Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodak schoonmaken.
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 radiateur vervangen.
De radiateur is lek. Heb inmiddels een nieuwe binnen. Begonnen met het vervangen. Is toch een flinke klus. Bumper, koplampen, slangen, intercooler en nog veel meer weghalen. Kan dat niet anders?
Morgen verder. Dakleidingen komen later wel.
Morgen verder. Dakleidingen komen later wel.
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 radiateur vervangen.
Radiator zit erop. Is niet anders te doen, want de condensor en de oliekoeling zitten vast aan de radiator en om daar bij te kunnen moeten de bumper, koplampen en richtingaanwijzers eraf.
Omdat alles toch wat oud is wil er wel een boutje afknappen. Dus veel kruipolie gebruiken. Een bout van de oliekoeler rechts was vergaan en met behulp van een dremel een sleuf erin te snijden kwam het los. Boutje erboven van de condensor knapte af.Uitboren en zowel de oliekoeler als de condensor kwamen eraf.
Het boutje van de onderste intercoolerslangklem knapte ook af. Dan maar met slang en al eruit zien te wurmen.
Eigenlijk is de radiator vervangen een klusje van niks (paar slangen lossen, eruit tillen en klaar), maar omdat het bij een Saab 9-3 OG allemaal net anders zit ben je daar wel een dagje zoet mee.
Snap nu ook dat het laten vervangen snel kan gaan naar de € 500. Maar goed het zit er allemaal weer op. Op naar de APK en dan die dakleidingen gaan vervangen.
Heb veel gehad aan deze https://www.youtube.com/watch?v=1mMhO-R01gs en de handleiding via R en D van een
Performance Radiateur 4-CYL Turbo Benzine Saab 900 '94-'98 / 9-3 '98-'03
https://www.rendcarparts.nl/20.0.0.12/1 ... 58f3b0.pdf
Omdat alles toch wat oud is wil er wel een boutje afknappen. Dus veel kruipolie gebruiken. Een bout van de oliekoeler rechts was vergaan en met behulp van een dremel een sleuf erin te snijden kwam het los. Boutje erboven van de condensor knapte af.Uitboren en zowel de oliekoeler als de condensor kwamen eraf.
Het boutje van de onderste intercoolerslangklem knapte ook af. Dan maar met slang en al eruit zien te wurmen.
Eigenlijk is de radiator vervangen een klusje van niks (paar slangen lossen, eruit tillen en klaar), maar omdat het bij een Saab 9-3 OG allemaal net anders zit ben je daar wel een dagje zoet mee.
Snap nu ook dat het laten vervangen snel kan gaan naar de € 500. Maar goed het zit er allemaal weer op. Op naar de APK en dan die dakleidingen gaan vervangen.
Heb veel gehad aan deze https://www.youtube.com/watch?v=1mMhO-R01gs en de handleiding via R en D van een
Performance Radiateur 4-CYL Turbo Benzine Saab 900 '94-'98 / 9-3 '98-'03
https://www.rendcarparts.nl/20.0.0.12/1 ... 58f3b0.pdf
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 nieuwe APK
Nieuwe APK km-stand: 307.600.
Reparatiepunt: Einddemper wat dicht gesmeerd voor de APK.
Moet toch een nieuwe einddemper op.
Daarna alle dakleidingen vervangen (grote klus), dak schoonmaken, verven en impregneren, oliebeurt en brandstoffilter, multiriem plus spanner en rollen en we kunnen weer op vakantie met de cabrio naar Italië in augustus.
De verdamper van de airco komt later wel een keer.
Reparatiepunt: Einddemper wat dicht gesmeerd voor de APK.
Moet toch een nieuwe einddemper op.
Daarna alle dakleidingen vervangen (grote klus), dak schoonmaken, verven en impregneren, oliebeurt en brandstoffilter, multiriem plus spanner en rollen en we kunnen weer op vakantie met de cabrio naar Italië in augustus.
De verdamper van de airco komt later wel een keer.
Laatst gewijzigd door gj.stegeman op di 30 mei, 2023 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 radiateur vervangen.
Dat is potverdorie een respectabele kilometerstand!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een vito
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? Stuur een PB!
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een vito
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? Stuur een PB!
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 radiateur vervangen.
Klopt. Nulletje teveel.
307.600 komt meer in de buurt.
307.600 komt meer in de buurt.
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 radiateur vervangen.
Nog steeds mooi 
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een vito
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? Stuur een PB!
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een vito
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? Stuur een PB!
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 radiateur vervangen.
Mooi nog wel.
Dacht de afgelopen dagen wel om de Saab Cabrio weg te gaan doen en na drie jaar een nieuwere te gaan zoeken. Minder werk en geld. Naast zo'n € 1000 aan onderdelen en het werk hier in te gaan investeren ben ik op zoek gegaan naar een andere Saab Cabrio.
Dan kom ik toch weer op een OG terecht. En ik heb de juiste niet gevonden. Feit is dat je altijd bij een andere Saab van deze leeftijd opnieuw moet gaan investeren.
Opvallend vind ik wel dat de prijzen voor een Saab Cabrio OG hoog zijn. Je moet dan kijken hoe deze is, wat is het onderhoud geweest.
Dus ik houd mijn Saab nog een tijd, klus, onderhoud, maak en geniet. Dat sommige dingen het niet doen is maar tijdelijk. Hoewel als het dak het niet doet is wel is wel een groot ding. Valt ook op te lossen gelukkig.
Dacht de afgelopen dagen wel om de Saab Cabrio weg te gaan doen en na drie jaar een nieuwere te gaan zoeken. Minder werk en geld. Naast zo'n € 1000 aan onderdelen en het werk hier in te gaan investeren ben ik op zoek gegaan naar een andere Saab Cabrio.
Dan kom ik toch weer op een OG terecht. En ik heb de juiste niet gevonden. Feit is dat je altijd bij een andere Saab van deze leeftijd opnieuw moet gaan investeren.
Opvallend vind ik wel dat de prijzen voor een Saab Cabrio OG hoog zijn. Je moet dan kijken hoe deze is, wat is het onderhoud geweest.
Dus ik houd mijn Saab nog een tijd, klus, onderhoud, maak en geniet. Dat sommige dingen het niet doen is maar tijdelijk. Hoewel als het dak het niet doet is wel is wel een groot ding. Valt ook op te lossen gelukkig.
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 lekke leiding dak vervangen.
Dak is weer werkend. De linkerslang van de 5e boog was afgeknapt bij de dakcilinder. Aansluitnippel zat nog vast

