Voor alle Saab cabrio rijders
-
alhambratti
- Geregistreerd lid
Bericht
door alhambratti » ma 25 mei, 2015 20:18
Frans47 schreef:Ik begrijp de wens voor die twee extra cilinders.
Als ik mijn 6 cilinder start komt er zomaar uit het niets een grijns op mij gezicht.
Telkens weer. Alleen al van de sound... (Zelfs bij de benzinepomp)
Dat vindt ik ook..
De sound en de souplesse van de 2 extra cilinders..
Maar hoe is het nu heeft de TS nu wel of geen V6 gekocht..
-
mitch291
- Geregistreerd lid
Bericht
door mitch291 » ma 25 mei, 2015 20:51
-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
Bericht
door Noordermeer » ma 25 mei, 2015 21:02
Fokko1 schreef:Noordermeer schreef:alhambratti schreef:Het antwoord is ja een 2 liter turbo is ruimschoots voldoend.
Maar die 2.8 V6 is net wat extra
Wat niet echt noodzakelijk is, maar omdat het kan wel heeeeel lekker.
Saab 93 Aero 2.8t V6 cabriolet
en een 2 liter kan je zo naar 250 pk brengen en als je wil nog hoger, een v6 is wat kwetsbaarder voor tuning.
Ten aanzien waarvan is de V6 kwetsbaarder voor tuning?
die distributiekettingen willen nog wel eens kapot gaan.
-
Fokko1
- Donateur

Bericht
door Fokko1 » ma 25 mei, 2015 21:51
Aha, dat bedoel je! Die rekken inderdaad wel eens - recent die van mij ook. Maarja, nieuwe kettingen erop en hij rijdt weer als vanouds. Uiteraard wel even een 'slik moment' vanwege de kosten ervan. Daarbij de juiste garage vinden die zichzelf voldoende capabel acht om een dergelijke reparatie uit te voeren… Vervolgens is het weer volop genieten van deze fantastische motor!!
ps het is geloof ik een bepaalde serie die er last van heeft, dus niet per definitie dat van iedere V6 de kettingen oprekken.
-
scancaep
- Geregistreerd lid
Bericht
door scancaep » di 26 mei, 2015 10:43
Ik dacht dat het de smalle versie is van deze kettingen die de problemen veroorzaken.
-
Trinthamer
- Geregistreerd lid
Bericht
door Trinthamer » wo 27 mei, 2015 20:33
Fokke, ik heb wel eens bedrag van €3.000,-- gezien op internet voor het vervangen van de distributieketting. Reëel of niet reëel? Kan de motor op zijn plaats blijven? Overigens ben ik deze week een nieuwe V6 motor tegengekomen op internet van € 3.600,--. Als de motor eruit moet lijkt mij een nieuwe motor "goedkoper".
-
Fokko1
- Donateur

Bericht
door Fokko1 » wo 27 mei, 2015 20:42
Dat bedrag is idd reëel… De motor hoeft er niet per se uit - door aan de rechterzijde voldoende componenten te demonteren kan een handige monteur er ook bij. Zelf zou ik nooit ervoor kiezen om de motor te wisselen - de match motornummer vs chassisnummer moet blijven kloppen vind ik. Bovendien moet bij motor wisselen nog veel overgebouwd worden, dus daar gaan ook weer uren in zitten.
-
hannes85
- Geregistreerd lid
Bericht
door hannes85 » di 04 aug, 2015 10:47
sorry voor de bump... maar ik kwam het tegen en wil er toch graag even op reageren.
Ik heb een nieuw blok aangeschaft voor 1700 toentertijd en alles overgezet. Liever een nieuw blok voor minder dan meer betalen voor enkel de ketting\ tandwielen (onderdelen van 2300 euro en nog je oude blok er in hebben zitten). Als je kunt aantonen waarom het gebeurd is maakt het niets uit of je de originele koppeling van motor\chassis nog hebt of niet en wordt hij enkel meer "waard" als alles nieuw is.
Alleen de blokken uit 2007 en begin 2008 hebben er last van omdat ze toen slechte materialen gebruikten. Latere blokken hebben het probleem niet (ik denk dat ze bij fokko nog een blok op de plank hadden liggen, ze verkochten niet al te best natuurlijk).
-
Trinthamer
- Geregistreerd lid
Bericht
door Trinthamer » di 04 aug, 2015 12:52
Slechte materialen en dus minder goede motorblokken...is dat te herleiden aan een bepaald motor serienummer?
Zijn de nieuwe kettingen dan constructief verschillend ten opzichte van de oude ?
-
rutgerreinier
- Donateur

Bericht
door rutgerreinier » di 04 aug, 2015 13:18
Met het motornummer kan je er achter komen of je een 'goed' of 'slecht' motorblok hebt.
Maar een zekerheidje is dat nooit, aangezien hier ergens op het forum ook een 9-5ng 2.8t V6 rond zwerft die dezelfde klachten schijnt te hebben. Notabene een 2010 of 2011 model.
-
jansen
- Donateur (7x)

Bericht
door jansen » di 04 aug, 2015 20:32
Maar een zekerheidje is dat nooit, aangezien hier ergens op het forum ook een 9-5ng 2.8t V6 rond zwerft die dezelfde klachten schijnt te hebben. Notabene een 2010 of 2011 model
Kan het bovenstaande alleen maar beaamen, eigenlijk is het zo dat alle latere V6en met zowel inlaat als uitlaatnokkenasverstelling, potentieel gevaar lopen en de eerste serie,s V6en met alleen inlaatnokkenasverstelling eigenlijk niet.