueclouds
- Geregistreerd lid
Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Sinds kort eigenaar van een mooie saab, wat tegenvalt is het Olie verbruik. (ca 1 Ltr per 800 Km)
Analyse tot zo ver:
- bij start heel kort enige blauwe rook (moet je echt goed kijken), daarna witte / stoom achtige rook die wat langer aanhoud verder niets meer te zien
- bij inspectie van de bougies zien die er schoon uit, cilinder lijkt op het oog ook schoon
- geen lekkage te zien, niet op de grond en niet bij inspectie op de brug
- Verbruik normaal (ca 8,6 ltr / 100km
- Turbo druk lijkt goed, zowel op het metertje als trekkracht bij optrekken / inhalen
- ondanks beurt van 5000 km terug ziet de olie er wel zwart uit.
Iemand ervaring met dit probleem?
Verder : KM stand 100.000
Bj : Mei 2005
Type Aero 210pk handgeschakeld
Al vast dank voor reactie.
Analyse tot zo ver:
- bij start heel kort enige blauwe rook (moet je echt goed kijken), daarna witte / stoom achtige rook die wat langer aanhoud verder niets meer te zien
- bij inspectie van de bougies zien die er schoon uit, cilinder lijkt op het oog ook schoon
- geen lekkage te zien, niet op de grond en niet bij inspectie op de brug
- Verbruik normaal (ca 8,6 ltr / 100km
- Turbo druk lijkt goed, zowel op het metertje als trekkracht bij optrekken / inhalen
- ondanks beurt van 5000 km terug ziet de olie er wel zwart uit.
Iemand ervaring met dit probleem?
Verder : KM stand 100.000
Bj : Mei 2005
Type Aero 210pk handgeschakeld
Al vast dank voor reactie.
-
Maus71
- Donateur (3x)

Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Dan verdenk ik toch de turbo....
-
Randolph
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Dat weet ik wel bijna zeker.....Maus71 schreef:Dan verdenk ik toch de turbo....
-
blueclouds
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
dank voor de reactie, hebben jullie ervaring met dit probleem?
-
werli
- Donateur (2x)

Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
heey
ik ga dwars op die beweringen liggen
turbo bij 100 dkm en dan nog bij een sport sedan ? met 1 liter olie per 800 km krijg je geen pluimpje maar een deftige walm met plakkerige diep donkere bougies
ik heb onlangs iets gehoord van een klep die tussen de carterventilatie staat als die blijft hangen dan heb je dit symtoon ook
mvg werner
ik ga dwars op die beweringen liggen
turbo bij 100 dkm en dan nog bij een sport sedan ? met 1 liter olie per 800 km krijg je geen pluimpje maar een deftige walm met plakkerige diep donkere bougies
ik heb onlangs iets gehoord van een klep die tussen de carterventilatie staat als die blijft hangen dan heb je dit symtoon ook
mvg werner
-
Randolph
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Ruik je ook een verbrande opgelucht? Bij mijn 9-5 (misschien niet helemaal vergelijkbaar) rook ik een verbrande olielucht en een aanhoudende wittige rook. Uiteindelijk na een poosje ook een blauwige rook bij het starten bij een koude motor. Bij het loshalen van de turbo bleek dat er olie in de inlaatbuis kwam. Dus einde verhaal van de turbo. Hoe dat bij een 9-3 SS zit weet ik dus niet.
Nieuwe turbo is een duur grapje.......
Nieuwe turbo is een duur grapje.......
-
blueclouds
- Geregistreerd lid
Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Lees in het Forum inderdaad meer over de klep en carterventilatie, heb die overigens nog niet gevonden.
Gaat overigens om een Cabrio ipv Sport Sedan. vreemde is dat er niet echt een vette walm uit komt, rook is minimaal te zien bij starten.
Daarna pas als er echt fors toeren wordt gemaakt (pluimpje op moment van gas indrukken), daarna geen rook, wel weer rook bij gas loslaten, waarna de rook direct weer stopt.
Uitlaat is wel vet aan de binnenkant, lijkt wel of de olie onverbrand de uitlaat ingaat. Ik zie overigens dat een nieuwe originele turbolader TD04 type HL14T voor Aero met motor B207R, voor onder de 450 aangeboden wordt... Vraag blijft dan natuurlijk of daarmee het probleem ook daadwerkelijk is opgelost....
Aanvullend, Bougies zijn ook nagekeken en bleken geheel droog, geen zwarte rommel rond de rand en de ontsteker punt ook droog.
Gaat overigens om een Cabrio ipv Sport Sedan. vreemde is dat er niet echt een vette walm uit komt, rook is minimaal te zien bij starten.
Daarna pas als er echt fors toeren wordt gemaakt (pluimpje op moment van gas indrukken), daarna geen rook, wel weer rook bij gas loslaten, waarna de rook direct weer stopt.
Uitlaat is wel vet aan de binnenkant, lijkt wel of de olie onverbrand de uitlaat ingaat. Ik zie overigens dat een nieuwe originele turbolader TD04 type HL14T voor Aero met motor B207R, voor onder de 450 aangeboden wordt... Vraag blijft dan natuurlijk of daarmee het probleem ook daadwerkelijk is opgelost....
Aanvullend, Bougies zijn ook nagekeken en bleken geheel droog, geen zwarte rommel rond de rand en de ontsteker punt ook droog.
-
Switch
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Zou het niet de motor zelf kunnen zijn? Zuigerveren, schraapveren of hoe dat allemaal mag heten? Hoe verbruikt een turbo olie?
-
blueclouds
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
Probleem lijkt nu te zijn opgelost.
Met dank aan het uitstekende werk van Saab Specialist is het probleem nu opgelost. Alle checks goed uitgevoerd; - carterventilatie / terugslagklep bleek ok - zuigerveren / compressie van de zuigers ook ok. Lichte speling van de turbo moest dan de oorzaak zijn. Turbo nu vervangen door nieuwe uit Sweden en olie verbruik lijkt nu op nul te staan.
Nu nog mooi weer en het rijdt weer als een zonnetje.
Met dank aan het uitstekende werk van Saab Specialist is het probleem nu opgelost. Alle checks goed uitgevoerd; - carterventilatie / terugslagklep bleek ok - zuigerveren / compressie van de zuigers ook ok. Lichte speling van de turbo moest dan de oorzaak zijn. Turbo nu vervangen door nieuwe uit Sweden en olie verbruik lijkt nu op nul te staan.
Nu nog mooi weer en het rijdt weer als een zonnetje.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Hoog olie verbruik met 9-3 Aero 2005
een Saab rijdt ALTIJD als een zonnetje 