Maar hoe werkt waterdicht?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
martinphili
Geregistreerd lid

Maar hoe werkt waterdicht?

Bericht door martinphili » zo 27 sep, 2015 8:28

Het dak van mijn (sorry, ONZE) cabriolet lekt soms. Niet bij het gemiddelde buitje maar wel als het met bakken tegelijk uit de lucht komt.
Er is best mee te leven en ik heb ook een pyjama gekocht zodat het dak bij dat extreme weer mooi beschermd blijft. En toch wil ik uiteraard dat dak wel waterdicht hebben :)

Daarom zoek ik nu naar de principes van het waterdichte. Het dak zelf is immers niet van waterdicht materiaal.
Is er iemand die kan vertellen hoe het nou komt dat er bij een goed functionerend dak géén water aan de binnenkant komt? Hoe werkt dat?

Om het maar even geïllustreerd te maken nog een plaatje van mijn huidige oplossing. Sowieso niet verkeerd tegen hagel, sneeuw en de katten van de buren maar desondanks niet de ultieme oplossing.
Afbeelding

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Re: Maar hoe werkt waterdicht?

Bericht door H.Geertsema » zo 27 sep, 2015 9:18

Dit is een prima oplossing voor wanneer je auto buiten staat.

Normaal gesproken is het dak waterdicht, ook bij stortbuien. Althans de mijne wel.
En ik denk niet dat Saab daken monteerd die in normale staat kunnen gaan lekken :lol:.

Ik zou hem dus gaan impregneren of anders vervangen ...

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 27 sep, 2015 9:31

Gyeon Fabric Coat.

Je kan ook uitwijken naar bijvoorbeeld Raggtop bijvoorbeeld. Maar de eerste werk ik altijd mee.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » zo 27 sep, 2015 9:58

Precies zoals je zegt is het bij mij ook. bij normale buitjes geen probleem, echter bij langdurige sterke regen en fikse buiten gaat het op een gegeven moment doorlekken. Bij mij hang te kap dan zelfs zo slap dat er gewoon plasjes water blijven staan. Impregneren met Raggtop heeft bij mij niet geholpen. Na wat info inwinnen blijkt de kap uit 3 lagen te bestaan waarbij de middelste laag een rubberachtige stof is die na verloop van tijd gewoon poreus wordt. Bij mij wordt er daarom ergens deze winter een keer een nieuw dak geplaatst.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » zo 27 sep, 2015 10:06

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: hou je dak goed schoon !

Nee, niet wassen of schamponeren........ gewoon schoon water en dan opwrijven mat badstof handdoeken.
Je wil ook niet weten hoe vuil die handdoeken worden. (nooit nooit nooit een hoge drukreiniger gebruiken op je cabriodak)
Al dat vuil, stof, pollen, en pluizen wat op/in je dak blijft zitten als je het niet regelmatig schoonmaakt, gaat uiteindelijk zorgen voor (kleine) lekjes.
Een schoon dak reageert op water als een krimpkous. De poriën trekken dicht en er komt geen druppel doorheen.

Mijn dak gaat inmiddels ruim 7 jaar en 207.000km mee en is nog even mooi als een nieuw dak :-)
Oh ja, en waterdicht ook !

Gerard

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » zo 27 sep, 2015 10:17

Nou nooit.... ik heb eens een cabrio laten overwinteren onder een boom. Helaas was, toen ik terug kwam van de overwintering, de hoes er afgewaaid waarschijnlijk tijdens een storm oid. Kap helemaal groen geworden!

Toen toch maar de hogedrukspuit gepakt. Dit werkt fantastisch! Het dak wordt weer als nieuw zo mooi 8).

(maar het zal uiteindelijk niet bevordelijk zijn voor de levensduur :wink:).

:arrow:

Paskalius
Donateur
Donateur

Bericht door Paskalius » zo 27 sep, 2015 14:59

Mijn dak had hetzelfde probleem. De vorige eigenaar heeft gezien de vegen op het dak ook een hogedruk reiniger gebruikt. Even 'goed' schoonmaken voor de verkoop. Zeker niet handig op een ouder dak. Door UV wordt die waterdichte tussenlaag hard en kwetsbaar. Met Renovo meerdere keren gebrobeerd het dak te herstellen, maar een echte oplossing was het niet. Het is uitstellen van het onvermijdelijke. Paar weken terug een nieuw dak erop laten zetten. Toch een essentieel onderdeel van de cabrio.
Groet Pascal

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » zo 27 sep, 2015 15:24

Het is net als de discussies over olie en banden, iedereen heeft er wel een mening over. Ik geef slechts mijn ervaring.

