Beste leden, ik heb Saab II 900 turbo cabriolet (Sunbeach versie uit 1996 met 230.000 km) die 2 x na lang staan in zon niet wou starten. Hierbij dezelfde geluiden alsof alarm niet afgekoppeld is maw : moter lijkt aan te slaan maar slaat meteen in 2 seconden weer af. Als eenmaal afgekoeld (volgende ochtend) start hij zonder problemen. Afgelopen jaar geen probleem, nou is mijn dochter ermee op stap en slaat hij niet aan. Via what's app lijken alle slangen mn brandstofslang gekoppeld, accu is nieuw, geen melding van storing in display. Ik zie eerder advies dat BDP sensor probleem zou kunnen zijn, brandstofpomp zelf. Ik ziet te denken of misschien alarmsysteem niet " op hol" is oftewel nog steeds aan (door welke reden dan ook) en hierom niet start. Echter dat hij afgelopen jaar gestart heeft zonder problemen weerspreekt dat en dat hij later (2-12h later probleemloos start weerspreekt dat.
Enig ander idee of advies ? Alvast dank
Bij mijn dochter is dat 2 x gebeurd, steeds bij > 30 gradenInmiddels. Na 2h met inderdaad lagere omgeving temperatuur is Saab weer operationeel : start en rijdt prima weer. Het lijkt erop mijn inziens dat bij hoge omgevingstemperatuur alarm niet deactiveert en dus blokkert brandstof toevoer ?? Ken iemand dit probleem cq hoe je die kan oplossen ?
start probleem bij warm weer
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Re: start probleem bij warm weer
Het starten van de auto is niet een specifieke cabrio feature. Ik zou je vraag in het specifieke model forum zetten.
-
ReinO
- Donateur (2x)

De 1e verdachte blijft bij dit soort dingen de bdp sensor: komt de rpm naald goed uit de hoek?
Wanneer het signaal van de bdp niet meer klopt - magneetje is sleets en heeft weinig ohm meer over- dan
krijgt de motor/ecu het verkeerde signaal en met een scala aan mogelijkheden slaat ie dan af.
Na een snelwegritje rustig naar huis boemelen kan hetzelfde probleem geven.
Nogmaals: dit hoeft het niet te zijn maar voor die 6 10 tjes kun je het wel uitsluiten.
Had je ook nog een startonderbreker aan boord?
Wanneer het signaal van de bdp niet meer klopt - magneetje is sleets en heeft weinig ohm meer over- dan
krijgt de motor/ecu het verkeerde signaal en met een scala aan mogelijkheden slaat ie dan af.
Na een snelwegritje rustig naar huis boemelen kan hetzelfde probleem geven.
Nogmaals: dit hoeft het niet te zijn maar voor die 6 10 tjes kun je het wel uitsluiten.
Had je ook nog een startonderbreker aan boord?
-
erjavec
- Geregistreerd lid
Dank voor je reactie. Ik had al besloten om bnp sensor sowieso te vervangen. Mijn dochter komt in het weekend terug dus dat wordt eerste stap. Startonderbreker is inderdaad nog aanwezig, stel je voor daar mee iets te doen ?
-
ReinO
- Donateur (2x)

ja: zo snel mogelijk verwijderen of omlussen want op den duur gaan ze allemaal kapot en
wie gaat dat ding lopen stelen? Wat trouwens nog niet zomaar gedaan is ook.
Indien nodig: op het forum staat welke 6 stekkers je met elkaar moet verbinden.
Als het niet lukt geef ik je de nummers van de gele stekker.
Wanneer je een ander alarm hebt: ff bij een dealer langs. ik denk dat je voor 70 euro al klaar bent.
wie gaat dat ding lopen stelen? Wat trouwens nog niet zomaar gedaan is ook.
Indien nodig: op het forum staat welke 6 stekkers je met elkaar moet verbinden.
Als het niet lukt geef ik je de nummers van de gele stekker.
Wanneer je een ander alarm hebt: ff bij een dealer langs. ik denk dat je voor 70 euro al klaar bent.
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Hahaha,af en toe steken de Eagles toch weer de kop op.
Inderdaad er uit dat ding en doorlussen.
Inderdaad er uit dat ding en doorlussen.
-
erjavec
- Geregistreerd lid
Hartelijk dank voor alle suggesties. Ga aan de slag, laat weten of het helpt !