dak vergrendelling wilt niet meer handmatig ontgrendelen...
-
arthurs
- Geregistreerd lid
dak vergrendelling wilt niet meer handmatig ontgrendelen...
Ik heb onlangs een donor 9-3 uit '02 gekocht en wil o.a. het gehele dak gaan overzetten naar mijn 9-3 uit '99. Om dit te doen moet je het dak handmatig openen (elektrisch werkt niets meer in dat ding) maar er wordt helaas maar 1 vergrendeling ontgrendeld.... (Zie ik ook aan een van de staaldraden die slap hangt in de kofferruimte).
Vraag: hoe kan ik toch die vergrendeling ontgrendelen? Ik heb zelf nog zitten pielen maar ik kan er niet bijkomen. Het interier paneel wil ik behouden dus dat kan ik ook niet slopen om er wellicht bij te kunnen.
Cheers,
Arthur
Vraag: hoe kan ik toch die vergrendeling ontgrendelen? Ik heb zelf nog zitten pielen maar ik kan er niet bijkomen. Het interier paneel wil ik behouden dus dat kan ik ook niet slopen om er wellicht bij te kunnen.
Cheers,
Arthur
-
arthurs
- Geregistreerd lid
Re: dak vergrendelling wilt niet meer handmatig ontgrendelen
Niemand een idee???
Ik zit nu zelf te denken om er via het plaatwerk bij te komen... gewoon een groot gat maken in de zijkant van de auto... Het raam is wel naar beneden. geen idee of dat nog problemen gaat opleveren.
Ik zit nu zelf te denken om er via het plaatwerk bij te komen... gewoon een groot gat maken in de zijkant van de auto... Het raam is wel naar beneden. geen idee of dat nog problemen gaat opleveren.
-
johnb52
- Donateur (7x)

Kan je er geen stroom op zetten met externe accu?
-
Maus71
- Donateur (3x)

Rechtstreeks, moet werken. ( als het niet kapot is)johnb52 schreef:Kan je er geen stroom op zetten met externe accu?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
9-3 is toch hydraulisch? Als je ergens stroom op zou willen zetten is dat op de pomp onder de achterbank.johnb52 schreef:Kan je er geen stroom op zetten...
-
johnb52
- Donateur (7x)

Ik had gedacht op t knopje voor dak open/dicht, of is dat te simpel gedacht?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik denk het wel.
Je kunt het knopje wel overbruggen, maar die stuurt de computer (TSAS oid), niet het dak. Als de computer niets meer doet, kun je alleen nog spanning direct op de pomp zetten en dan is het nog de vraag of alles in de goede volgorde beweegt.arthurs schreef:...elektrisch werkt niets meer in dat ding...
-
Maus71
- Donateur (3x)

Dat weet je meteen, gewoon +/- omdraaien, is sowieso een sloper.72sonett3 schreef:Ik denk het wel.Je kunt het knopje wel overbruggen, maar die stuurt de computer (TSAS oid), niet het dak. Als de computer niets meer doet, kun je alleen nog spanning direct op de pomp zetten en dan is het nog de vraag of alles in de goede volgorde beweegt.arthurs schreef:...elektrisch werkt niets meer in dat ding...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: dak vergrendelling wil niet meer handmatig ontgrendelen
Was het maar zo simpel... Alles moet wel in de goede volgorde;Maus71 schreef: gewoon +/- omdraaien.
1 - tonneaudeksel open
2 - 5e boog omhoog
3 - dak open
4 - ...
De computer moet dus op de juiste momenten de juiste afsluiters open/dicht sturen. Als de computer niet meer werkt, gebeurt er niets.
Bovendien maakt +/- weinig uit voor de pomp, die pompt als hij draait, linksom of rechtsom.
-
Maus71
- Donateur (3x)

De eerste vergrendeling heeft ie vrij. Cover aan de kant ( handmatig) en dan pomp aan. Kan dan toch niets aan kapot?
-
arthurs
- Geregistreerd lid
Het punt is niet electronisch maar mechanisch. Het mechanisme dat het dak vastzet als het gesloten wordt (de allerlaatste aktie dus) wil niet meer handmatig ontkoppelen. Dat heeft niets met elektronica te maken. Er is namelijk een manual override waarbij je de hydraulische cylinder handmatig kan bedienen vanuit de kofferbak. Dit zorgt ervoor dat er 2 saaldraadjes de vergrendeling zou moeten openzetten. Dit lukt bij 1 maar niet bij de ander. Die vergrendeling of wellicht de staaldraad zelf zit dus ergens klem waardoor ik niets meer kan doen met het hele dak omdat ik niet eens de 5e boog los kan krijgen.
Ik zou dus graag willen weten wat ik nog zou kunnen proberen voordat ik de hele beplating aan gort knip om erbij te kunnen. Misschien heeft iemand een duidelijke tekening van het mechanisme?
Cheers,
Arthur
Ik zou dus graag willen weten wat ik nog zou kunnen proberen voordat ik de hele beplating aan gort knip om erbij te kunnen. Misschien heeft iemand een duidelijke tekening van het mechanisme?
Cheers,
Arthur
-
arthurs
- Geregistreerd lid
Probleem opgelost.... heb het stekkertje van de tonneau klep eens erbij gepakt en het motortje eens flink op zijn donder gegeven! Dat moest ook wel omdat in eerste instantie helemaal niets gebeurde. Kennelijk was het motortje al een tijdje niet gebruikt.
Hieronder de link waarin het e.e.a. wordt uitgelegd:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=148882
Ik heb echter een externe voeding gebruikt (veiliger en omdat de auto al aardig uit elkaar ligt) i.p.v. een achterlicht contact punt.
Cheers,
Arthur
Hieronder de link waarin het e.e.a. wordt uitgelegd:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=148882
Ik heb echter een externe voeding gebruikt (veiliger en omdat de auto al aardig uit elkaar ligt) i.p.v. een achterlicht contact punt.
Cheers,
Arthur