voorstellen nieuwe bolide! 2004 2.0t Vector

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Anders D
Geregistreerd lid

voorstellen nieuwe bolide! 2004 2.0t Vector

Bericht door Anders D » zo 15 feb, 2015 20:27

Na bijna 6 jaar in mijn fijne 9-3 uit 2000 gereden te hebben, was het onderhand tijd voor iets anders. Primaire oorzaken een oplopende onderhoudsbehoefte met als letterlijke druppel dakproblemen na de zware zomer vorig jaar ;) In eerste instantie wou ik liefst dezelfde maar dan met een stuk minder kilometers. Na wat auto's geprobeerd te hebben, waarbij een aantal OGs toch tegenvielen (vergelijkbare problemen als de mijne) en ik ook niet aan de classic wou, viel mijn oog op de onderstaande. Het is een erg nette 2.0t Vector uit 2004 geworden met 95.000 op te teller met de opties die ik wou en een prachtige kleurencombi: nocturne blue, blauw dak en creme interieur.

Hij rijdt veel stabieler en tordeert stukken minder dan de vorige, hij is dan ook 200 kg zwaarder natuurlijk. Automaat is uiteraard ook heel prettig, dat went heel snel :) Hij is uiteraard meer dan snel zat voor het dagelijks verkeer, maar de vlieg-sensatie van de vorige (die wat was gekieteld) met duw in de rug is er niet. Andersom heeft deze vrijwel geen turbogat en rijdt hij heel soepel. Het t5 blok was een stuk rauwer, maar misschien werd de beleving daarvan ook deels veroorzaakt door het flink aanwezige uitlaatgeluid dat er nu niet zo is. Sterker nog: geen uitlaat te zien! Het voelt in alles als een flink modernere auto, dat belooft weer een paar jaar heerlijk touren :)

Puntjes:
De garage heeft geprobeerd een paar kraakjes te verhelpen, oa ophangrubbers vervangen en wat gesprayd. Binnen is dat goed gelukt, maar de ophanging voor kraakt nog steeds de eerste paar kilometer. Zijn er nog verdere tips om dat te verhelpen?
Volumeknop op het stuur lijkt wat te haperen soms.
Soms een licht getik bij het starten met koude motor, accu?
Knoppen op het dashboard zijn wat vervaagd. Tips om goedkoop een nieuwe set op de kop te tikken?
Veel plekjes op het kunststof binnen en handgrepen buiten ivm ringdragende vorige eigenaar/-esse. Weinig aan te doen denk ik, een compleet dashboard vervangen en de zijhandgrepen is toch wel wat ingrijpend gevoelsmatig...
Kleine brandstoftank
Zicht naar achter niet ideaal/buitenspiegels, maar dat zal vast te maken hebben met wennen.

Al met al zeer goed te doen voor een auto van 11 jaar oud, ook aangezien de garage netjes de afgesproken punten heeft verholpen.

Wensenlijst:
Windscherm, Graag advies en ervaringen of het originele opvouwbare Saab scherm het geld waard is tov de andere opties. Originele lijkt wel een mooi klein pakketje, maar is meer dan twee keer zo duur. Als de aftermarket varianten ook in de kofferbak passen, denk ik dat ik daar toch eerder voor wil gaan -> Weyer of Cabrio Styling & Supply, tips?
Chiptuning Met 200 kg zwaarder en minder pks en koppel denk ik dat ik toch graag net wat meer vermogen zou zien. Gezien de vele opties graag ervaringen: ik zag een topic over de 1.8t. Volgens mij moet dit topic ook opgaan voor de 2.0t. Ik zou denken van wel, is deze nog steeds actueel?

Longlist (eventueel):
elektrisch spiegels kunnen inklappen. Is dit eenvoudig in te bouwen (mits goede onderdelen)?
Aero trim De auto heeft wel sideskirts en achterspoiler, maar geen bumperspoilers.
andere velgen ipv de huidige 16 inch. De huidige zijn wel erg gedistingeerd, passen prachtig bij de auto. Tegelijkertijd vind ik veel van de overige grotere velgen zoals de aero's toch ook erg mooi passen bij dit model.

