Liefde op het eerste gezicht

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Vida
Geregistreerd lid

Liefde op het eerste gezicht

Bericht door Vida » za 03 sep, 2016 11:27

Hallo ik heet Vida.
Ik heb een 9-3 Cabrio uit 2000 gekocht en ben een volledige leek en waarschijnlijk een onverstandige sukkel ;-). Alle alarmbellen die gingen rinkelen heb ik genegeerd, want mijn liefde is blind. 165.000 op de teller (onmogelijk toch?), geen onderhoudsboekjes, in 2010 uit godweetikwaar geïmporteerd, auto is o.a van 4 opeenvolgende handelaren geweest.
Motor slaat in z’n achteruit snel af maar loopt wel redelijk op zo’n 700 toeren stationair. Stuur trekt iets naar rechts en soms ruik ik een niet helemaal gezond ruikende uitlaatgas met een open kap. De reservesleutel werkt niet er zitten wat slecht opgeknapte deukjes in maar verder ben ik zo trots als een pauw en er zielsgelukkig mee. O ja en het motormanagement lampje blijft branden… Ik hoop dat het niet al te ernstig is.
Aankomende week ga ik hem laten uitlezen en hoop dat ik er zonder al te hoge kosten nog een tijdje van kan genieten.
Gelukkig ben ik er niet afhankelijk van en staat hij veilig binnen zodat ik er af en toe verlekkerd naar kan kijken. Beetje poetsen, beetje aaien en ik praat er soms ook een beetje tegen. Ben ik gek? Ja natuurlijk!

Groet,
Vida

jaap noord
Geregistreerd lid

Re: Liefde op het eerste gezicht

Bericht door jaap noord » za 03 sep, 2016 13:46

Welkom, en dat aaien en praten heet: "Saabvirus".

Vida
Geregistreerd lid

Bericht door Vida » za 03 sep, 2016 14:05

Ok, nou een prettige besmetting :)
Nou ben ik echt een Dummie dus ik heb wat vragen.
Is mijn auto nou wel met een Turbo uitgerust of niet (saab 9-3; 2.0 t cabriolet) en op de zijkant staat SE wat betekent dat? En waarom staat er bij sommige modellen dan wel expliciet Turbo bij?

Haverkort
Geregistreerd lid

Bericht door Haverkort » za 03 sep, 2016 14:27

Hoi, ben benieuwd naar de foto's en gefeliciteerd met je blinde liefde :D Je hebt inderdaad een turbo en SE staat voor een luxere uitvoering met meer 'dit'n en dat'n' zoals 'wij' dat hier in het noorden zeggen. 165.000 km kan goed voor een cabriolet. Wanneer hij met de winterdag gestald heeft gestaan is 10.000 km per jaar heel realistisch. De staat van de kap kan dit vertellen wanneer deze nog niet vervangen is.

JimBo
Geregistreerd lid

Bericht door JimBo » za 03 sep, 2016 15:07

Kleine 2.0t is een z.g. low pressure turbo, iets minder PKs (150). Deze uitvoering heeft geen turbometer in het dashboard.

Een 2.0T of 2.0 Turbo is een z.g. high pressure turbo, met meer PKs (185 tot 230?) met turbometer boven de benzine/watertemp meters.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » ma 05 sep, 2016 13:17

Hej Vida,

Welkom en gefeliciteerd met je aankoop.
Plaats wat foto's, dan kunnen we meegenieten.

En domme vragen bestaan niet, dus vraag maar raak.
Genoeg mensen hier op het forum die je graag willen helpen.

Max_U
Geregistreerd lid

Bericht door Max_U » ma 05 sep, 2016 15:25

Het is toch handig om de auto een keer bij de garage te laten uitlezen, ik ben benieuwd wat de uitslag is. De ontsteking gebeurt middels een zogeheten "DI-cassette", de direct-ignition cassette, dat is 1 blok waar de gehele ontsteking in zit. Deze lacht je toe als je de motorkap open doet, het rechthoekige blok midden in je motor. Deze wil nog wel eens slechter gaan presteren of hier en daar een ontsteking overslaan waardoor het motormanagementlampje gaat branden. Kan voor nu geen kwaad, rijden doet ie wel 8)

Leuk verhaal, en veel rijplezier met je caab! Oja, foto's!!

Vida
Geregistreerd lid

Bericht door Vida » ma 05 sep, 2016 19:38

Afbeelding
Allen bedankt voor de fijne reacties.
Als het de moeite waard is wil ik langzaamaan ook de buitenkant laten opknappen. Er zitten nu rondom wat bultjes, kuiltjes en krasjes van goedkoop gerepareerde schade. Maar ik heb eerst andere prioriteiten. Aankomende woensdag wordt de auto uitgelezen en ik heb nu al een beetje buikkramp :lol:
De kap heeft aan de bestuurderszijde een waterdicht gerepareerde snee. Ziet er niet erg fraai uit, maar ik heb zelf ook wat littekens. In het weekend wat forse buien erover gehad maar geen wateroverlast of nattigheid. De kap voelde aan de binnenzijde wel wat klam aan, is dat gewoon? Erg leuk in de regen rijden, net alsof je in een tentje zit :roll:
Heerlijk naar Zandvoort heen en weer gewaaid, in het donker terug met open kap en stoelverwarming aan, Yes, vrijheid en ik ben helemaal gelukkig.
In het weekend een 2e hands windschermpje via marktplaats gekocht, dat scheelt een hoop.
Afbeelding
Wordt vervolgd...

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 05 sep, 2016 22:22

la vida es bella, om maar een bijnaam voor je troetelsaabje te hebben: hoort ook bij het virus.
Je hebt in ieder geval een aparte kleur en je komt vanzelf achter alle bijzonderheden van een Saab-leven.

hier kun je alles vragen en op iets minder krijg je van zelf een antwoord

en wij genieten juist van alle bloopers, doorzettingsvermogen, foto's etc
succes

Max_U
Geregistreerd lid

Bericht door Max_U » ma 05 sep, 2016 22:29

Dak hoort wmb niet klam te zijn aan de binnenkant. Een dak bestaat uit 3 lagen, de buiten en binnenland, en een waterdichte rubberen laag er tussen. Ook bij fikse regen hoort hij aan de binnenkant droog te zijn.

Plaats reactie