plotseling koelprobleem

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
jovamu
Geregistreerd lid

plotseling koelprobleem

Bericht door jovamu » ma 29 aug, 2016 15:02

afgelopen donderdag wilden we lekker met de Saab 9-3 cabrio, bouwjaar 2001, richting Normandië.
Direct na vertrek zag ik tot mijn schrik, dat de temp. meter verder omhoog ging dan normaal. vlak onder het rood bleef hij staan. In Eijsden ( Ned) direct bij garage gestopt. Bij stationair draaien liep de temp. weer iets terug maar bleef toch een stukje hoger staan dan normaal. Weer op weg en na een tiental km toch maar omgedraaid omdat de meter weer vlak onder rood stond. Bij de garage in Eijsden weer aangeklopt. de bovenste waterslang was redelijk opgezwollen en men raadde mij af om verder te rijden. Hun opinie was dat de radiateur waarschijnlijk een verstopping had. Vandaag de auto aangeboden bij een bedrijf dat radiateurs en airco's repareert en vervangt. Na 2 uur werd ik gebeld. Volgens hun is de radiateur open en ligt het probleem ergens anders. Ter verduidelijking: ik hoef maar zelden een beetje koelvloeistof bij te vullen en twee weken daarvoor heeft de Caab zich prima gedragen in redelijk warm Italië. Bij RSC in Maastricht werd ook geopperd om eens naar de koppakking te kijken. Als die het probleem veroorzaakt dan zou ik toch koelvloeistof moeten zien minderen? Ik ben geen techneut en zeker geen autoreparateur. Wat moet ik nou doen en wat kan de oorzaak zijn? Toen ik vanochtend de auto van de garage naar RSC reed, liep de temp. gewoon op tot normale hoogte. Opgemerkt moet wel worden, dat de rit niet te lang was en de temp. rond de 20 graden bij regen. :( :( :( :cry: :cry: :cry:
jovamu

parma
Geregistreerd lid

Re: plotseling koelprobleem

Bericht door parma » ma 29 aug, 2016 15:20

thermostaat waarschijnlijk. Kost de wereld niet

jovamu
Geregistreerd lid

Bericht door jovamu » ma 29 aug, 2016 17:15

Dank voor je reactie. Waar bevindt zich dat onderdeel precies? Hier bij RSC hebben ze daar niet over gerept....
Gr. Jovamu

parma
Geregistreerd lid

Bericht door parma » ma 29 aug, 2016 18:10

Ik veronderstel dat het hier over een benzine gaat.

Bovenste slang dat onder druk staat nu volgen naar de motor. Waar de slang aan de motor vast zit ... zit de thermostaat in. Vermoedelijk zit die vast.

Zo in dit onderdeel zit de thermostaat.
Afbeelding

geleende afbeelding van r en d

parma
Geregistreerd lid

Bericht door parma » ma 29 aug, 2016 18:13

Lees net in je vorige berichten dat het een 2.0 turbo is.

jovamu
Geregistreerd lid

Bericht door jovamu » di 30 aug, 2016 9:25

Hartelijk dank voor de info. Vandaag moet ik terug naar RSC in Maastricht om de auto op te halen. Ik ga nu contact opnemen met hun of ze de thermostaat gecontroleerd hebben....
jovamu :?:

Plaats reactie