Ik heb het dak twee keer behandeld met Ultramar, dit n.a.v. een tip van een forummer. Ik heb het spul eengebracht met een verfrolletje Het resultaat is tot nu toe goed, Afgelopen week heeft de cabrio buiten gestaan, daarbij is er heel wat regen overheen gegaan. Tot nu toe perfect waterdicht gebleken. http://www.ultramar.nl/ultramar-sprayho ... or-1l.html" onclick="window.open(this.href);return false;

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 28 sep, 2015 19:31

Rik Tuin schreef:Het is net als de discussies over olie en banden,...........
nou ja, dat vind ik zelf ook. Daarom vroeg ik dus eigenlijk ook naar de mechanismen van het waterdicht blijven. Zodat ik, als ik er iets meer van snap, ook zelf een mening over kan vormen.
Je leest echt van alles. Op een Brits forumgedeelte op Facebook zag ik een gelijke discussie naar aanleiding van een melding over het gebruik van Milton Fluid. Dat gebruiken ze in het VK om baby melkflessen mee te steriliseren. Ook daar weer alles van high tech impregneermiddelen tot huishoudremedies als groene zeep.

Voor wie wel eens gekampeerd heeft: Is het een zelfde werking als een tent, waarbij de buitentent volledig verzadigd raakt en het regenwater door de stof heen naar beneden loopt?

hugovdw
Geregistreerd lid

Bericht door hugovdw » di 29 sep, 2015 11:40

Met meguiars cabriolet cleaner maak ik de kap schoon om het daarna met protectant in te spuiten. Werkt prima: kap is weer schoon en waterafstotend. Doe ik 3x per jaar gemiddeld.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 29 sep, 2015 11:55

speed01 schreef:Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: hou je dak goed schoon !

Nee, niet wassen of schamponeren........ gewoon schoon water en dan opwrijven mat badstof handdoeken.
Je wil ook niet weten hoe vuil die handdoeken worden. (nooit nooit nooit een hoge drukreiniger gebruiken op je cabriodak)
Al dat vuil, stof, pollen, en pluizen wat op/in je dak blijft zitten als je het niet regelmatig schoonmaakt, gaat uiteindelijk zorgen voor (kleine) lekjes.
Een schoon dak reageert op water als een krimpkous. De poriën trekken dicht en er komt geen druppel doorheen.

Mijn dak gaat inmiddels ruim 7 jaar en 207.000km mee en is nog even mooi als een nieuw dak :-)
Oh ja, en waterdicht ook !

Gerard
Een prima tip voor nieuwe daken!

Ik heb twee classic cabrio's gehad, en wat je daar hebt, is dat bij harde wind uit een bepaalde hoek en veel regen het dak langs de rubbers lekt.
Is dat bij Ts ook zo of lekt het daar door de stof heen?

Ondanks lekkage was de stof aan de binnenkant van de kap altijd droog, als dat niet zo is moet je de stof zelf behandelen..
Als jouw kap van binnen ook droog blijft, zou ik zoeken in de rubbers reinigen en/of vervangen en de ramen stellen

Beech
Geregistreerd lid

Bericht door Beech » ma 05 okt, 2015 12:01

Inderdaad goed schoonhouden, groene zeep en goed boenen.

Mijn dak 1 x 1.5 jaar behandeld met Renovo zwart, en daarna altijd met Starbrite PTEF coating. Heerlijk spul, moet je eens kijken wat er gebeurt tijdens/na een flinke bui. Kap blijft nagenoeg droog, water parelt via zijkanten naar beneden (dit laatste gaat dan wel zó regelmatig, maw het water vindt echt de kortste weg, dat er een 'vuilspoor' wordt gecreerd door de waterdruppels, langs de carrosserie naar beneden. Gaat via de rand van het dak naar achter, de ronding af boven achterraam, dan via de 2 tonneau klepjes recht naar beneden de carrosserie af, langs achterband). Suc6!

Plaats reactie