Voor alle Saab cabrio rijders
-
Erikvdoord
- Donateur

Bericht
door Erikvdoord » di 22 dec, 2020 16:50
Een bekende roestplek gevonden op mijn 9-3 cabrio uit 2004. Iemand nog goede tips hoe dit aan te pakken cq. op te lossen? Ik dacht met Brunox aan de slag te gaan, maar tips van ervaringsdeskundigen zijn welkom.
Alvast dank,
Erik

-
phanot
- Donateur (2x)

Bericht
door phanot » di 22 dec, 2020 18:11
Roest volledig wegschuren/slijpen aan beide kanten tot op het blanke metaal, daarna epoxy primer (metaal best voorverwarmen voor het spuiten)
Lijkt mij nog goed te doen.
Brunox, Fertan, Tanik of andere roestomvormers op roest aanbrengen vertraagt de roest een beetje, is echter geen goede oplossing voor de langere termijn (ik heb ze allemaal al ooit gebruikt met wisselend succes en steeds terugkomende roest), Maar helemaal niets doen is natuurlijk nog slechter.
Roestrestanten zijn besmettelijk voor het gezonde staal, bedekken met een roestomvormer en daarna aflakken werkt niet echt.
-
Christiaan94
- Donateur

Bericht
door Christiaan94 » di 22 dec, 2020 19:20
Wat je ook gebruikt: gebruik niet in ik gebruikte. De chaos die jij nu ziet heb ik al eens aangepakt een jaar of 6 terug bij jouw auto. Toen kaalgemaakt, fertan en anti roest primer. Maar zo te zien heeft dat niet geweldig gewerkt....hopelijk bevalt de auto verder goed!
-
Erikvdoord
- Donateur

Bericht
door Erikvdoord » wo 23 dec, 2020 9:48
Dank! Ik ga de roest zo veel mogelijk verwijderen en daarna behandelen, bijplamuren en daarna flink in de lak zetten. Zal toch een plek blijven om ieder jaar even te controleren.
Verder bevalt de auto super zoals ik al zei Christiaan. Hier en daar al een kleine upgrade gedaan en af en toe een klusje aan de auto is niet vervelend.
-
K Plop
- Geregistreerd lid
Bericht
door K Plop » wo 23 dec, 2020 12:29
Ik ben bang dat deze plek een terugkerend thema zal blijven. Door de capilaire werking van de rubber rand kruipt het water mooi overal tussen. Wat ik zelf heb gedaan is ontroesten en met Fertan (roestomvormer) behandelen, na goed drogen flink inspuiten met vloeibare wax, dit om te trachten de boel daar zo waterafstotend als mogelijk te maken. Tot nu toe blijkt dit goed te werken. Wil helemaal niet aan overspuiten denken omdat de wagen Glacier Blue is, das een hele lastige kleur om goed te krijgen.
-
nico mario
- Geregistreerd lid
Bericht
door nico mario » wo 23 dec, 2020 14:47
De roest zal in het rubber getrokken zijn en van daaruit blijft het terugkomen. Maak het rubber in de klemmende sponning zo goed mogelijk schoon met bv. wasbenzine of wd40. Of monteer een nieuw rubber indien mogelijk.
Als je de felsrand weer mooi strak/glad krijgt, kun je hem -na aflakken- evt. nog afplakken met een soepele en goed klevende isolerende tape, zoals bij sommige auto’s wel wordt gedaan om opstaande felsranden onder bv. kofferbakrubbers af te dichten.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Bericht
door wbsmit » wo 23 dec, 2020 15:20
Ik heb alle slechte plekken kaal gemaakt. Alles wat in het zicht zat heb ik netjes met primer en lak in kleur gedaan. Alles wat niet in het zicht zat heb ik twee lagen Brantho Korrux op aangebracht en lang laten drogen. Vervolgens heb ik de hele rand van links tot rechts, zeker de naden en waar het de vorm van een geultje/kommetje heeft, ingesmeerd met LanoCote. Dat is zeer vochtafstotend en duurzaam.
-
Erikvdoord
- Donateur

Bericht
door Erikvdoord » do 24 dec, 2020 10:47
Dankjewel voor deze deskundigheid! Foto’s van het eindresultaat volgen komende maanden
-
9900
- Donateur

Bericht
door 9900 » vr 30 apr, 2021 19:52
Zelf spuiten en behandelen lijkt mij lastig.
Om dit te laten doen beide kanten wat zou dat dan ongeveer kosten?
Mvg Geert
-
ADFOTOGRAAF!
- Geregistreerd lid
Bericht
door ADFOTOGRAAF! » za 01 mei, 2021 14:38
Een roestomvormer die WEL werkt is OWATROL. Roest eraf schuren Owatrol er op, één ot twee lagen,goed laten drogen en dan kun je het volgens mij mooi via de rand afplakken en met een spuitbus spuiten. Daarna aflakken met een spuitbus blanke lak. Heb wat plekjes bij mij Rally 96 gedaan en het werkt fantatastisch.
-
Erikvdoord
- Donateur

Bericht
door Erikvdoord » za 01 mei, 2021 18:38
Eens, het ik ga het zelf doen. 95% is buiten het zicht. Vorig jaar zelf velgen geschuurd en gespoten en dat is er ook prima uit gekomen. Laten doen deze 2 plekker vergt 2x kappen pover spuiten, gaat je 750-1250 euro kosten. Hoorde laatst iemand die het had laten doen voor 1400 euro. Dan heb je het wel perfect, maar ik zoek dat niet voor 1 klein zichtbaar plekje. Ik ga dus even zelf aan de slag met 40 euro aan materiaal. Even nog droog weer en wat tijd in mijn agenda afwachten en dan volgen de foto’s.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Bericht
door beekemm » ma 03 mei, 2021 10:36
strak plan het zelf doen, spuit kosten zijn een beetje uit de hand aan het lopen hier, maar wat niet, en ja we hebben niet allemaal liggende gelden.
-
9900
- Donateur

Bericht
door 9900 » ma 03 mei, 2021 11:47
Misschien dat ik het toch maar eens ga proberen. Zullen wel filmpje op YouTube staan hoe je dit het beste kan aanpakken