Saab TP-JP-69

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
lijstenmakertje
Geregistreerd lid

Saab TP-JP-69

Bericht door lijstenmakertje » zo 17 jun, 2018 18:33

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Coen van Zetten uit Alphen aan den Rijn, en door een verloren weddenschap met m'n dochter nu (toch wel trotse) eigenaar van bovenstaande Saab 9-3 cabrio.

Ik heb de auto gekocht met een al twee jaar verlopen apk en een niet werkende kap. De stof van de kap is in zeer nette staat, en aangezien wij veel sleutelen aan klassieke BMW's en Volvo's dacht ik, dat gaat wel lukken.

Inmiddels werkt de kap voor 100%, echter, het afsluitdeksel wat automatisch omhoog moet gaan en sluiten is enigszins weigerachtig. Je hoort (soms) dat hij wel wil, maar hij gaat wel/niet.
Als hij wel gaat moet de auto echt vlak staan, neusje helling af is al voldoende voor een no-go. Maar ook vlak staan is geen garantie voor succes....

Werkt dit systeem ook hydraulisch of wordt het apart aangedreven?

Verder verbaas ik me over het afwijkende van systemen in deze auto, ik zie onder de motorkap wel een aircopomp, een sticker dat hij recent (nou ja 2015) gevuld is. maar hoe gaat hij aan?? ik begrijp dat hij "uit" - eco - en een "aan" stand heeft, dit al naar gelang de temperatuurinstelling. En klopt het dat de stoelverwarming hier mee samenwerkt? ik kan daar ook geen aan/uit knopje voor vinden.

kortom, een zeer leuke en aparte auto.

Als iemand me zou kunnen adviseren wat betreft de afdekkap van de cabrio ben ik al weer wat verder.
bij voorbaat dank.

delano.888
Geregistreerd lid

Re: Saab TP-JP-69

Bericht door delano.888 » za 23 jun, 2018 23:10

Welkom Coen!

Van het dak weet ik niet exact, ik heb wel eens begrepen dat de olie van de dak cilinders leeg kan raken waardoor hij slechter kan gaan werken, ik je aanraden daar eens op te gaan zoeken op dit forum.

Over de airco: ik begrijp dat je automatische airco hebt? Je ziet een temperatuur staan in celcius toch? (daar ga ik vanuit aangezien je een "econ" knop hebt)

In dat geval heb je nog 2 keuzes, de standaard functie is: airco staat altijd aan maar gaat vanzelf uit onder de 0°C.

Of je houd de econ knop een aantal seconden vast, dan komt er in beeld te staan "ACC: LO TEMP A/C CTRL" en dan heb je hem geprogrammeerd op de "minder verbruikende stand" en gaat de airco al uit onder de 14°C.
Houd je hem weer even vast zie je in beeld "ACC: NORMAL A/C CTRL" en dan is het weer onder de 0°C uit.
In beide gevallen, zodra de airco uit is, zie je econ in beeld (dus ook als het gebeurt door de lage temperatuur en je zelf geen knoppen hebt aangeraakt).

Oh, en stoelverwarming heeft niks met de temperatuurinstelling te maken, als je stoelverwarming hebt, heb je (over het algemeen) ook knoppen voor de stoelverwarming, die zitten onder de klimaatregeling. Heb je die knoppen niet, dan heb je zeer waarschijnlijk geen stoelverwarming, immers wie bouwt er verwarmde stoelen in en zet er geen aan knoppen bij?

Dit staat overigens allemaal in de handleiding :) (pagina 87 en 118)
Ik prefereer zelf altijd de besparende stand want zie het nut niet zo van airco onder de 14°C.

Overigens gaan de airco slangen nog wel eens lek bij deze auto's en dan koelt die dus niet meer, maar dat kan je verder niet zien aan het display oid. Ik had zelf een keer lekke slangen, en had toen andere 2e hands slangen bij Elferink besteld, en die waren ook lek. Dus ik vermoed dat dat wel een dingetje is wat regelmatig gebeurt.

lijstenmakertje
Geregistreerd lid

Bericht door lijstenmakertje » zo 19 aug, 2018 18:21

Inmiddels al weer wat tijd met de Saab doorgebracht, dak volledig gefixt, Aircoprobleem blijkt in de blowerunit (zwart kastje onder aan de bijrijders kant te zitten. Na deze vervangen te hebben werkt de blower wel, maar het geheel koelt (helaas) niet. Ik laat de airco testen, en als hij leeg is repareer ik hem en laat hem opnieuw vullen. (misschien wel op de manier die de Autoweek deze week heeft beschreven, is de moeite van het proberen waard)

De volgende vraag heb ik al talloze keren voorbij zien komen.....

Hoe sluit je een bluetooth apparaat aan op je originele radio?

1) in een 9-3 met originele radio gaat dat gewoon niet. of je moet je radio openschroeven en een hoop soldeerwerk verrichten
2) middels een parrot systeem, voordeel is : plug and play, nadeel is de geluidskwaliteit.
3) FM transmitter..... daar gaan we het niet eens over hebben.

Ik heb de volgende oplossing gevonden, wederom niet perfect, maar het werkt wel! Je zult het volume moeten regelen met je telefoon/ipod of wat je dan ook gebruikt.

Ik heb bij Conrad een stereo miniversterker gekocht, BaseTech AP-2100 2x50 watt.
deze heb ik achter de radio in de speakerkabels bijgelust middels een "diodebrug" (heeft een vriendje voor me gemaakt, ik kan de specs wel even vragen, net zoiets als Parrot gebruikt)
Het versterkertje heeft 2 tulp ingangen, een level regelaar en een hoog en laag impedantie ingang. Een 3.5 stekkertje op aangesloten, hangt nu nog naast m'n dashboardkastje maar ga ik netjes inbouwen.

en Voila!! alles met een 3.5 jack speelt nu buiten de radio om over de speakers.... met een prima geluid! (wel eerst de radio uitzetten, anders speelt alles door elkaar..)

een bluetooth ontvangerje kost je max. een tientje. en je kunt streamen, en bellen.

Een andere optie is natuurlijk om een 2-din radio te kopen, maar dat vindt ik geen mooie oplossing, ik wil het geheel er origineel uit laten zien.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 21 aug, 2018 18:08

dan kijk maar eens op saabaux dan zie je dat je je radio kunt voorzien van bleutooth verbinding. 200 euro plug and play

Plaats reactie