"Schuifjes" zijpanelen achterzijde

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
de_skileraar
Donateur (6x)
Donateur (6x)

"Schuifjes" zijpanelen achterzijde

Bericht door de_skileraar » wo 02 aug, 2023 13:30

Ik ben de zijruitjes aan de achterzijde aan het vervangen (ander topic over roestvorming). Nu ik de zijpanelen aan de achterzijde er toch van af heb, zou ik graag de twee schuifjes die de scharnieren verbergen bij geopend dak, weer gangbaar maken.

Wie heeft er ervaring met het repareren hiervan? Als je foto's maakte, zou je die willen delen? Andere tips & tricks zijn van harte welkom.

Dankjewel vast.

Gr, Frank

beekemm
Geregistreerd lid

Re: "Schuifjes" zijpanelen achterzijde

Bericht door beekemm » wo 02 aug, 2023 13:58

zitten met een soort opgerolde veer die vaak zoek zijn vast heb ergens op het web er iets over gelezen denk saab central

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 02 aug, 2023 14:55

TMFH
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door TMFH » do 03 aug, 2023 5:55

Ik heb deze “schuifluikjes” pas zelf vervangen. Is goed te doen. Officieel moeten de panelen eruit waar ze inzitten, maar daar was ik te lui voor. Met beleid en geduld zijn ze te vervangen zonder de halve auto uit elkaar te moeten halen. Wel extreem voorzichtig zijn met de pennen waarmee ze vast zitten, deze breken snel af (of voor aanvang al een reserveset klaar leggen). Succes.

de_skileraar
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door de_skileraar » do 03 aug, 2023 12:35

Hmmmm. Ok.
Bedankt voor de reacties. Er zijn dus gelukkig wat ervaringsdeskundigen hier.
Dat rolveertje heb ik teruggevonden en lag inderdaad los (dank voor de tip, Rademaker) onderin. Nu even uitvogelen hoe dit ooit werkte. Werd dat 'achterpaneel luik' constant op z'n plaats gehouden door dat veertje, of pas in een bepaalde fase van dak openen op z'n plaats geduwd?

Bedankt vast voor het verder meedenken.

Hartelijke groeten, Frank

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 03 aug, 2023 13:06

de_skileraar schreef:
do 03 aug, 2023 12:35
(dank voor de tip, Rademaker)
Eh... 8)
Werd dat 'achterpaneel luik' constant op z'n plaats gehouden door dat veertje, of pas in een bepaalde fase van dak openen op z'n plaats geduwd?
De veer drukt het schuifje dicht (naar achteren) als het dak open gaat. Als het dak dicht gaat, drukt de arm van de dakrand het schuifje open, tegen de veerdruk in.

De rolveer zit met een plastic pennetje vast, het pennetje breekt na jaren af en de veer valt er uit. Gaatje boren in het plastic op de plaats van het pennetje en de veer met een ijzerdraadje weer vastzetten.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » do 03 aug, 2023 16:04

Goede tip, want ook bij mij gaan die klepjes niet meer dicht.

Plaats reactie