Stuurbrace installeren

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Timmie66
Geregistreerd lid

Stuurbrace installeren

Bericht door Timmie66 » za 26 jun, 2021 13:37

Ik heb gisteren een stuurbrace gekocht. Kan mn natuurlijk door m’n garage erop laten zetten, maar vroeg mij af of ik dit wellicht zelf zou kunnen. Iemand ervaring mee? En iemand een montage instructie wellicht?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Stuurbrace installeren

Bericht door 72sonett3 » za 26 jun, 2021 16:13

Wel handig om even te melden om wat voor type Saab het gaat en wat je precies met stuurbrace bedoelt.

Timmie66
Geregistreerd lid

Bericht door Timmie66 » za 26 jun, 2021 16:34

Sorry, dacht dat het bekend was bij de Saab-puristen. Gaat om de klem die geplaatst kan worden tussen stuurbekrachtiging en carrosserie en die ervoor zorgdraagt dat meer stijfheid in de carrosserie komt in de bochten. Gaat om een Saab Cabrio model 2001.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 26 jun, 2021 16:53

heey
de meeste saab-puristen zetten die klem op het stuurhuis ipv op de bekrachtiging :-P+
doe de klem op de passagiers zijde weg welke nu gemonteerd zit en als je wat bijdehand bent wijst het zich vanzelf uit
als je de schuine stang een beetje presenteert dan weet je wel gat je dient op te boren naar 8 mm
je kan kan er slecht bij om te boren met een normale boormachine
mvg werner

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 26 jun, 2021 17:01

Dat is de "clamp and brace", dus hij klemt je stuurhuis aan de "firewall" en braced de clamp en dus een ook een beetje tje firewall.

Grootste effect komt van de clamp om je stuurhuis. Deze zit origineel in cm dik rubber en geeft dus stuuruitslagen zwaar gedempt door. Door de alu clamp zonder rubber wordt dit veel directer.

Om echter niet meteen je firewall uit te scheuren, die niet voor dit directere krachtenspel is ontworpen... heb je de brace nodig naar iets anders... dat is het schutbord geworden...

De eerste braces waren nog rechte pijpen, welke bij verlaging wel eens ruzie kregen met je stuurstang. De 2de gen braces heeft een knik. Nog steeds stijf genoeg maar met een cm ofzo meer ruimte voor je stuurstang...

En montage is zoals gezegt redelijk straight forward. Past maar op 1 manier goed :-P+

Succes!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 26 jun, 2021 17:09

Timmie66 schreef:
za 26 jun, 2021 16:34
... Saab Cabrio model 2001.
9-3 dus blijkbaar... niet speciaal cabrio.
Of jij het zelf kan doen weet ik niet, hangt af van je kennis- en handigheidsniveau, maar het is zo te zien niet veel meer dan een paar bouten en moeren los- en weer vastdraaien.

Timmie66
Geregistreerd lid

Bericht door Timmie66 » za 26 jun, 2021 20:45

Allen bedankt! Ben een hoop wijzer geworden. Ga morgen eens aan de slag!!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 26 jun, 2021 21:15

72sonett3 schreef:
za 26 jun, 2021 17:09
het is zo te zien niet veel meer dan een paar bouten en moeren los- en weer vastdraaien.
Chapeau voor deze ultrakorte samenvatting van het werkplaatshandboek :mrgreen:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 26 jun, 2021 21:30

Graag gedaan. Die video was ook duidelijk.
Ik denk overigens dat je in het werkplaatshandboek niets zult vinden hierover...

Plaats reactie