Help, ik ben met m’n Saab 93 cabrio uit 98 (oud model dus) helemaal afgezakt naar de Amalfikust in Italië. Helaas na Napels stopte de airco ermee en daarna begon er een schurend geluid rechts voor in de motorkap. Dus waar airco pomp en aandrijfriem zit. Met mijn leken verstand verwacht ik dat m’n pomp overleden is maar wat nu te doen, kan de airco m’n aandrijfriem blokkeren en de hele handel ontregelen/kapot maken?
Morgen komt er hopelijk een Italiaan kijken en mss heeft hij de oplossing. Maar ik zou heel graag ook jullie mening willen horen. Kan ik de airco pomp ook in een soort vrijloop zetten zodat hij niet vast kan lopen?
Lawaai onder de motorkap
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Lawaai onder de motorkap
Kortste klap is een verkorte multiriem erop te leggen en de airco pomp uit te schakelen Lagers lijken kapot
Niet handig met 30+ graden buiten maar je kunt blijven rijden en thuis komen
Niet handig met 30+ graden buiten maar je kunt blijven rijden en thuis komen
-
Roelof123
- Geregistreerd lid
Thanks, altijd fijn deze directe creatieve feedback. Ik ga het overleggen, dan maar ff zweten.
Ps: kan ik ook de pomp id vrijloop zetten door de stekker eruit te halen?
Ps: kan ik ook de pomp id vrijloop zetten door de stekker eruit te halen?
-
9000-95
- Donateur

Met de stekker los komt de pomp niet meer in, als de pomp intern stuk is zal dat het oplossen. Maar als het lager van de poelie stuk is gaat dat je niet helpen, dat draait altijd mee. Dan moet je dus die kortere riem monteren om de airco helemaal te omzeilen. Je kan het proberen dus...
-
busy
- Donateur (4x)

Dat kan. Alleen kan het zijn dat de riem er niet meer lekker strak op zit en dan loopt deze eraf.
Thuis pomp vervangen
Thuis pomp vervangen
-
Roelof123
- Geregistreerd lid
Das idd helemaal duidelijk, thuis een andere erin. Vrees dat dit hier down south niet gaat lukken. Bedankt voor de info en ik stuur een update
-
Roelof123
- Geregistreerd lid
Sorry voor de vertraagde update; nog in Italie 'nieuwe' gereviseerde aircopomp in laten zetten (510 euro) en alles was weer ok. Helaas op de terugweg op de Simplon pas in Swiss is mijn aandrijfriem geknapt, die was super heet geworden. Auto staat nog daar omdat ze hem niet asap konden maken. Ben nu in afwachting dat hij naar NL wordt getransporteerd door ANWB en dat mn garage kan zien waarom de riem zo warm werd en knapte. Wordt vervolgd
-
busy
- Donateur (4x)

Dan moet er iets niet meegedraaid hebben. Een rol, aircopomp, waterpomp, stuurbekrachtiging of dynamo. Multiriem altijd even mee vervangen als je een van deze onderdelen kapot hebt gehad