Alleen deze vervangen door de oude aansluitnippel los te halen en de nieuwe slang naar de pomp geleid zonder de dakzak en de zijpanelen te verwijderen. Daar vast gezet en aan de dakcilinderkant. Heb veel gehad aan deze handleiding:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... PUihxq3rFc
Olie bijvullen en het dak met wat hulp 10 keer open en dicht gedaan. Het werkt weer.
Komende dagen controleren of er nog ergens een lek is.
Anders wordt het rigoureus alle leidingen te gaan vervangen.

Alleen deze vervangen door de oude aansluitnippel los te halen en de nieuwe slang naar de pomp geleid zonder de dakzak en de zijpanelen te verwijderen. Daar vast gezet en aan de dakcilinderkant. Heb veel gehad aan deze handleiding:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... PUihxq3rFc
Olie bijvullen en het dak met wat hulp 10 keer open en dicht gedaan. Het werkt weer.
Komende dagen controleren of er nog ergens een lek is.
Anders wordt het rigoureus alle leidingen te gaan vervangen.
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodakleiding vervangen.
Na wat gedoe met foutmeldingen. Zie:viewtopic.php?f=7&t=184471&p=1982389#p1982249
Start en lot het weer. Over 10 dagen naar Italië. Dus nog wat te doen. Wat er al is gebeurd:
- Nieuwe radiator en koelvloeistof.
- Dak werkt weer door vervanging slang.
- Nieuwe pookknop, met als gevolg dat er bij het eraf draaien het zwarte ding een kwartslag naar links is gedraaid.
Hierdoor is het wat zoeken naar de 5e versnelling.

- Expansieventiel en O-ringen vervangen. Airco was toch al leeg met het vermoeden dat de verdamper lekte. Eerst dit maar proberen.
Nog te doen:
- Brandstoffilter en luchtfilter vervangen, want die heb ik op voorraad.
- Multieriem en de 2 rollen vervangen. Liggen er ook nog.
- Airco laten testen en vullen.
- Olie en oliefilter vervangen. Liggen er ook nog.
Wat neem ik dan nog mee op vakantie. Reserve DI en wat gereedschap. Brandstofpomp en knipschaar???
Start en lot het weer. Over 10 dagen naar Italië. Dus nog wat te doen. Wat er al is gebeurd:
- Nieuwe radiator en koelvloeistof.
- Dak werkt weer door vervanging slang.
- Nieuwe pookknop, met als gevolg dat er bij het eraf draaien het zwarte ding een kwartslag naar links is gedraaid.
Hierdoor is het wat zoeken naar de 5e versnelling.

