wegligging bij optrekken

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
rovermgfan
Geregistreerd lid

wegligging bij optrekken

Bericht door rovermgfan » wo 22 okt, 2014 22:06

Hallo,

Ik heb al een tijdje niks meer van me laten horen, maar naar aanleiding van een aflevering van Wheeler Dealers, heb ik toch een vraag.

Ik weet ondertussen dat de stijfheid van cabrio ver te zoeken is. Toch denk ik dat er bij onze cabrio een serieus probleem is.
Het is bijna levensgevaarlijk om eens goed op te trekken met de wagen. Doe je dit, heb je de grootste moeite de wagen recht op straat te houden. Hij schiet meteen links of rechts weg.
Op de snelweg rijden is al een hele opgaaf, zo moeilijk is het om de wagen te houden. Je moet echt het stuur met 2 handen vast houden.
Laat je het stuur los, gaat die wel gewoon rechtdoor. Ik heb ook het gevoel dat het sturen stroever gaat.
Ik heb 2 jaar geleden zo een brace op de stuurstang gezet, wat wel een stuk beter was toen.

Nu even naar de aflevering.
Ze hadden het erover dat veel UK cabrio's het probleem hadden een gescheurd schutbord te hebben omdat het Vauxhall chassis niet sterk genoeg was.
Daar wij een UK voertuig hebben, en ze het over stuur torsie hadden, vroeg ik mij af of dit misschien het probleem zou kunnen zijn. Hoe kun je zien of het schutbord gescheurd is?

Groeten, Dirk

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: wegligging bij optrekken

Bericht door RoelandV » wo 22 okt, 2014 22:12

Mijn voorstel zou zijn om gewoon eens te beginnen met het (laten) controleren van de aandrijfassen, onbalans in de wielen en de uitlijning.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » wo 22 okt, 2014 22:16

Hoi,

Uitlijning is in orde. Als ik het stuur los laat gaat die gewoon recht door.
Wat kan met de aandrijf assen zijn?

Groetjes, Dirk

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 22 okt, 2014 22:19

Saab is zo ongeveer failliet gegaan omdat ze geen enkel GM onderdeel zomaar standaard gebruikten. Alles moest aangepast worden aan de normen van Saab en dat heeft auto's opgeleverd die aan de allerhoogste veiligheidsnormen voldeden.
Ik denk daarom dat het met dat schutbord wel snor zal zitten. Wat RoelandV hierboven schrijft ligt inderdaad meer voor de hand.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 22 okt, 2014 22:23

rovermgfan schreef:Hoi,
Uitlijning is in orde. Als ik het stuur los laat gaat die gewoon recht door.
Wat kan met de aandrijf assen zijn?
Groetjes, Dirk
Bij de aandrijfassen kan onbalans ontstaan, bijvoorbeeld als de rubberhoezen beschadigd zijn.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 23 okt, 2014 1:10

Dat je rechtdoor blijft rijden bij stuur los wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat de uitlijning in orde is. De wielen tegenover elkaar kunnen ook verkeerd staan gespiegeld t.o.v. elkaar. Goed uitlijnadres nemen, geen fastfitter. Ik zou je Stigters in Vianen aanraden maar dat is wat ver.
Schutboord kan inderdaad scheuren. Op een brug beter te zien.

ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ingka » za 25 okt, 2014 15:17

Bekende 9-3 Caab kwaal. Ik werd er gestoord van, was altijd aan het tegensturen.

Ik heb de mijne toendertijd laten voorzien van een 'steering brace' van KCPerformance, een identieke oplossing als in de aflevering van wheeler dealers. Kosten waren toendertijd ca 175 euro (weet niet precies meer). Ik was er toen dik tevreden mee. Tegensturen moest nog wel iets, maar niet meer in die mate waarin het daarvoor moest. De heren hebben ook nog aanvullende opties voor onderstel upgrading die het probleem helemaal verhelpen.

Ook hebben zij eigen uitlijn apparatuur. De 'fitters' zijn niet altijd even deskundig in het uitlijnen van een 9-3 Caab heb ik zowel van hun als van Van Leenen begrepen.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 25 okt, 2014 16:28

ingka schreef:Bekende 9-3 Caab kwaal.
Ik had daar nog nooit van gehoord. Merkwaardig. Maar super dat deze informatie dan boven komt. Iets om rekening mee te houden. Geldt dit alleen voor de 9 3 of ook voor de 900 ng?

ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ingka » za 25 okt, 2014 17:40

ik woonde toendertijd nog in Zweden. Mijn Saab dealer zei dat veel 9-3's daar last van hadden .. het feit dat er correctieve upgrades voor zijn, zegt volgens mij ook voldoende. Of dit voor de 900NG ook geldt weet ik niet.

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » za 25 okt, 2014 18:23

Toch bijzonder, ik heb een 2001 9-3 Cabrio Aero en heb van deze problemen helemaal geen last, ook niet met stevig optrekken.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 25 okt, 2014 18:57

bij teveel toespoor krijg je ook snel dit effect, zeker als er ook nog eens een maatje bredere velgen is gemonteerd.

alle ophang rubbers wel ok

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » wo 29 okt, 2014 0:27

Bij mij was na het plaatsen van de steering rack brace het probleem weg. Daarvoor wilde de caab met enthousiast optrekken graag met name naar links. In de basis uitvoering was dat geen probleem, dat zoeken ontstond pas na de wat agressieve maptun tuning.
Bij de rode geen probleem (TD04 met hirsch), die heeft wel traction control, dat kan ook nog schelen natuurlijk.
Al met al lijkt me jouw probleem niet normaal en zou ik dit zeker laten checken door een vakman.
succes
Sabriolet 8)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 29 okt, 2014 0:31

Plaats reactie