Help! Cabriodak 9-3 weigert (slotje)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
GJ 9-3
Geregistreerd lid

Help! Cabriodak 9-3 weigert (slotje)

Bericht door GJ 9-3 » vr 06 mei, 2016 22:43

Het cabriodak van mijn 9-3 Aero uit 2000 weigert ineens dienst. Komt niet omhoog, dus sluit niet. Deze nacht open dus.. :( De afsluitkap komt gewoon omhoog, de electromotoren hoor je wel, maar het lukt ze niet het dak uit de bak te tillen, slechts een paar centimeter komt ie los. De laatste paar maanden, of weken, had ik al het idee dat hij trager omhoog ging en moeite had het dak op te tillen.

Tijdens de laatste rit net heb ik een bonk gehoord rechtsachter. Daarna leek de kap op hobbels in de weg hoorbaar, alsof ie los lag achterin. Misschien was dit toeval, maar misschien ook niet? Ik las net iets over een borgpen?

Wat kan dit zijn? En hoe krijg ik mijn dak zo snel mogelijk toch dicht? Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Help! Cabriodak 9-3 weigert

Bericht door coppe218 » vr 06 mei, 2016 23:00

Hoe is het niveau van de olie. In het instructieboekje staat hoe je de kap handmatig kunt sluiten.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » vr 06 mei, 2016 23:04

Welke olie bedoel je? Waar kan ik dat checken?

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » vr 06 mei, 2016 23:05

In de 900NG die ik had zat achter de achterbank een hendel voor handmatig sluiten. Die kon ik net niet niet vinden in mijn 9-3OG van nu. Klopt dat?

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » vr 06 mei, 2016 23:19

De olie van het hydraulisch systeem van de kap. Deze is te controleren vandaag de achter bak achter een flapje in de kofferbak. Voor het sluiten dien je de achterbank om te klappen. Je kunt dan een ventiel sluiten en handmatig de kap dicht trekken en vergrendelen. Als de tonneau wel werkt zou je die weer kunnen sluiten. Vergrendelen kan dan met de wielmoersleutel in een uitsparing aan de rechterkant. In het instructieboekje staat een duidelijke uitleg.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » vr 06 mei, 2016 23:27

https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 74405.html

Op pagina 46 staat precies hoe je hem handmatig kunt sluiten. Dit is wel in het engels.

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » za 07 mei, 2016 0:21

Super! Door de gebruiksaanwijzing blijkt nu dat het draaiknopje achter de bank losgedraaid zat! Vastgedraaid en kap sluit sneller, beter en strakker dan ooit! Dank!!

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Help! Cabriodak 9-3 weigert (slotje)

Bericht door coppe218 » za 07 mei, 2016 8:48

Mooi dat het is opgelost

Plaats reactie