Renovo behandeling soft top

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Caab 1350
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Renovo behandeling soft top

Bericht door Caab 1350 » wo 05 aug, 2015 16:25

Voor diegene wie overweegt de cabriokap een beurt te geven hier mijn ervaring;

Het idee was om de kap van mijn Caab waterafstotend te behandelen echter bij het lezen van de product reviews leek het mij niet verkeerd de drie stappen van cleanen, verven en waterafstotend maken uit te voeren met als motivatie een goed resultaat te behalen.

Al leek de kap niet echt (zichtbaar) vervuild toch ben ik verrast van de hoeveelheid vuil welke er af gekomen is met Renovo cabriokap reiniger. Uiteindelijk twee maal reiniger opgebracht, twee maal 15 min. laten intrekken , twee maal borstelen en met veel water uitgespoeld. Flacon 500ml ruim voldoende. Kap vooraf met plantenspuien bevochtigt en reiniger met verfroller opgebracht.

Nadat de kap is gedroogd de verfvloeistof in twee keer opgebracht met de verfroller (schuimroller 5cm). Flacon 500ml was ruim voldoende.

Nadat de verfbehandeling gedroogd was twee maal een waterafstotende behandeling er op. Wederom met verfroller en tussentijds drogen van de eerste behandeling.

Het verwerken van Renovo is mij eenvoudig gebleken al is het al met al wel wat werk natuurlijk, maar met het resultaat ben ik dik tevreden.

Groeten.

AeroR
Geregistreerd lid

Re: Renovo behandeling soft top

Bericht door AeroR » wo 05 aug, 2015 16:51

Klinkt mooi, heb je foto's gemaakt van voor en na toevallig? Zwart dak neem ik aan?

Caab 1350
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Caab 1350 » wo 05 aug, 2015 17:53

Blauw.

De wagen staat onder een boom ten tijde van de foto's en de zon schijnt door het bladerendek wat een beetje vlekkerig beeld geeft her en der.

Voor (geen close-up beschikbaar)
https://www.dropbox.com/s/p35icu4dww389 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Na
https://www.dropbox.com/s/qjzwc4oxd6k6e ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/vv3lg9hudru4k ... 6.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/znb9m7uduneck ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/dks0h9mx8s7dv ... 7.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 05 aug, 2015 21:58

Ziet er erg netjes uit moet ik zeggen. Ik heb ook een blauw dak, dit ga ik even onthouden.
Tegelijkertijd begreep ik dat er toch wel de gedachte heerst dat je geen impregneermiddelen moet gebruiken voor je softtop. De constructie en het materiaal zelf zouden voldoende moeten zijn.
Heb jij al langer ervaring met dit middel? Ik hoor eigenlijk net zoveel voors als tegens zodat ik het even ook niet meer weet :)

Caab 1350
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Caab 1350 » do 06 aug, 2015 8:58

Ik heb geen ervaring met soft-tops waterafstotend maken. Wel heb ik in het verleden dek-tenten van mijn zeilboot gelijkwaardig behandeld.

Verder ken ik de reden niet om een soft-top niet waterafstotend te maken (de opgegeven redenen zijn voor mijn niet overtuigend) en heb nog nooit voorbeelden of foto's gezien van negatieve uitwerkingen.

Waar het mij om gaat is de boel waterafstotend en hiermee vuilafstonend te maken. De soft-top op zich is inderdaad gewoon waterdicht en behoefd hiervoor geen behandeling. Wel ben ik van mening dat door het waterafstotende effect de kap minder vochtig wordt tot in de vezels en dat dit help tegen algengroei en indringen van vuil waardoor e.e.a. langer netjes blijft.

Het impregneermiddel is niet een gesloten laag over de stof en behoud m.i.z. een voldoende open structuur voor een goede vochthuishouding. Verder pretendeerd Renovo dat er een UV filter onderdeel is van het spul en dat lijkt mij niet verkeerd daar UV een sloper 1e klas is.

Dit vraagstuk doet mij denken aan de vraag of naisoleren van een spouwmuur goed of slecht zou zijn m.b.t. ventileren en vochtproblemen welke dit zou veroorzaken. Na wat jaren dubben de spou vol laten spuiten met geïmpregneerde en waterafstotende steenwolvlokken. Ik kan je melden dat mijn bevindingen na een jaar of 6 zeer positief zijn. Enorm comfort en geen enkel spoor van vocht. Sterker nog, de luchtvochtigheid in huis is gemiddeld gedaald en ik vermoed doordat het binnenbad van de muur meer op huiskamer temperatuur komt en er voldoende ventilatie is overgebleven.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » vr 07 aug, 2015 21:38

Het enige dat ik met mijn cabriodak (zwart) doe, is nat maken met kalkvrij water en opwrijven met badstof handdoeken............. prachtig resultaat en hij blijft mooi en waterdicht :-) E.e.a. overigens wel na het lezen van wel / niet impregneer middelen gebruiken, gevolgd door het advies van mijn dealer/garage.

Caab 1350
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Caab 1350 » vr 07 aug, 2015 23:44

Ik kan mij goed voorstellen dat het onderhouden met schoon water en opwrijven met een handdoek bij een relatief jong dak volstaat. De vraag is dan wel wat het dak op termijn zal gaan doen, en dan heb ik het bij mijn dakje over toch 18 jaar. Ben dus zeer benieuwd hoe e.e.a.zich gaat houden na de behandelingen zoals ik deze nu gedaan heb. Ik denk dat ik vanaf nu ook enkel schoon water zal gebruiken en de boel droog zal wrijven met een mooie handdoek.

Trinthamer
Geregistreerd lid

Bericht door Trinthamer » za 08 aug, 2015 9:54

Met mijn vorige Caab 2003 ieder voorjaar naar de wasstraat en met een hogedruk reinigen met shampoo de kap gereinigd. Komt er als nieuw uit. De kap heeft overigens nog nooit gelekt. Doe ik trouwens ook met mijn hard houten tuinstel, wordt ook afgeraden maar werkt perfect :

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » za 08 aug, 2015 9:56

Ik hoop voor je. Hoge druk wordt idd sterk afgeraden

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » zo 16 aug, 2015 19:07

Caab 1350 schreef:Ik kan mij goed voorstellen dat het onderhouden met schoon water en opwrijven met een handdoek bij een relatief jong dak volstaat. De vraag is dan wel wat het dak op termijn zal gaan doen, en dan heb ik het bij mijn dakje over toch 18 jaar. Ben dus zeer benieuwd hoe e.e.a.zich gaat houden na de behandelingen zoals ik deze nu gedaan heb. Ik denk dat ik vanaf nu ook enkel schoon water zal gebruiken en de boel droog zal wrijven met een mooie handdoek.
Mijn dak mag relatief jong zijn :-) 2008...... maar wel bijna 200.000km !
Als je ziet hoe vuil sommige vaste daken van auto's zijn/worden, dan kun je wel nagaan hoeveel rommel er op en in het stof komt.
Bij een lekkere droge kap kun je ook met een soort muggenmepper op je dak meppen (niet te hard hè) je wil niet weten hoeveel stof, stuifmeel en andere troep dan al omhoog komt, en hopelijk wegwaait. De badstof handdoeken die ik gebruik worden overigens ook helemaal zwart..... net als de kap, maar da's ook de bedoeling.

Wasstraat en hogedrukspuit ? Volgens mij gaat daar iemand spijt van krijgen, op een dag.........

Plaats reactie