De prachtige kleur blauw komt lastig uit op foto's merk ik, maar hier iig al een sfeerimpressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fokko1
Donateur
Donateur

Re: voorstellen nieuwe bolide! 2004 2.0t Vector

Bericht door Fokko1 » zo 15 feb, 2015 20:29

Welkom!

Mooie auto - goede kleurcombi 8)

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door sveba » zo 15 feb, 2015 20:48

prachtig hoor! gefeliciteerd

lauxus
Geregistreerd lid

Bericht door lauxus » zo 15 feb, 2015 20:55

Heeeele mooie blauwe bolide incl kap :mrgreen: :mrgreen: ,beetje vreemd alleen dat er sideskirts van een aero zijn gemonteerd ,maar voor en achter de originele vector onderlippen zijn gebruikt.

Ik heb mijn vector ook helemaal opgebouwd naar onderstaande voorkeur.Heb zelf voor een hirsch stage 1 tuning gekozen.Dit maakt behoorlijk het verschil,je kan nu behoorlijk meekomen met de andere snelle jongens.Al met al vind ik het iedere dag weer een genot om te gaan rijden. Ook de dubbele pijpjes van een v6 gemonteerd.Dus er valt nog genoeg om te sleutelen :D .Trouwens de 17 inch velgjes zijn te koop ,zie adv op saabmarktplaats al hier ivm aankoop alu56 18 inch 8)

Afbeelding

Afbeelding

Anders D
Geregistreerd lid

Bericht door Anders D » zo 15 feb, 2015 23:15

Ziet er prachtig uit zo lauxus, bedankt voor de tips! Ik begrijp ook niet precies waarom alleen de sideskirts aero zijn uitgevoerd. Is de jouwe ook nog verlaagd toevallig, of is dit de standaard configuratie?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 15 feb, 2015 23:23

Leuke wagen, ga je vast veel plezier van hebben. De 2.0t is qua hardware identiek aan de 1.8t en is goed te tunen. Dat kan op tal van adressen en volkomen smooth (Hirsch) of met meer plotselinge duw.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 15 feb, 2015 23:26

@andersD oelala, leuke auto! Tot ziens op een van de meetings?!

Ps met twee pijpen vind ik het zulke mooie kontjes..

lauxus
Geregistreerd lid

Bericht door lauxus » zo 15 feb, 2015 23:35

Nop mijne is niet verlaagd, gewoon standaard Vector onderstel. Denk dat ik het ook niet ga verlagen zometeen met die 235/40 banden die er binnenkort ondergaan. Stug zat zo in de veren denk .

kristian-ruizenaar
Donateur
Donateur

Bericht door kristian-ruizenaar » zo 15 feb, 2015 23:42

Mooie cabrio @Anders D
Om een paar vraagjes te beantwoorden:
Tunen:
Voor het tunen kan je naar saab-tuners (g-ice hier op het forum)
Of bsr of maptun
Dan zit je op 210 pk ongeveer (rijdt fijn kan ik je mededelen)
De set knoppen:
volgens mij werden er stickers aangeboden op ebay die je er gewoon op kan plakken en anders zou je een setje bij r&d of jend kunnen bestellen,
Voor de zijhandgrepen:
(ik denk dat je deze aan de binnenkant bedoeld) staan ook hoesjes voor op ebay (geen ervaring mee)
Voor je windscherm:
af en toe even op marktplaats kijken, ze komen nog weleens voorbij daar.
Veel plezier met je bolide[THUMBS UP SIGN]

Anders D
Geregistreerd lid

Bericht door Anders D » di 17 feb, 2015 0:18

Bedankt voor de reacties en tips mensen!

>lauxus
Zeker weten mooie velgen! Ik zat zelf meer te denken aan de oudere aero's, maar deze zien er erg net uit.

Plaats reactie