Geen AS3 in jouw auto zo te zien op je foto’s en wel al de aansluitkabels, dus als je er een koopt lijkt die eenvoudig aan te sluiten. AS3 kabel stuurt volgens mij ook de deurspeakers aan, die hoef je niet apart aan te sluiten als alle originele stekkers goed aangesloten zijn.
Radio ‘wip’ je er eenvoudig uit met vier satéprikkers in de vier gaatjes in het front prikken en radio eruit wrikken. Dan goed kijken hoe de kabels aangesloten zijn en of de originele stekkers er nog aan zitten.
Ook ik ben tevreden over de originele audio setup AS3 waarbij ik wel de speakers in het dashboard en naast de achterbank geupgrade heb. Succes met deze klus!
Hulp gevraagd, Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG
-
Natnek3
- Donateur (2x)

Re: Hulp gevraagd, Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG
Thanks voor je reactie en de tips. Denk dat ik dan toch maar eens op zoek ga naar een AS3 versterker.Qabriolet schreef: ↑ma 18 mei, 2020 12:19Geen AS3 in jouw auto zo te zien op je foto’s en wel al de aansluitkabels, dus als je er een koopt lijkt die eenvoudig aan te sluiten. AS3 kabel stuurt volgens mij ook de deurspeakers aan, die hoef je niet apart aan te sluiten als alle originele stekkers goed aangesloten zijn.
Radio ‘wip’ je er eenvoudig uit met vier satéprikkers in de vier gaatjes in het front prikken en radio eruit wrikken. Dan goed kijken hoe de kabels aangesloten zijn en of de originele stekkers er nog aan zitten.
Ook ik ben tevreden over de originele audio setup AS3 waarbij ik wel de speakers in het dashboard en naast de achterbank geupgrade heb. Succes met deze klus!
-
Vincent9-3
- Donateur

Goedenavond,
Mooie topic al gaande hier en ik heb een kleine vraag dat niet een apart topic waard is. Ik hoor namelijk ruis in een paar speakers, waarschijnlijk door ouderdom. Ik zit daarom te kijken naar speakers voor achter en voorin de dashboard bij mijn MY1999 Cabrio. Vanavond mezelf even ingelezen en ik zie dat er voor 8,7 cm zit (misschien dat ik dezelfde JBL CLUB 322F gebruik) en achterin 16,5 cm diameter (origineel 11,5 cm).
Tja, eigenlijk zoveel info (en troep) erover dat het lijkt op zoeken naar een speld in een hooiberg.
Als ik het goed begrijp heb je bij de aftermarket speaker voor achterin een speaker ring nodig of zoiets?
Bij voorin (dashboard) hoeft dat niet en is het plug en play met een andere 8,7 cm speaker? Ik las namelijk ook ergens dat je wat adapters nodig hebt maar ik, als amateur, heb geen flauw idee. Ik hoor het graag!
Mooie topic al gaande hier en ik heb een kleine vraag dat niet een apart topic waard is. Ik hoor namelijk ruis in een paar speakers, waarschijnlijk door ouderdom. Ik zit daarom te kijken naar speakers voor achter en voorin de dashboard bij mijn MY1999 Cabrio. Vanavond mezelf even ingelezen en ik zie dat er voor 8,7 cm zit (misschien dat ik dezelfde JBL CLUB 322F gebruik) en achterin 16,5 cm diameter (origineel 11,5 cm).
Tja, eigenlijk zoveel info (en troep) erover dat het lijkt op zoeken naar een speld in een hooiberg.
Als ik het goed begrijp heb je bij de aftermarket speaker voor achterin een speaker ring nodig of zoiets?
Bij voorin (dashboard) hoeft dat niet en is het plug en play met een andere 8,7 cm speaker? Ik las namelijk ook ergens dat je wat adapters nodig hebt maar ik, als amateur, heb geen flauw idee. Ik hoor het graag!
-
ReinO
- Donateur (2x)

