achterbank neerklappen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Dirk-jan Hop
Geregistreerd lid

achterbank neerklappen

Bericht door Dirk-jan Hop » wo 28 dec, 2022 21:29

Goedenavond
betreft mijn 2001 93 cabrio.
Na het draaien van de sleutel komt de ene kant(onder de sleutel) makkelijk los, maar de andere kant laat zich met geen mogelijkheid lossen.
heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
Verder wil ik de achtertrim panelen verwijderen om de hydraulische cylinders te vervangen heeft iemand hier tip voor?

Afbeelding

alvast hartelijk dank.
p.s. via de zoekfunctie kom ik er niet uit

Bungy123
Geregistreerd lid

Re: achterbank neerklappen

Bericht door Bungy123 » wo 28 dec, 2022 22:43

De achterbankleuning die vastzit aan één kant is een fenomeen. Dan is die leuning vast lang geleden voor het laatst los geweest.
Toch blijven proberen met wrikken en duwen, door de leuning heen als het ware, beetje kruipolie ertussen etc. Het is een haak die om een pal zit.
Als de verbinding tussen sleutelgat en haak los is, of kapot, wordt het kansloos. Dan rest je niets anders dan de leuning kapot te snijden en uiteindelijk een andere leuning te monteren.
Die heb ik eventueel wel op voorraad in beige leder.

Achterzijpanelen demonteren:

* 2 Plastic snelschroeven zitten aan de onderzijde (zitting weggehaald) en aan de achterzijde (tussen leuning die je niet los krijgt en carrosserie). Daar zit ook een Torxschroef. Die niet vergeten.
* Zo'n zelfde Torxschroef zit aan de voorzijde op de kopse kant achter het uitneembare afdekplaatje. Dat plaatje wip je er zó uit.
* Portierrubber verticaal even losnemen.
* Gordel aan de onderzijde losmaken, dop 16. Gordel kan door de sleuf aan de bovenzijde naar de achterkant als je het paneel los hebt. Zo creëer je meer ruimte.
* Paneel kun je nu naar boven wegnemen. Kan zijn dat er een rechthoekige plastic afstandhouder blijft zitten, cq van het karton aan de binnenzijde afbreekt. Kun je er later uit halen en opnieuw aan het paneel vastlijmen.

Succes!

Dirk-jan Hop
Geregistreerd lid

Re: achterbank neerklappen

Bericht door Dirk-jan Hop » wo 28 dec, 2022 23:08

Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke reactie.
Vrijdag proberen of het met meer wrikken en kruipolie toch gaat lukken

Plaats reactie