Binnenverlichting vraag

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
CharlesAlexander
Geregistreerd lid

Binnenverlichting vraag

Bericht door CharlesAlexander » wo 06 apr, 2016 21:29

Sinds een week ben ik in het bezit van een 900 2.3 cabrio, zwart van kleur, creme leder uit 1997. Rijd geweldig, recent nieuwe remmerij, nieuwe banden een gereviseerde dynamo geplaatst.
Bij aankoop was bekend dat de binnenverlichting het niet deed en zo ook de achterruitverwarming. De vorige eigenaar was er nog niet aan toegekomen dit te repareren.
Bij de zonneklep aan de bestuurderskant was het klepje afgebroken, waardoor het lampje denk ik continue brandde. Nu heb ik hier een andere voor geregeld en ben dus op zoek naar de oplossing om de binnenverlichting weer aan de praat te krijgen.
Nu heb ik de schakelaar los gehad en alle contacten van de lampjes nagelopen , maar nog niks kunnen vinden om de binnenverlichting weer te laten branden. De lampjes zelf zijn goed, getest op een accu.
Nu vraag ik me af of deze binnenverlichting ergens kan worden losgekoppeld van het stroom of dat ze geschakeld worden door een relais en dat deze er mogelijk uit is gehaald. Iemand enig idee hoe ik de binnenverlichting weer aan krijg?

Grt.
Alexander

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door sb129h » do 07 apr, 2016 21:36

Proficiat met je aankoop!

Ik zou beginnen met de zekeringetjes en de relais te checken. Als de zekering blijft springen zal er vast ergens sluiting gemaakt worden.
Het kan ook zijn dat de auto niet detecteert dat er een deur openstaat.

CharlesAlexander
Geregistreerd lid

Bericht door CharlesAlexander » do 07 apr, 2016 21:44

[]Dank je.

De zekeringen had ik als eerste al gechecked, deze waren ok, ik zal eens kijken of het relais erin zit. Is dat bij een 900 cabrio een geel relais zoals ik dat hier heb gelezen bij andere modellen ?

Alexander
Reden: Quote verwijderd

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 07 apr, 2016 22:38

Geen idee hoe het relais eruit ziet bij de 900NG. Het zou best kunnen, bij m'n 9000 is het ook een gele en je cabrio is van dezelfde generatie.
Je zou kunnen kijken op een onderdelenleverancier z'n site of je een onderdeelnummer en afbeelding van je relais vindt.
Heb je de zekeringen ook vervangen of enkel op het oog beoordeeld? Die dingen durven op het oog o.k. en ondertussen kaduuk te zijn...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 08 apr, 2016 19:23

Nu vraag ik me af of deze binnenverlichting ergens kan worden losgekoppeld van het stroom of dat ze geschakeld worden door een relais

De binnenverlichting krijgt een konstante spanning van zekering nummer 4 zijkant dashboard, en de massa verloopt via de 3standen schakelaar, stand 1 is uit, stand 2 middenstand is via de portierschakelaars lopen, dus deur open lichtje gaat aan, en standje 3 is konstant aan, alleen zou je de interieurverlichting te lang gebruiken dan bestaat de kans op een lege accu, en om dat te voorkomen loopt de binnenverlichting niet via een lullige relaistje maar via de zeer geavanceerde dashboard computer ICE genaamd. Dus blijft het interieur licht te lang branden schakeld ICE deze uit en ook weer aan zodra bijvoorbeeld het kontaktsleutel uit het slot gehaald wordt. Maar zonder goede elektroschema kom je niet ver.

Plaats reactie