dom geweest, dak openen met kofferbak open

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
liemar
Geregistreerd lid

dom geweest, dak openen met kofferbak open

Bericht door liemar » zo 05 jun, 2016 13:28

Beste mensen,
Gisteren heb ik een domme actie begaan door van mijn 9-3 aero van 2000 het dak te openen, terwijl de kofferbak ook open stond.
De toneau cover en kofferbak zitten elkaar dan hopeloos in de weg en komen zo ongeveer klem te zitten (vreemd trouwens dat daar geen beveiliging voor is)
Gevolg: een hoop geratel en tot slot een kap die niet meer spontaan open en sluit. Tonneau cover wil niet meer ver genoeg open waardoor het dak niet meer in of uit de de ruimte in de kofferbak kan komen. Met handmatig een beetje helpen lukt het nog wel, maar zo hoort het dus niet. Klinkt dit verhaal als een grote schade die ik heb aangericht of is het een kwestie van het cabriodak opnieuw inleren cq programmeren? Ik heb dit nog nooit bij de hand gehad vandaar de vraag of er in noord (oost) Nederland bedrijven zitten die verstand hebben van het repareren van saab cabriodaken.
Jullie reacties worden zeer op prijs gesteld. Met vriendelijke groeten, Martin

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: dom geweest, dak openen met kofferbak open

Bericht door coppe218 » zo 05 jun, 2016 13:45

Ik weet helaas zo niet wat je kunt doen om dit probleem op te lossen. Ik weet wel dat er bij mijn 98 9-3 cabrio wel degelijk een beveiliging zit zodat hij niet kan openen als de kofferklep open staat.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 05 jun, 2016 19:38

Dat geratel klinkt inderdaad als een tonneau motor die verschoven is. Dat word demonteren en recht zetten. Inleren heeft geen zin, er zit een positie sensor op de tonneau as. Deze geeft aan of de tonneau open of dicht is. In jouw geval wordt deze positie niet bereikt.

liemar
Geregistreerd lid

Bericht door liemar » zo 05 jun, 2016 20:51

Bedankt voor je reactie.
Het klopt wat je zegt: eerst wil de tonneau cover niet uit de vergrendeling, als je hem letterlijk een handje helpt gaat hij vervolgens wel, maar niet zover dat hij haaks op de kofferbak staat, zoals het hoort. Suggestie voor een bedrijf die een dergelijke klus kan fixen altijd welkom.

a3426rage
Geregistreerd lid

Bericht door a3426rage » zo 05 jun, 2016 22:52

[]Als mijn koffer openstaat krijg ik een *check softtop* op de SID

Voor al mijn Saab gerelateerde vragen/garage klussen ga ik naar Michel van Saab Utrecht. Schijnt dat veel dealers met horror problemen naar hem toegang en dat hij altijd wel iets heeft om het op te lossen.
Mocht je zijn contact gegevens willen moet je me even een PB sturen.
Reden: Quote verwijderd

Jurdim
Geregistreerd lid

Bericht door Jurdim » zo 05 jun, 2016 23:42

Denk dat je probleem ongeveer hetzelfde is als wat ik had.

viewtopic.php?f=37&t=151082" onclick="window.open(this.href);return false;

motor scharnier ontzet

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 06 jun, 2016 1:09

Ben je een beetje handig? Kun je de tonneau motor zelf demonteren, en eventueel het scharnierpunt zelf recht zetten. Staan wel foto's en beschrijving op het forum.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 06 jun, 2016 1:11

P.S.
Niet te vaak meer openen en sluiten, anders gaan de tandwielen er ook aan, er bestaan revisie setjes hiervoor, maar die zijn kneiterduur.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 06 jun, 2016 7:16

mijn 9-3 aero van 2000
Een 9-3 heeft geen tonneau motor maar een hydraulische bediening, en is beveiligd tegen overbelasting door middel van een breekpen in het koppelschanier, deze zal wel gebroken zijn.

Breekpen vervangen steld niet zoveel voor.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 07 jun, 2016 19:49

Je hebt gelijk, ik zag nu ook 2000 in het topic staan.
Die zijn inderdaad hydraulisch.

liemar
Geregistreerd lid

Bericht door liemar » di 07 jun, 2016 23:12

Volgende week vrijdag gaat hij Saab Timmer in Meppel.
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal nog laten weten wat er gerepareerd moest worden.

liemar
Geregistreerd lid

Bericht door liemar » zo 03 jul, 2016 16:21

Het was idd de breekpen die het begeven had. Door Timmer in Meppel weer verholpen. Tevens de scharnierpunten van het dak gesmeerd.
Alles loopt weer soepel nu. Hartelijk dank voor alle reacties!

Plaats reactie