Advies

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Janus1
Geregistreerd lid

Advies

Bericht door Janus1 » za 06 jan, 2018 19:48

Beste forumleden,
Sinds kort rij ik Saab! En wel de 900 ng. de meest eenvoudige 2deurs, 1995. 2.0 ltr.
Dit bevalt me uitstekend, goede auto, fijn comfort, probleemloos en men kan heel goed mee met het huidige verkeer.
Het bevalt me zo goed dat ik graag een 9-3 cabrio se wil aanschaffen met zo'n zelfde motor erin. Ik heb begrepen dat ik dan tot bouwjaar 2000 moet zoeken.
Regelmatig kom ik dan advertenties tegen waar een cabrio 2.0 ltr. Turbo wordt aangeboden of een 2.3 se. Zijn deze net zo betrouwbaar?
Graag jullie advies.

Oh ja, wat betekent "Griffin"?

Met vriendelijke groet,

Jan

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Advies

Bericht door blue city » za 06 jan, 2018 21:03

:D

In grote lijnen, Griffin is de rode "vogel" in het Saab embleem. De griffin. Griffin staat ook voor een behoorlijk luxe model van bepaalde modellen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 07 jan, 2018 13:31

Een quote uit Wikipedia als je op "Griffioen" zoekt:

Vliegtuigfabrikant Saab heeft een griffioen als logo geleend van Scania. Autofabrikant Saab heeft deze ook lange tijd geleend, maar mag deze niet meer gebruiken.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 07 jan, 2018 13:50

De term "Griffin" werd door Saab gebruikt voor een zeer compleet uitgevoerde versie.
Voorzover ik weet was dit met name het geval als de opvolger van een bestaand model in de startblokken stond.
Om de verkoop van het "oude" model dan nog een laatste boost te geven werd deze voorzien van extra opties.

De term "Griffin" wordt helaas nogal eens gebruikt om een Saab aan te prijzen, terwijl het helemaal geen Griffin is.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » zo 07 jan, 2018 18:22

Naast wat Roeland hierboven zegt, is de naam Griffin - in eerste instantie - in het leven geroepen om de meest complete en luxueuze uitvoeringen van de 9000 en later 9-5 aan te duiden. Dit was eigenlijk de meer op comfort geënte tegenhanger van de Aero en tevens het topmodel (nagenoeg full-options). Ter referentie: Voor een 9-5 Griffin moest je destijds meer guldens meenemen naar de dealer dan een volle Aero.

Plaats reactie