Hydroliek kabel afgebroken carbio dak

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
arthurs
Geregistreerd lid

Hydroliek kabel afgebroken carbio dak

Bericht door arthurs » di 11 jun, 2013 17:59

Er is een hydrolische kabel van 1 van de dak cylinders finaal afgebroken in mijn cabrio (my'99 93). Ik zou heel graag dit zelf willen repareren i.v.m. ervaring opdoen etc. Al bij diverse DIY shops gevraagd maar niemand kon mij de juiste (krimp)tang aanbieden, of vertellen hoe dat gaat en waar ik op moet letten.

Wellicht kan 1 van jullie mij helpen om het juiste gereedschap te vinden en met tips hoe het zelf te maken?

Cheers,

Arthur

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Hydroliek kabel afgebroken carbio dak

Bericht door jansen » di 11 jun, 2013 20:02

met tips hoe het zelf te maken?
Er worden genoeg 9-3 Caab,s ook rechtsgestuurde gesloopt, ik zou gewoon een passende gebruikte leiding opzoeken werkt beter dan zelf proberen er eentje te fabriceren.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 12 jun, 2013 1:08

Er zijn bedrijven die slangen maken en kunnen herstelle, nieuwe koppelingen er tussen zetten etc etc.

Pirtek is z'n bedrijf.

arthurs
Geregistreerd lid

Bericht door arthurs » wo 12 jun, 2013 4:08

De leiding is verder goed... hij is alleen afgebroken precies onder de nippel van de cylinder... Volgens mij een kwestie van oude restant dat nog om de nippel zit verwijderen, de oude kabel een stukje netjes recht afknippen/zagen en vervolgens op de nippel 'knijpen'. De kabel is lang zat.

Alleen dat laatste is het probleem, ik weet niet welke tool ik daarvoor moet gebruiken.

Ik weet dat er bedrijven zijn die dit doen, maar voor de prijs kan ik waarschijnlijk zelf een tool kopen die ik dan in bezit heb, EN, nog belangrijker, ik wil zelf de ervaring opdoen van dit soort reparaties.

Dus, nog steeds op zoek naar goed advies...

Cheers,

Arthur

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » wo 12 jun, 2013 7:54

Vooropgesteld dat ik nog nooit een hydraulische slang van een cabrio dak van dichtbij heb bekeken maar de opmerking dat onder andere misschien Pirtek een nieuwe slang voor je kan persen is nog niet zo'n verkeerde :wink:

Voor het zelfde geld een tool kopen lijkt me optimistisch..........onze hydraulische slangenpers heeft ca € 14 K gekost :roll:

Je opmerking dat de slang lang genoeg is, kijk dat goed na. Fabrikanten, zeker in de automobiel sector maken delen niet vaak met overlengte!! Waarom meer geld in een onderdeel stoppen dan strikt nodig is.

arthurs
Geregistreerd lid

Bericht door arthurs » wo 12 jun, 2013 12:18

14k!?! Wow, dat is wel aardig aan de prijzige kant... maar dan kan je er slangen van meer dan 400bar druk mee persen denk ik ;-)

Een carbio hydraulische slang is een heel dun slangetje... vergelijkbaar met een vacuum slang voor je turbo (die bv naar je blow-off valve gaat dus). Denk dat de druk ook niet zo spektakulair is die erop staat.

Als ik Pirtek langs kaat komen, dan reizen de voorrijkosten een beetje de pan uit denk ik... tenzij ze dat niet rekenen. De saab staat nl. in Australie...

Cheers,

Arthur

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 12 jun, 2013 18:13

Foto van de nippel? Als het net zoiets is als van een remleiding kun je met een 'flaring tool' een nieuw mondje aan de leiding (geen kabel) maken. Je bent dan voor een paar euro klaar en voor de toekomst heb je er ook nog wat aan.

Afbeelding

arthurs
Geregistreerd lid

Bericht door arthurs » do 13 jun, 2013 9:41

Hi Sonnet,

Hier een plaatje (niet zo super duidelijk) van het hydraulische system van een cabrio dak van een 93
Afbeelding

Hier zie je het beter:
Afbeelding

Dus alleen de kunstof leiding is afgescheurd... de rest zit nog om de nippel.

Hieronder een plaatje van zo'n cylinder zonder leiding....
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Hydroliek kabel afgebroken cabriodak

Bericht door 72sonett3 » do 13 jun, 2013 12:09

Als je naar een hydrauliek/persluchtboer gaat kunnen ze vast wel een nieuwe koppeling op de leiding knijpen. In NL doet Bosch dat, of Lasaulec.

Gerard1978
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard1978 » za 13 sep, 2014 13:08

kan weg

arthurs
Geregistreerd lid

Bericht door arthurs » di 03 mar, 2015 8:48

Even topic afronden:

Ik heb een complete set kabels gekocht hier:
http://www.cabriolet-roof-hoses.com/saab/

Betere kwaliteit kabels. En goedkoper dan origineel...

Plaats reactie