Kiertje bij dak, en melding Check Hatches

Voor alle Saab cabrio rijders
beekemm
Geregistreerd lid

Re: Kiertje bij dak, en melding Check Hatches

Bericht door beekemm » zo 05 jul, 2020 21:57

zal kunnen hoor maar in het garageboek van saab voor de cabrio 900ng staat dat de melding op de voor vergrendeling slaat, en niet op de 5de boog in de voor kant zitten ook 2 microswitches en die zijn wel eens gammel, de rechter van de 5 de boog moet trouwens volgens een saab update worden afgesloten zie pdf op onderstaande site
http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900n ... /kap.shtml

het afstellen van de achterste latches stelt niet zoveel voor trouwens laat de boog tot bijna dicht zaken kijk dan hoe de stand is zit hij er naast boog weer wat omhoog doen en dan kan je makkelijk de 2 schroeven lossen en wat bij stellen,

paulusdesf
Geregistreerd lid

Bericht door paulusdesf » ma 07 sep, 2020 16:18

Om het verhaal af te maken: het dak is door de expert uitgelezen, -ingeleerd en goed bevonden. Maar desondanks bleven de meldingen komen. Soms wel 15 x per minuut. Gek werd ik ervan! Dus heb ik tijdens de vakantie maar de meest rigoreuze oplossing gekozen: het slopen van het speakertje waar dat irritante waarschuwingsgeluid uit kwam. Sindsdien rijd ik weer fluitend door het leven. Want elke keer als de mededeling in het schermpje verschijnt dat ik de vergrendeling moet checken, voel ik de opluchting dat die irritante piep er niet is. Kortom: beste besluit sinds jaren!

aeejnprt
Geregistreerd lid

Bericht door aeejnprt » za 19 feb, 2022 13:47

Het slopen van dat speakertje; precies.
Waar zit dat speakertje verstopt?
En hoe bereik je dat zonder het halve dashboard te moeten demonteren?

Mijn dak is namelijk handbediend (óók zo'n goede beslissing), maar ik kreeg telkens bij het wegrijden "check latches".
Helaas zijn die meldingen nu veranderd in willekeurige "check latches", danwel "check softtop" meldingen.
Inderdaad, erg irritant.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » za 19 feb, 2022 15:20

in je sid en die haal je er gewoon uit dan 2 schroefjes los draaien zie je het ding zo zitten

johanm
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door johanm » zo 06 mar, 2022 10:50

je kunt ook ns kijken of je beide sluithaken een slag kunt draaien (eerst met kleine imbus het borgboutje los draaien, dat zit aan de kant van de ruit, op de vlakke kant van de haak)

aeejnprt
Geregistreerd lid

Bericht door aeejnprt » za 12 mar, 2022 20:49

Inmiddels heb ik een periode achter de rug met op de meest irritante momenten een melding over de “latches” of over de “softtop”.
Zoveel mogelijk micro switches vastgezet met een ty-wrap.
Hielp niet.
Een tijdje gereden met de stekker van de SID afgekoppeld:
Geen klokje, geen temperatuur, geen verbruik, geen black panel, geen richtingaanwijzersignaal (dat is best maf), etc.
Gelukkig is het mij tot nu toe niet gelukt om de SID te openen om het speakertje los te solderen.

Mijn idee was dat één van de kabeltjes het storingssignaal van het dak zou doorgeven.
Die kabel zou ik dus moeten loskoppelen.

Vandaag heb ik de kabels van de stekker van de SID één voor één doorgeknipt en weer verbonden.
Klokje viel uit (zwarte kabel), etc.
Uiteraard was het bijna het laatste kabeltje dat doorgeknipt moest worden: een roze.

Dus: als je zoals ik een handbediend dak hebt, continu meldingen: de roze draad van de stekker van de SID doorknippen.
De rest van de SID werkt nog prima.
Nog steeds “geklak” als ik mijn richtingaanwijzers gebruik.
Mooi.
Aanrader, vind ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Kiertje bij dak en melding Check Latches

Bericht door 72sonett3 » za 12 mar, 2022 20:58

Had je niet de stekker uit de TSAS kunnen trekken?

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 13 mar, 2022 12:38

tsas doet nog meer als het dak oa de kofferbak bediening loopt hierdoor,
heb je de microswitches die boven je raam zitten wel eens doorgemeten, als 1 van de 2 niet goed werkt krijg je die melding, heb nog eens goed gekeken iin het werkplaats boek alleen op die switches krijg je die melding dus niet op andere.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Kiertje bij dak en melding Check Latches

Bericht door 72sonett3 » zo 13 mar, 2022 14:49

beekemm schreef:
zo 13 mar, 2022 12:38
... nog eens goed gekeken in het werkplaatsboek, alleen op die switches krijg je die melding, dus niet op andere.
72sonett3 schreef:
vr 03 jul, 2020 11:11
"Check Latches" kan ook de vergrendeling van de 5e boog in het tonneaudeksel zijn, aan de achterkant dus.

Zie "900 Convertible Top Troubleshooting Guide" blz 23, "SID Messages" onder punt 2b.
Nog beter lezen & kijken...
900 Convertible Top Troubleshooting Guide schreef: 2. “Check Latches”
a. Are the header latches closed?
If the header latches are not properly closed, SID will display the “Check
Latches” message as soon as TSAS receives a wheel speed signal.
Monitor the header switches with Tech 2. Make sure both switches are
closed when the 1 st bow is latched, and open when the 1 st bow is unlatched.
b. Are the 5th bow latches closed?

If the 5th bow latches are not properly closed, SID will display the “Check
Latches”
message as soon as TSAS receives a wheel speed signal.

aeejnprt
Geregistreerd lid

Bericht door aeejnprt » zo 13 mar, 2022 19:33

beekemm schreef:
za 19 feb, 2022 15:20
in je sid en die haal je er gewoon uit dan 2 schroefjes los draaien zie je het ding zo zitten

dank

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 14 mar, 2022 13:37

72sonnet ik schreef nog eens goed gekeken in het werkplaatsboek

tja en daar staat als de vergrendeling op de voorruit balk niet goed is afgesteld krijg je de melding check latches als de wielen draaien beide moeten closed staan bij gesloten dak, en word nergens iets over de 5de boog geschreven, de pdf waar jij op doelt, wel had ik moeten weten heb ik er zelf opgezet kan afwijken, nu rijd ik wel eens met het achterraam open geklapt makkelijk bij laminaat vervoeren enzo krijg dan geen check latches, als de voorkant vastzit, maar alles is mogelijk het is een saab,
makkelijk testje klap het raam op stop een potlood of iets dergelijks in het linker gat sluit je de microswitch mee en kijk of de melding weg blijft rechts hoort niets meer te zitten, zelfde testje kan je ook voor doen, of zoek iemand met een tech2 met zin en tijd

jack

Plaats reactie