Ik heb een Saab 9.3 cabrio (Aero, uit 2000). Recent is het achterruitje in duizend gruzelementen gesprongen. Inmiddels weer vernieuwd - dure grap. Mijn vraag: wie weet hoe dit kan? Ik heb eerder over gelezen dat het wel eens voor kan komen, maar niet waardoor. Achterruitverwarming te heet geworden? Moet ik hier iets aan doen? Ben nu bang dat het weer gebeurt. Durf nu de achterruitverwarming niet meer aan te zetten - best lastig.
Dank voor alle info / tips! Ruud
Achterruitje gesprongen
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: Achterruitje gesprongen
Achterruitverwarming gaat onder de 5graden buitentemperatuur te samen met je buitenspiegelverwarming automatisch aan bij een ACC kachelunit, en blijft gedurende zo,n 12minuten actief, als je buitenzijde achterruit bevroren is of te koud is, dan krijg je een spaningsverschil in het glas.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Het is een bekend euvel dat voorkomt als de ruiten oud worden. Je zult de eerste 10 jaar met een nieuwe ruit zeker geen last hebben. Het komt inderdaad door o.a. het temperatuurverschil maar de hoofdzaak is dat het glas minder elastisch is geworden en dat verschil niet meer kan opvangen. In een vaste constructie krijg je hier dus geen last van maar de cabriokap is flexibel.
-
Sanibe
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties!
Hele geruststelling. Het is inderdaad gebeurd net in de koude periode van december.
Had twee jaar geleden een nieuwe kap er op gezet, maar het oude ruitje toen behouden. Ruit was dus waarschijnlijk vrij oud.
Als dat het is, kan ik zeker nog 10 jaar lekker toeren - ook in (wie weet komen ze nog) de koude winters
Hele geruststelling. Het is inderdaad gebeurd net in de koude periode van december.
Had twee jaar geleden een nieuwe kap er op gezet, maar het oude ruitje toen behouden. Ruit was dus waarschijnlijk vrij oud.
Als dat het is, kan ik zeker nog 10 jaar lekker toeren - ook in (wie weet komen ze nog) de koude winters