APK

Voor alle Saab cabrio rijders
H.Geertsema
Geregistreerd lid

Re: APK

Bericht door H.Geertsema » ma 20 jul, 2015 11:05

Roest op remleidingen (pitting) is een belangrijk punt van afkeur. Het is namelijk levensgevaarlijk. Waarom? Je trapt er doorheen precies wanneer je hard moet remmen cq een noodstop moet maken.

Indien een APK keurmeester hier op afkeurt dan gewoon vervangen. Maar er zijn er altijd die de boel even een beetje opschuren en er dan met de zwarte spuitbus over heen gaan. Je merkt vaak pas hoe slecht de leidingen zijn bij het demonteren; dan breken ze spontaan af op de slechte plek.

Wanneer iemand beweert dat een gecertificeerde keurmeester de remleidingen ten onrechte afkeurt gaat dat er bij mij echt niet in :lol:.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 20 jul, 2015 11:15

H.Geertsema schreef:... dat een gecertificeerde keurmeester de remleidingen ten onrechte afkeurt gaat dat er bij mij echt niet in.
Bij mij wel.
Het APK systeem is in NL niet goed geregeld, de keurmeester is in dienst van de garage en die heeft belang bij afkeur. Soms worden auto´s onterecht afgekeurd met de gok dat de eigenaar geen kennis van zaken heeft en (onnodige) reparaties laat uitvoeren, zoals het vervangen van remleidingen, met het argument: "het is wel voor uw veiligheid".

Overigens hoort een garage de auto bij afkeur ook zo af te melden bij de RDW en dat gebeurt ook maar zelden.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 20 jul, 2015 22:56

Helaas heeft sonett een punt.
Dit weet ik door eigen ervaring.
Ook word de keuring wel eens uitgevoerd door een monteur, en de papieren getekend door de keurmeester :(

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » za 25 jul, 2015 12:41

jaap noord schreef:
Ook word de keuring wel eens uitgevoerd door een monteur, en de papieren getekend door de keurmeester :(

Dat klopt, maar dan kijkt de keurmeester toch altijd nog naar de belangrijkste (afkeur)punten voordat hij zijn naam eronder zet, want bij een steekproef is hij het haasje nietwaar?
:idea:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 25 jul, 2015 14:24

@H. Geertsema: je slaat de spijker op zijn kop.
Toch zijn er bedrijven die het op die manier toch héél lang volhouden,
zoals die grote occasionhandelaar in Rotjeknor... nee, ik noem geen namen.. :D
was iets met een vliegtuig en auto's....maar géén Saab...

Plaats reactie