je hebt de saab audio nog origineel verder? dan passen alleen die originele speakers, anders
wordt het zoeken naar dezelfde impedantie.
Mooier is om alles te vervangen voor nieuw, alle bedrading ligt er al!
wordt het zoeken naar dezelfde impedantie.
Mooier is om alles te vervangen voor nieuw, alle bedrading ligt er al!
-
richardk3000
- Geregistreerd lid
Re: Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG
Ben zelf ook op zoek naar vervanging van de voorportier speakers.
Bron: https://www.saabcentral.com/threads/199 ... st-2243903
Nou vond ik op SaabCentral: “You can put a full range speaker in [...], but since the factory amp has a built in crossover, you own't get anything else out of it but lows.” Ik denk zeker dat je gelijk hebt, dat speciaal daarvoor ontworpen speakers beter zijn, maar als dit klopt zou je als alternatief ook een full range speaker kunnen gebruiken.DV93 schreef: ↑zo 19 apr, 2020 18:03
Gebruik echter geen aftermarket speakers in de voor-portieren. Die zijn niet goed geschikt voor wat daar de bedoeling is icm AS-3: Alleen laag weergave.
Bron: https://www.saabcentral.com/threads/199 ... st-2243903
-
Thijs67
- Donateur (4x)

Even niet zo snel....Qabriolet schreef: ↑ma 18 mei, 2020 12:19Geen AS3 in jouw auto zo te zien op je foto’s en wel al de aansluitkabels, dus als je er een koopt lijkt die eenvoudig aan te sluiten. AS3 kabel stuurt volgens mij ook de deurspeakers aan, die hoef je niet apart aan te sluiten als alle originele stekkers goed aangesloten zijn.
TS zegt dat de deurspeakers wel geluid gaven. Hoe kan dat met originele bekabeling zonder een AS3?
Op de achtergrond zie ik een kabel'klont' met tape. Is dat de carkit stekker die gemodificeert is voor iets?
Of is daar een omleiding gemaakt om de radio rechtstreeks op de deurspeakers aan te sluiten?
Dus eerst checken of de bekabeling nog volledig en origineel is.
De originele bekabeling rechtsvoor in de middenconsole heeft vier stekkers.
1 voor de aansluiting van de lamp in het dashbordkastje.
2 een multistekker voor het aansluiten van een carkit bekabeling
3 een voedingsstekker voor de AS3
4 een multistekker voor de speakers in de voordeur voor aansluiting op de AS3
En vergeet niet dat er nog een DIN kabel moet worden aangesloten tussen de radio en de AS3, deze is niet standaard in de auto aanwezig

-
Natnek3
- Donateur (2x)

Ontzettend nuttige reactie. Dank je wel!Thijs67 schreef: ↑ma 08 jun, 2020 20:52Even niet zo snel....Qabriolet schreef: ↑ma 18 mei, 2020 12:19Geen AS3 in jouw auto zo te zien op je foto’s en wel al de aansluitkabels, dus als je er een koopt lijkt die eenvoudig aan te sluiten. AS3 kabel stuurt volgens mij ook de deurspeakers aan, die hoef je niet apart aan te sluiten als alle originele stekkers goed aangesloten zijn.
TS zegt dat de deurspeakers wel geluid gaven. Hoe kan dat met originele bekabeling zonder een AS3?
Op de achtergrond zie ik een kabel'klont' met tape. Is dat de carkit stekker die gemodificeert is voor iets?
Of is daar een omleiding gemaakt om de radio rechtstreeks op de deurspeakers aan te sluiten?
Dus eerst checken of de bekabeling nog volledig en origineel is.
De originele bekabeling rechtsvoor in de middenconsole heeft vier stekkers.
1 voor de aansluiting van de lamp in het dashbordkastje.
2 een multistekker voor het aansluiten van een carkit bekabeling
3 een voedingsstekker voor de AS3
4 een multistekker voor de speakers in de voordeur voor aansluiting op de AS3
En vergeet niet dat er nog een DIN kabel moet worden aangesloten tussen de radio en de AS3, deze is niet standaard in de auto aanwezig
![]()