Besten,
Na een dag veel rondgereden en gestopt te hebben met onze 9-3 SE uit 2000, en dus ook het dak veel open en dicht gedaan, wilde het dak opeens niet meer open en kreeg ik de melding “ soft top failure “. De kruiskoppeling is vorig jaar vervangen voor een steviger exemplaar en de breekstiften zijn nog goed. De cilinders (alle) zijn 3 jaar geleden vervangen en nergens ligt olie. Als je het dak wil openen reutelt het 3 seconden en dan krijg ik de melding. Nu vond ik rechts in de kofferbak een gasveer (Stabilus lift-o-mat) waar een beetje olie uit komt. Ze kosten “ niets “ maar nodeloos vervangen zie ik ook niet zitten.
Mijn vraag aan jullie; kan het dit zijn ( moet zo’n gasveer kurkdroog zijn) en als het dat niet is, waar dan te zoeken? Heb het forum de WIS en de Haynes al doorgespit. Groet, TMFH
Gasveer
-
werli
- Donateur (2x)

Re: Gasveer
heey
misschien zit er iets tegen de zak achter in de koffer bak of deze per ongeluk naar boven gedaan
doe de kofferbak eens open en schud eens met de zak
mvg werner
misschien zit er iets tegen de zak achter in de koffer bak of deze per ongeluk naar boven gedaan
doe de kofferbak eens open en schud eens met de zak
mvg werner
-
evo
- Donateur (2x)

Volgens mij reuteld ie dan niet. Dan ziet ie meteen dat de zak niet goed staat en doet ie niks. Ik denk toch aan het mechanisme van de tonneau. Of komt je dak van achteren ook al niet omhoog?
-
TMFH
- Donateur (4x)

Bedankt voor de reacties. @ Werli; de zak hangt vrij, daar heeft hij/zij/het ook geen melding van. Microswitches daar doen het ook.
@Evo; er gebeurt helemaal niets, dus inderdaad misschien het tonneuamechanisme. We kijken verder.
@Evo; er gebeurt helemaal niets, dus inderdaad misschien het tonneuamechanisme. We kijken verder.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
dan nog dient eerst de 5 de boog open te gaan
als die dat ook niet doet dan olie peil nazien
mvg w
dan nog dient eerst de 5 de boog open te gaan
als die dat ook niet doet dan olie peil nazien
mvg w
-
TMFH
- Donateur (4x)

En het oliepeil is ook ok. Alle zekeringen zijn nog intact, inclusief die in de motorruimte. Nog meerdere suggesties?