Ik ben op zoek naar een saab cabrio met een jonge leeftijd, maar toch ook voor een redelijke prijs, zie ik dus auto's op internet staan met bovenstaande eisen ( '99/'00 ), er is dan vaak rond de 190/225.000 mee gereden.
Mijn vraag is of het een probleem zou kunnen zijn, ik ga er zelf misschien rond de 12.000 km per jaar mee rijden.
Voorkeur 9-3 2.0SE t.
Hoelang kilometer zou een motor qua km meekunnen???
Ik ben benieuwd naar de reakties.
groet erik
Tja, dat is heel divers. De motoren zijn op zich prima en kunnen heel oud worden, maar de absolute voorwaarde is wel dat de olie altijd netjes op tijd is ververst. Daarbij is een handbak beter voor de motor dan een automaat. Ook is een iets sportievere rijstijl (mits netjes warm gereden) beter dan altijd heel gezapig bereden zijn (zeker icm automaat). Omdat de bovengenoemde olievervuiling (de bron van eventuele problemen) met name optreedt tijdens het opwarmen zijn korte ritjes vervelender dan lange ritten. Als er dus in is geforensd met dagelijks flink wat kilometers zal er een tamelijk hoge kmstand zijn. Deze motor heeft dan echter de potentie om nog veel langer mee te gaan dan een auto waar alleen maar boodschapjes mee zijn gedaan... Ik zou me dus niet verkijken op de kilometerstand, maar proberen uit te zoeken hoe de auto is gebruikt.