Hallo,
Van mijn 9-3 is het metalen mechanisme van de kap aardig verroest. Nu wil dat schuren en weer zwart maken. Maar toen ik de kap half open zette om er bij te kunnen zakte de kap na een aantal seconden toch weer naar beneden.
Hoe kan ik de kap "open" laten staan zodat ik daar aan het werk kan?
alvast bedankt, Erik
Hoe laat ik mijn kap open staan?
-
Haverkort
- Geregistreerd lid
Re: Hoe laat ik mijn kap open staan?
Hoe de kap blijft staan weet ik niet. Ik heb wel een tip. Ik zou het persoonlijk niet schuren en spuiten. Het frame/constructie ga ik zo aanpakken: sjabloonkwast 1/3 afknippen zodat je een hardere kwast hebt. Het aluminium hard afwrijven met stofzuiger daarbij om corrosie wat loskomt meteen weg te zuigen. Daarna met een zachtere kwast het frame behandelen met wapenolie (ballistol). Dit beschermt en voorkomt verdere corrosie.
-
erik99
- Geregistreerd lid
Met de stofzuiger erbij had ik ook al bedacht. Gezien de bruine roest die er op zit denk ik overigens dat het geen aluminium is.
Ik dacht zelf aan messing borstel en dan wat Hammerite er overheen.
Maar dan mot die kap wel open blijven staan.
Nu blijkt vanochtend mijn vrouw met een niet startende Saab bij de supermarkt te staan. ANWB is er nu bij. Hij zal waarschijnlijk naar Van Dongen gebracht worden als ik de app-jes zo lees en dan kan ik daar wel vragen hoe ik dat met die kap kan doen.
Ik dacht zelf aan messing borstel en dan wat Hammerite er overheen.
Maar dan mot die kap wel open blijven staan.
Nu blijkt vanochtend mijn vrouw met een niet startende Saab bij de supermarkt te staan. ANWB is er nu bij. Hij zal waarschijnlijk naar Van Dongen gebracht worden als ik de app-jes zo lees en dan kan ik daar wel vragen hoe ik dat met die kap kan doen.
-
Redi
- In memoriam †
Hallo Erik,
De kap zakt na een tijdje inderdaad terug, de hydraulische kleppen worden dan niet meer bekrachtigd en door de zwaartekracht zakt de kap terug. Je kunt de kap ondersteunen door bijvoorbeeld een stuk hout, even kijken waar je deze plaats i.v.m. beschadigingen. Het werkt bij mij prima. Het stalen scharniermechanisme heb ik ook zo behandeld: eerst ontroesten en daarna in de Hammerite.
Succes, Rein
De kap zakt na een tijdje inderdaad terug, de hydraulische kleppen worden dan niet meer bekrachtigd en door de zwaartekracht zakt de kap terug. Je kunt de kap ondersteunen door bijvoorbeeld een stuk hout, even kijken waar je deze plaats i.v.m. beschadigingen. Het werkt bij mij prima. Het stalen scharniermechanisme heb ik ook zo behandeld: eerst ontroesten en daarna in de Hammerite.
Succes, Rein
-
joy
- Donateur

Je kunt aan v. Dongen vragen of je de steun mag lenen die Saab ab daarvoor heeft bedacht om de kap te ondersteunen
-
erik99
- Geregistreerd lid
Van Dongen adviseerde mij om een stuk hout te gebruiken. Dus dat ga ik maar doen.
Tenminste, zodra ik de auto weer terug heb. Hij staat nog bij Van Dongen. De schakelaar die doorgeeft dat de automaat in P staat is stuk. En dan wil ie niet starten!
Tenminste, zodra ik de auto weer terug heb. Hij staat nog bij Van Dongen. De schakelaar die doorgeeft dat de automaat in P staat is stuk. En dan wil ie niet starten!