Dak blijft hangen, wil niet meer bewegen, help!

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Doortje
Geregistreerd lid

Dak blijft hangen, wil niet meer bewegen, help!

Bericht door Doortje » za 31 okt, 2020 13:26

Beste Allen,

Ik hoorde vanmorgen water, dus besloot mijn dak te open de veronderstelling dat het daar zou lekken (die bak in waarin je dak verdwijnt als je de kap open zet). Maar hij bleef hangen (foto 1). Er is geen beweging in te krijgen.

Mijn eerste gedachte was de zekering proberen (foto 2), maar die is niet in het schema te vinden.

Wie weet welke zekering ik moet hebben.
Wie herkent dit en weet hoe ik hem weer dicht kan krijgen. Het gaat vandaag later regenen en hij staat buiten.

Het is een SAAB 900 2.3I.

Alvast grote dank!

Groet,

Doortje
Afbeelding

Afbeelding

jor
Geregistreerd lid

Re: Dak blijft hangen, wil niet meer bewegen, help!

Bericht door jor » za 31 okt, 2020 13:31

Is het soms olie tekort bij de hydr. pomp?

Doortje
Geregistreerd lid

Bericht door Doortje » za 31 okt, 2020 13:36

Geen idee? Waar kan ik dat zien? Ik heb blijkbaar een handleiding zonder cabrio, want er staat niets over de kap in.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 31 okt, 2020 13:43

heey
een 900 heeft geen olie pomp dat is electriek
mvg werner

Doortje
Geregistreerd lid

Bericht door Doortje » za 31 okt, 2020 13:49

Daarom dacht ik aan een zekering, maar er niet te vinden (ook op internet aan het zoeken) waar de zekering voor de kap zit.

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » za 31 okt, 2020 17:57

Klinkt als een geest in het systeem. Werken wel de ramen?
Bij mij blijft er een raampje open staan en verder doet de electronica van ramen en kap het ook niet.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 31 okt, 2020 18:31

volgens mij zit die onder de motorkap aan de rechter kant in de zwarte zekering/relais box. Is volgens mij een ding van 50 amp of zo

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 31 okt, 2020 18:32

Volgens mij is zekering nummer 5 in de motorruimte van de cabriokap.

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » za 31 okt, 2020 18:50

In het instructieboekje van de 900 staat op pagina 136 beschreven EN afgebeeld: Maxi-zekering nr 5, kapsysteem (Cabriolet) ( zekeringhouder in de motorruimte)

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 02 nov, 2020 11:23

Het dak beweegt helemaal niet meer? Geeft de SID wel een melding?

Ik heb het gehad dat de 5th bow in stapjes beweegt, toen bleek de tonneau motor te zijn uitgehaakt. dus de tonneau werd aangestuurd, maar de positie terugmelding via de potmeter veranderede niet, en stopte die vrij vlot weer met de 'check softtop' melding.

Kan ook zijn dat de 5th bow potmeter de geest heeft gegeven. dan weet de tsas module niet waar de 5th bow staat, en blijft die stil staan.

water in de zak die in de kofferbak hangt wil wel voorkomen. Ik haak hem iig altijd omhoog als ik weet dat ik hem een aantal dagen laat staan. En idd de 2 afvoeren een keertje checken is niet verkeerd.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 02 nov, 2020 20:04

Een beetje laat misschien....
de oplossing voor het technische probleem weet ik even niet.
Maar je kunt de kap wel met het handje dichtdoen. Achter de leuning van de achterbank (losmaken met je sleutel) zit een handle verstopt aan de bijrijderskant. Als je die naar voren trekt koppel je de kap los van de elektromotoren en kun je hem voorzichtig openen en sluiten. Dan wordt je interieur in ieder geval niet nat :)

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 03 nov, 2020 11:23

wat je kunt proberen is de kap bij het raam even op te lichten, de latches willen wel eens klieren bij die van mij krijg ik het zelfde gedoe, en als niets lukt de grote rode handel gebruiken, voor info google maar eens zat over te vinden.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 03 nov, 2020 11:42

[]

De Latch schakelaars van de 900ng zijn idd af en toe aan het etteren. hier breekt een vaantje af wat normaal hoort te veren. Maar die zijn out en broos, en breken dus. (en dat losse stuk wil idd ook wel eens ergens tussen gaan zitten. Maar dan zou die wel de melding 'check latches' moeten geven op de SID.

Het is iig even afhankelijk wat voor belding er nu binnen komt.
"Check Softtop", "Check Latches" of "Check Trunk" Dat zal al erg helpen bij het vinden van het daadwerkelijke probleem. :)

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 04 nov, 2020 12:42

mee eens maar die word niet gegeven, door de vrager ik blijf het fijne daken vinden, nadeeltje de vlinderklepjes, tja die breken regelmatig af dan zit de boel vast en let je dan niet op kan je de kruiskoppeling er weer eens uithalen en maken, maar het houd je bezig, onze Saabjes,
hoop wel dat we ooit te lezen krijgen hoe het afgelopen is, kan leerzaam zijn voor de volgende

jack

Plaats reactie