Mijn Zweedse schone laten flushen (spoelen)

Voor alle Saab cabrio rijders
speed01
Geregistreerd lid

Re: Mijn Zweedse schone laten flushen (spoelen)

Bericht door speed01 » di 22 sep, 2015 19:59

Wat er bij mij gebeurde (en wat er bij "power"fluschen hoort te gebeuren) kun je beter vergelijken met een nierdyalyse.
Het geheel wordt in één handeling volledig doorgespoeld met verse ATF olie van het juiste soort.

Je kunt zelf waarnemen (als je er bij mag staan) hoe de zwarte(re) olie in een separaat reservoir wordt opgevangen, en de volledige bak inhoud langs komt, tot er schone ATF olie (AW-1 in mijn geval) uit komt.

Tussentijds loopt de motor en wordt door de versnellingen geschakeld zodat elk kanaaltje schoon gespoeld wordt.

Tuurlijk kun je lopen knoeien. en een paar euro uitsparen.......

En bak revisie kost +/- 3.000 euro, dus die flush is zijn 300+ euro meer dan waard :-)

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » do 24 sep, 2015 10:13

Vaak is het zo dat hoe duurder de spoeling, hoe spannender de verhalen worden en daarbij wordt je ook flink bang gemaakt, zoals de kosten van een bakrevisie. Straks vertelt men nog dat je aan de TH moet hebben gestudeerd om de "dialyse" uit te kunnen voeren. Maar wanneer je je daar prettig bij voelt dan moet je vooral daar naar toe gaan.

Er zijn echter ook veel Saab-eigenaren die een Saab op leeftijd hebben en het geld niet op de rug groeit. Dus voor hen loont het om te shoppen. Voor 300+ laat ik dan liever 2 automaatbakken spoelen :wink:.

:arrow:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 24 sep, 2015 12:59

Niemand zegt toch ook dat het een schande is als je het goedkoper wil laten doen. Het enige is dat een goedkope spoeling in de meeste gevallen niet hetzelfde product is als een duurdere spoeling. Als jij reden hebt om aan te nemen dat het allemaal gebaseerd is op gebakken lucht verhalen dan mag je dat gerust denken. Ik zou dan voortaan ook de goedkoopste banden en remblokken nemen, spaart ook weer een hoop geld uit en de bandentesten zijn toch allemaal doorgestoken kaart en omkoperij ;)

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » do 24 sep, 2015 13:20

Wanneer je gaat vergelijken met goedkope remblokken en banden dan vind ik dat weer een vorm van bangmakerij. Dit zijn onderdelen die meer met veiligheid te maken hebben dan een bakspoeling. Maar ook hier heb je hele goede produkten die veel minder kosten dan het origineel.

Verder hoef ik in een oudere Saab met relatief weinig waarde, niet altijd de duurste onderdelen (dus ook niet de duurste ATF-olie) meer te hebben, dat is zonde geld. Pragmatisch denken dus. Maar ieder kan zijn eigen keuze maken uiteraard :wink:.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 24 sep, 2015 15:40

blijkbaar is flushen helemaal 2015 of zo, want hier in Lelystad ook 1-tje gevonden: vd Horst.
Meteen een afspraak gemaakt, hij is wel iets duurder dan de allergoedkoopste maar lekker dichtbij voor me en werkt met de goede Kroon-olie.
Hij gaf me meteen een goed adres mee voor een extra bakkoeler ' Dintra ' in Putten.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » do 24 sep, 2015 20:14

......... :O:

adr-i
Geregistreerd lid

Bericht door adr-i » do 24 sep, 2015 21:37

Tja, is het ook zo dat de ,,software,, moet worden aangepast?
Dit omdat de bak als het ware weer als nieuw is? :shock:
p s weet iemand zo ,n bedrijf in de buurt van zeg maar Dordrecht of Breda?
:O:

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 25 sep, 2015 7:12

de ,,software,, moet worden aangepast?
De software van de versnellingsbak is alleen aan te passen van de 5bak automaten want die zijn ook adaptief/zelflerend, de 4bak versie,s zowel 9-3 als 9-5 hebben vaste schakelpatronen en zijn niet adaptief/zelflerend, dus de 4bak automaat kan niet softwarematig aangepast worden, de 5bak automaat daarin tegen wel, deze is te voorzien van de laatste door Saab uitgeven software, en er is ook een mogelijkheid om de 5bak te resetten, zodat het schakelpatroon opnieuw kan worden in geleerdt.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 25 sep, 2015 20:53

Wat wel kan bij de T7 auto's met 4 bak is het kickdown signaal aanpassen...

Voor zover de techniek :mrgreen:

Plaats reactie