Tijdens een verjaardag hadden we het over cabriolets. Broertje en schoonzus rijden cabriolet. Fiat Barchetta en Spitfire.
Een vraag was of de elektrisch bediende kap van een Saab ook met de hand te openen is. Als het mechanisme stuk is of bij wat voor denkbare catastrofe ook.
Ik moest daar het antwoord schuldig blijven.
Maar kan dat?
Ik kan me voorstellen dat er onderscheid is tussen de volledig elektrische kap van een 900 NG en de hydrolische van een 900 OG en 9 3.
Met de hand?
-
John
- Geregistreerd lid
Re: Met de hand?
ja dat kan (tenminste met classic 900). Met mijn ex classic 900 via achterbank, met 900 NG of 9-3 weet ik niet hoe dat werkt
-
blue city
- Donateur (3x)

900NG kan ook. Achter de rugleuning achterbank aan de bijrijders zit een hendel verstopt. Je ziet een "scheur" in de bekleding aan de bijrijderszijde. Daarmee trek je de motoren uit de vergrendeling. Zou het echter niet doen. Het is vooral twijfelachtig of je de tonneaumotor wel weer goed in de vergrendeling krijgt, met als resultaat hoge reparatiekosten.
Zonder die hendel wil ook, maar alleen met 2 man. Ik heb dat 1x gedaan, maar is niet makkelijk, en bij mij werkte de dakontgrendeling gelukkig nog (die 2 gaten in je tonneau).
-
jansen
- Donateur (7x)

Waarom zou er de behoefte bestaan om een elektrisch/hydraulisch bedienbare dak met de hand te openen, dat is toch grote onzin, de bedoeling juist van zo,n dure gecompliceerde construktie elektrisch en hydraulisch is dat je daarmee ook het dak mee opent en juist niet met de hand, je gaat toch ook niet met je auto duwend met de hand naar het winkelcentrum om boodschappen te doen, de noodvoorzieningen zoals de bij de 900ng de rode hendel en bij de 9-3 de kraan is slechts bedoelt als noodsluiting, dus wanneer je het dak niet meer dicht gaat zoals het oorsprongkelijk wel de bedoeling was, dus om ingeval van nood het dak handmatig te kunnen sluiten daarvoor zijn de noodgrepen niet om te openen.Een vraag was of de elektrisch bediende kap van een Saab ook met de hand te openen is.
De Fiat Barchetta en Spitfire hebben geen echt dak maar een afdekzeiltje en plastike achterruitjes om te voorkomen dat ze niet vollopen met regenwater.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Waarom de behoefte zou bestaan?
Ik denk trouwens dat je met de term afdekzeiltje de softtop van een Fiat wel iets tekort doet
Maar dit terzijde. (toegegeven: ze hebben niet voor niets een extra hardtopje)
Maar als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk maar zeker geen alternatief voor langdurig gebruik.
Eigenlijk ging de borrelpraat tijdens de verjaardag over de verschillende soorten softtops. Die van de Fiat sluit bijvoorbeeld heel anders dan die van de Spit. Mijn broer vroeg zich toen ook af wat er mogelijk is als het mechaniek van een elektrisch bediende kap faalt. En dan uiteraard in het ergste geval van een open kap tijdens een regenbui. Mijn broer en ik geloven heel sterk in de wetten van Murphymartinphili schreef:Als het mechanisme stuk is of bij wat voor denkbare catastrofe ook.
Ik denk trouwens dat je met de term afdekzeiltje de softtop van een Fiat wel iets tekort doet
Maar als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk maar zeker geen alternatief voor langdurig gebruik.
-
jansen
- Donateur (7x)

Construktie is daarvoor te zwaar en je moet bijna altijd met z,n tweeen zijn en de kans dat het mechaniek ontzet of vervormd raakt is zeer groot.Maar als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk maar zeker geen alternatief voor langdurig gebruik.