- Expansieventiel en O-ringen vervangen. Airco was toch al leeg met het vermoeden dat de verdamper lekte. Eerst dit maar proberen.
Nog te doen:
- Brandstoffilter en luchtfilter vervangen, want die heb ik op voorraad.
- Multieriem en de 2 rollen vervangen. Liggen er ook nog.
- Airco laten testen en vullen.
- Olie en oliefilter vervangen. Liggen er ook nog.
Wat neem ik dan nog mee op vakantie. Reserve DI en wat gereedschap. Brandstofpomp en knipschaar???
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodak reinigen.
Ideaal weer om je dak eens schoon te maken. Komende dagen weinig zon en zo nu en dan droog.
Vandaag fase 1: het schoonmaken met Renovo cleaner. Vooral aan de bestuurderskant veel groene aanslag.
Morgen eventueel bijkleuren met Renovo Soft Top Reviver, zwart en daarna met Renovo Ultra Impregneermiddel.

Vandaag fase 1: het schoonmaken met Renovo cleaner. Vooral aan de bestuurderskant veel groene aanslag.
Morgen eventueel bijkleuren met Renovo Soft Top Reviver, zwart en daarna met Renovo Ultra Impregneermiddel.

- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodak schoonmaken.
Cabriodak is weer toonbaar.
Bijkleuren met Renovo Soft Top Reviver, zwart en daarna 2 keer met Renovo Ultra Impregneermiddel. Zal een jaarlijks klusje worden.
Binnenhemel gaat steeds meer vergaan. De bekende volgescheten poepluiers aan de achterkant naast de achterruit. Nog maar een keer schoon zien te maken zoals de vorige keer. Anders een nieuwe hemel, maar dat kost best wat.
Vakantie:
Naar Italië gaan met een auto van 23 jaar oud blijft voor mij altijd een ding.
Op naar Italië. Zo'n 3000 km gereden en veel open. Airco hield er snel mee op, dus moet toch de verdamper gaan vervangen. Had het expansieventiel en de O-ringen vervangen voor het vullen. Blijkbaar toch niet afdoende.
Reserveonderdelen en gereedschap in de kofferbak. Ondanks dat ik alles heb nagelopen en zo nodig heb vervangen.
Veel open gereden en dit keer met de ramen naar beneden. Meer wind, maar wat een nieuwe ervaring. Vooral in de bergen en de passage van de passen op te terugweg. Op de snelweg en tunnels wat minder. Veel kabaal en je wilt niet weten wat we allemaal aan uitlaatgassen onderstaan hebben. Toch aan te raden.
Terugweg begon het motormanagementlampje te branden en ging later weer uit. Thuis uitgelezen en foutcode P1171. EVAP-klepje vervangen en geen problemen meer.
Cabrioseizoen is nu wel een beetje afgelopen. Open rijden tijdens de winter kan altijd nog. Als het droog weer is en het dak niet nat is kan het.
Ik blijf genieten van de Cabrio.
Bijkleuren met Renovo Soft Top Reviver, zwart en daarna 2 keer met Renovo Ultra Impregneermiddel. Zal een jaarlijks klusje worden.
Binnenhemel gaat steeds meer vergaan. De bekende volgescheten poepluiers aan de achterkant naast de achterruit. Nog maar een keer schoon zien te maken zoals de vorige keer. Anders een nieuwe hemel, maar dat kost best wat.
Vakantie:
Naar Italië gaan met een auto van 23 jaar oud blijft voor mij altijd een ding.
Op naar Italië. Zo'n 3000 km gereden en veel open. Airco hield er snel mee op, dus moet toch de verdamper gaan vervangen. Had het expansieventiel en de O-ringen vervangen voor het vullen. Blijkbaar toch niet afdoende.
Reserveonderdelen en gereedschap in de kofferbak. Ondanks dat ik alles heb nagelopen en zo nodig heb vervangen.
Veel open gereden en dit keer met de ramen naar beneden. Meer wind, maar wat een nieuwe ervaring. Vooral in de bergen en de passage van de passen op te terugweg. Op de snelweg en tunnels wat minder. Veel kabaal en je wilt niet weten wat we allemaal aan uitlaatgassen onderstaan hebben. Toch aan te raden.
Terugweg begon het motormanagementlampje te branden en ging later weer uit. Thuis uitgelezen en foutcode P1171. EVAP-klepje vervangen en geen problemen meer.
Cabrioseizoen is nu wel een beetje afgelopen. Open rijden tijdens de winter kan altijd nog. Als het droog weer is en het dak niet nat is kan het.
Ik blijf genieten van de Cabrio.