"Check Soft Top", latches bij top cover een probleem?
-
Gert.On
- Geregistreerd lid
"Check Soft Top", latches bij top cover een probleem?
Beste forumleden,
Afgelopen weken heb ik meerdere keren met de kap open gereden en eigenlijk heb ik afgelopen jaar geen problemen gehad met mijn Saab Cabrio 93 uit 1998. Tot afgelopen woensdag. Bij het liften van de top cover/tonneau cover zat ik met de bijrijder een beetje te babbelen, er kwam wat rommelend geluid van achter en in plaats van dat het dak wegklapte nadat de vijfde boog naar boven ging was alles weer gesloten. Of althans, bijna alles. De vijfde boog was niet vergrendeld in de "latches" van de top cover en in de SID stond "check latches".
Ik ben met een bijna gesloten kap naar de dichtstbijzijnde dealer gereden, daar hebben ze hem wel kunnen vergrendelen door het aan de Tech II te hangen, maar gaven aan deze maand geen tijd meer te hebben wegens vakantie. Ik kreeg nog een tip mee: Controleer het vloeistofniveau. De oorzaak was verder niet bekend en zou wellicht een zoekplaatje worden.
Rijden kan ik wel, maar elke keer als je optrekt vanuit stilstand komt het waarschuwingspiepje en in de SID staat : +"CHECK SOFT TOP" met dat kleine plusje ervoor. Best onhandig in de stad en helemaal in de file... Afijn. Het reservoir met olie is gecontroleerd, zat op het randje aan de ondergrens, dus bijgevuld, maar het probleem blijft. Het systeem lijkt op de waarschuwing "check soft top" na zo dood als een pier.
Heeft iemand suggesties of tip wat ik kan doen om deze dagen toch weer met het dakje open te kunnen rijden? Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn. Alvast dank voor de reacties.
Groet van Gert
Afgelopen weken heb ik meerdere keren met de kap open gereden en eigenlijk heb ik afgelopen jaar geen problemen gehad met mijn Saab Cabrio 93 uit 1998. Tot afgelopen woensdag. Bij het liften van de top cover/tonneau cover zat ik met de bijrijder een beetje te babbelen, er kwam wat rommelend geluid van achter en in plaats van dat het dak wegklapte nadat de vijfde boog naar boven ging was alles weer gesloten. Of althans, bijna alles. De vijfde boog was niet vergrendeld in de "latches" van de top cover en in de SID stond "check latches".
Ik ben met een bijna gesloten kap naar de dichtstbijzijnde dealer gereden, daar hebben ze hem wel kunnen vergrendelen door het aan de Tech II te hangen, maar gaven aan deze maand geen tijd meer te hebben wegens vakantie. Ik kreeg nog een tip mee: Controleer het vloeistofniveau. De oorzaak was verder niet bekend en zou wellicht een zoekplaatje worden.
Rijden kan ik wel, maar elke keer als je optrekt vanuit stilstand komt het waarschuwingspiepje en in de SID staat : +"CHECK SOFT TOP" met dat kleine plusje ervoor. Best onhandig in de stad en helemaal in de file... Afijn. Het reservoir met olie is gecontroleerd, zat op het randje aan de ondergrens, dus bijgevuld, maar het probleem blijft. Het systeem lijkt op de waarschuwing "check soft top" na zo dood als een pier.
Heeft iemand suggesties of tip wat ik kan doen om deze dagen toch weer met het dakje open te kunnen rijden? Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn. Alvast dank voor de reacties.
Groet van Gert
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Re: "Check Soft Top", latches bij top cover een probleem?
De enige tip die ik je op dit moment kan geven is ga langs bij van Dongen in Zeeland (nb). Kan een paar centen kosten maar je weet wel waar je aan toe bent
-
a3426rage
- Geregistreerd lid
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen of daar heen willen rijden maak even een afspraak met Michel van Saab Utrecht, heeft mij ook geholpen met mijn cabriolet dak problemen.
Verstuurd vanaf mijn OnePlus One custom ROM Android N
Alex White
Verstuurd vanaf mijn OnePlus One custom ROM Android N
Alex White
-
Gert.On
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties. Wellicht dat iemand nog een optie heeft die ik zelf kan proberen voordat ik een poging ga doen bij een garage? Zou wel leuk zijn, anders zal ik de tips nagaan.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
De term 'zoekplaatje' van je dealer was nog niet zo gek. Er zitten best wel een paar sensoren en een geringe afwijking daarvan kan al een melding op de SID geven.
Dat zal dus volgens mij wel allemaal nagelopen moeten worden. En ik denk dat je daar wel een Tech II bij nodig zult hebben.
Dat zal dus volgens mij wel allemaal nagelopen moeten worden. En ik denk dat je daar wel een Tech II bij nodig zult hebben.
-
blue city
- Donateur (3x)

ik heb vorige week bij een buurman van me, die had ff vergeten de ontgrendelingshendel voor te bedienen, het dak gereset door even de accu af te koppelen. Daarna werkte hij weer als een zonnetje. Heb je dat al geprobeerd???
-
Gert.On
- Geregistreerd lid
@ Blue City: Helaas, die optie wel geprobeerd, maar de melding komt gelijk weer terug (na een half uur zonder polen gestaan te hebben).
Toch naar de garage?
Toch naar de garage?
-
jansen
- Donateur (7x)

Lijkt mij dat een van de top cover switses ander woord is afdekkap schakelaars, niet goed aangeeft bij gesloten toestand je kunt deze aan beide zijden, bij een geopende afdekkap net naast het schanier het metalen lipje ietsjes omhoog buigen waardoor ie hem eerder bedient.
-
Gert.On
- Geregistreerd lid
Het bleek de kruiskoppeling te zijn. Duurt even, maar dan mag de zon weer gaan schijnen. Dak kan weer open!
Ik had niet kunnen bedenken dat het daarin zou zitten. Anyways, dank voor de suggesties.
Slotje erop!
Ik had niet kunnen bedenken dat het daarin zou zitten. Anyways, dank voor de suggesties.
Slotje erop!
-
Dabutcha76
- Donateur (2x)

Even uit nieuwsgierigheid: wat kostte dat geintje je nou?
-
Gert.On
- Geregistreerd lid
Genoeg om heel hard te hopen dat het binnenkort niet nog eens gebeurt