ABS-lampje brandt af en toe

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
huubjans
Geregistreerd lid

ABS-lampje brandt af en toe

Bericht door huubjans » za 02 jul, 2016 17:16

Ik heb een Saab carbriolet uit 1996 en mijn ABS-lampje brandt af en toe.

Als ik de wagen start brandt af en toe het ABS-lampje. Start ik de wagen opnieuw dan is het lampje uit.
Als het lampje niet uitgaat bij het opnieuw starten dan gaat het meestal uit als ik ff met de auto rij.

Soms heb ik er weken/maanden geen last van.

Herkent iemand dit probleem en wat is de oplossing?

Het lijkt wel of de sensor op een van de wielen vuil is.

Groetjes,

Huub

hoppa3
Geregistreerd lid

Re: ABS-lampje brandt af en toe

Bericht door hoppa3 » zo 03 jul, 2016 10:37

hallo
heb zelf een 900 se uit '95
heb momenteel hetzelfde euvel... start ik de auto, niets aan de hand.. rij ik weg bij mn huis moet ik een klein heuveltje op.. gelijk de foutmelding.. abs en het bekende gevarendriehoekje...
Start ik de auto opnieuw.. blijft de foutmelding soms de hele dag weg... moet ik de rem veel gebruiken dan komt dat rotding gelijk weer in de foutmelding.

Heb geprobeerd de abs comp. te laten uitlezen maar met het profesionele programma komen ze niet in de abs comp....( werkluchtpistool op de voorste sensoren) wielen ronddraaien ondertussen,, was de foutmelding net lang genoeg weg om m toch door de apk te krijgen..
Naar huis gereden.... bijna thuis... en jawel hoor... daar was tie weer..

Het idee is dus bij mijn auto... nieuwe/ gereviseerde abs comp te plaatsen, om te kijken als dat de oplossing is.
Dus de vraag is.. wie heeft er een abs comp te leen of verkoop voor een 900 se 185pk uit 1995.. en kan/wil helpen even in te bouwen, liefst in het noorden des land.. om te kijken als dit het probleem is.
Ivm werk kan ik pas na de 19e hieraan gaan werken...

alvast bedankt voor jullie reactie's ..

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 03 jul, 2016 15:21

ABS lampje en je begint bij de computer :-S+. Ik zou toch eerst bij de sensoren beginnen.

"Professionele programma"...wasda? Een tech 2? Zo niet zoek een garage met een tech 2.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 03 jul, 2016 15:56

met een TechII moet je vrij makkelijk de ABS-computer in kunnen.

vraag: als je de ABS-melding krijgt, doet je snelheidsmeter het dan (nog)?

hoppa3
Geregistreerd lid

Bericht door hoppa3 » zo 03 jul, 2016 16:32

tech 2 was er aan gehangen,, men kon niet in de abs computer komen,,, snelheidsmeter blijft het gewoon doen, vandaar het idee dat de comp, niet al te fris meer is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 03 jul, 2016 17:09

er zitten 5 sensoren op dus ja welke ga je het eerst vervangen.
Tech 2 moet gewoon kunnen uitlezen anders wel een ander apparaat bij de saabdealer: dat scheelt tijd en geld.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 03 jul, 2016 23:16

heb je ooit de stekker van de ABS-computer los gehad? zo ja, controleer fysiek (dus niet effe kijken, maar aandrukken) of die wel goed zit. ik heb na het vervangen van de automaatbak in de 9000CD een jaar zonder ABS/TCS gereden. op enig moment moest de CD aan de TechII (ik weet niet meer waarom), en degene die het apparaat bediende kon (ook) niet in de ABS-computer. toen pas bleek dat de stekker niet goed aangedrukt zat...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 04 jul, 2016 6:15

de tech 2 kan ook beperkte authorisaties hebben: vaak goedkopere versies van het ding. Ik weet niet of dat het probleem is
uiteraard.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 04 jul, 2016 6:20

wanneer je iets van een regio vermeldt dan kunnen we tippen waar ze je wel kunnen helpen.

hoppa3
Geregistreerd lid

Bericht door hoppa3 » ma 04 jul, 2016 7:09

heb mn saab in onderhoud in ter apel... bij potze die kon er niet in komen... zal vandaag eens fysiek de aansluitingen van de comp nalopen.
ik woon in de parel van drenthe... Emmen dus.

huubjans
Geregistreerd lid

Bericht door huubjans » vr 08 jul, 2016 19:45

huubjans schreef:Ik heb een Saab carbriolet uit 1996 en mijn ABS-lampje brandt af en toe.

Als ik de wagen start brandt af en toe het ABS-lampje. Start ik de wagen opnieuw dan is het lampje uit.
Als het lampje niet uitgaat bij het opnieuw starten dan gaat het meestal uit als ik ff met de auto rij.

Soms heb ik er weken/maanden geen last van.

Herkent iemand dit probleem en wat is de oplossing?

Het lijkt wel of de sensor op een van de wielen vuil is.

Groetjes,

Huub
Vandaag is bij de garage de abs comp. uitgelezen en hij gaf aan dat het probleem links in het achterwiel zit.
Het kon uitgelezen worden zonder dat het lampje brandde.
Als het ABS-lampje brandt bij de APK-keuring dan wordt de Saab afgekeurd.

Ik heb een nieuw onderdeel besteld en het wordt volgende week ingebouwd. In dat onderdeel zit het ABS-gedeelte.
Was het probleem bij een van de voorwielen geweest dan was het een stuk goedkoper geweest omdat het ABS-gedeelte in een ring zit.

Groetjes,

Huub

huubjans
Geregistreerd lid

Bericht door huubjans » do 28 jul, 2016 15:06

[]Gisteren is het linker achter wiellager vervangen ivm ABS storing.
Ik verwachtte dat het probleem was opgelost maar vanmorgen brandde het ABS-lampje weer.

De garage heeft de ABS computer weer uitgelezen en toen gaf hij aan dat er een probleem links voren is.
Hij heeft alles gereset en als het lampje weer gaat branden dan moet ik terugkomen.
Het lampje brandt weer en morgenvroeg heb ik weer een afspraak.

Ik vraag me nu af of het eerste probleem links in het achterwiel zat zoals de ABS-computer aangaf.
Het zou me niets verbazen als ik links voren laat maken dat het straks rechts in het achterwiel of rechts in het voorwiel zit.

Waar zou het probleem liggen misschien aan de ABS-computer en moet die vervangen worden, dat lijkt me een kostbare zaak.

Wie kan me adviseren wat te doen?

Groetjes,

Huub
Reden: Quote verwijderd

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » do 28 jul, 2016 19:23

Wiellager vervangen, dus de storing zou worden veroorzaakt door de ABS-ring? De sensor is niet vervangen? Daar zou ik eerder de storing van verwachten.

huubjans
Geregistreerd lid

Bericht door huubjans » vr 29 jul, 2016 10:21

[]Rik de sensor van het achterwiel zit in de wiellager en zit niet apart zoals in het voorwiel.
De sensor van het linker voorwiel is ook stuk en wordt vervangen.

De sensor van het voorwiel is beduidend goedkoper dan de vervanging van de wiellager waar de sensor in zit.

Hopelijk is dan alles opgelost.

Groetjes,

Huub
Reden: Quote verwijderd

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » vr 29 jul, 2016 12:30

Dag Huub, dat wist ik niet. Ik wist wel dat je de gehele unit vervangt bij een versleten wiellager, maar dat de sensor onderdeel van die unit is, wist ik niet. Weer wat geleerd. Succes met het zoeken naar de oorzaak.

Groet,

Rik

Plaats reactie