wynn’s reparatie additief voor lekkende stuurbekrachtigingspomp

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
osenadv
Geregistreerd lid

wynn’s reparatie additief voor lekkende stuurbekrachtigingspomp

Bericht door osenadv » wo 28 dec, 2022 19:38

Beste leden, mijn 9-3 cabrio uit 2001 verliest olie uit de stuurbekrachtigingspomp. Nu ben ik geattendeerd op het toevoegen van Wynn’s power steering stopleak, hetgeen, toegevoegd via het stuurbekrachtigingspotje, de lekkage zou moeten stoppen/verminderen en de afsluitende werking van rubber ringen zou moeten herstellen/verbeteren. Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee, kan het op wat voor manier kwaad en bij een positief antwoord, hoeveel additief moet je in het potje toevoegen, respectievelijk hoeveel olie zit er uberhaupt in de stuurbekrachtigingspomp? Het alternatief is namelijk vervangen van de pomp, hetgeen pakweg €400 gaat kosten,dus een tubetje Wynn’s van €15 lijkt interessanter
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Re: wynn’s reparatie additief voor lekkende stuurbekrachtigingspomp

Bericht door 9000-95 » wo 28 dec, 2022 19:55

Repareren met een flesje is een utopie naar mijn bescheiden mening. Sterker nog, geeft vaak vervolgschade waardoor het allemaal nog duurder wordt. Gewoon andere pomp erop dus. Als je een nieuwe pomp te prijzig vindt, dan is een tweedehandsje wellicht een goed alternatief, ben je voor een paar tientjes klaar.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 28 dec, 2022 21:47

Heb in het verleden bij onze oude 9-3 cabrio dit product weleens gebruikt. Let wel: dat helpt tijdelijk.
Uiteindelijk moet je waarschijnlijk alsnog de stuurpomp vervangen. Kijk wel even heel goed waar de lekkage zich bevindt.
Een lekkende hogedrukslang en een lekkend stuurhuis kunnen natuurlijk ook de oorzaak zijn.
Afbeelding

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » wo 28 dec, 2022 22:28

Die stopleak en andere toevoegingen horen natuurlijk niet. Werkt ook hooguit tijdelijk.
Beste is een andere pomp monteren, áls het inderdaad de pomp is.
Een goede gebruikte (origineel Saab) heb ik wel op voorraad en vervangen is niet zo moeilijk, dus ook niet erg kostbaar.
Een nieuwe niet-originele kost (en kan ik leveren) € 170,-.
Beetje hydrauliekolie er nog bij en je komt dan echt niet aan de € 400,-

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 30 dec, 2022 14:42

bij mij werkt het al 4 jaar stuurhuis lekte behoorlijk, is nog steeds dicht

osenadv
Geregistreerd lid

Bericht door osenadv » vr 30 dec, 2022 15:13

Dank voor de diverse reacties, maarre.... wat is wijsheid. Ik begrijp vanzelfsprekend dat een nieuwe pomp het meeste zekerheid geeft, maar dit soort produkten zijn toch niet helemáál in fantasialand ontstaan?? Wie het weet, mag het zeggen...

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 30 dec, 2022 16:29

Zoals eerder al genoemd; het helpt bij hele kleine lekkages (meer zweten dan dat er echt druppels aan hangen) vaak, in ieder geval voor even, best aardig. Gebruikte zo'n goedje (lecweg in mijn geval iirc) bij een oude Saab uit onze stal ook weleens. Elke keer bij onderhoud alle vloeistoffen nalopen, constateren dat er een klein beetje stuurolie weg was en bijvullen met additief ipv olie. Volgens mij heb ik twee of drie keer een klein beetje toegevoegd en daarna best een tijd geen lekkage meer gehad.

Wat wijsheid is moet je zelf bepalen. Ik zou het gewoon proberen met de verwachting dat je in het beste geval voor €15 de uitgave van €300-400 nog even voor je uit schuift.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 30 dec, 2022 18:00

Is geen specifiek cabrioprobleem, maar een stuurpomp vervangen door een gebruikte hoeft geen €400 te kosten als je het zelf doet. Gebruikt pompje kost je €75, zit rechts voor/boven aan het blok, is goed bereikbaar.

Plaats reactie