Ga maar eens proefrijden in die generatie cabrio, is objectief in ieder opzicht de beter rijdende auto. Een versleten ketting bij jouw 2000 Aero is een zeer ingrijpende reparatie, bij een 2003-> 9-3 kost het minder dan de helft in de meeste gevallen. Die ketting is echt geen reden om bang te zijn voor een nieuwere 9-3.Paulobekio schreef: ↑di 11 feb, 2025 22:50Ik zie cabrios van 2007,2008 tot en met 2010 met dit euvel. Maakt me toch aan het twijfelen of ik mijn aero uit 2000 moet wegdoen….
Distributie
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Distributie
-
Luthart
- Geregistreerd lid
…vroeger ging een distributieketting een autoleven mee.
Tegenwoordig niet meer. Maar daar hebben praktisch alle auto’s van nu met een ketting last van…
Wel grappig dat distributie riemen wel een slag hebben gemaakt de laatste jaren. Deze kunnen tegenwoordig wel 2ton mee… (vroeger met je tdi was dat 90k). maar dan moet je weer geen ‘natte’ riem hebben. Dat is gewoon shit!
Tegenwoordig niet meer. Maar daar hebben praktisch alle auto’s van nu met een ketting last van…
Wel grappig dat distributie riemen wel een slag hebben gemaakt de laatste jaren. Deze kunnen tegenwoordig wel 2ton mee… (vroeger met je tdi was dat 90k). maar dan moet je weer geen ‘natte’ riem hebben. Dat is gewoon shit!
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Vroeger was alles beter…Luthart schreef: ↑wo 12 feb, 2025 10:48…vroeger ging een distributieketting een autoleven mee.
Bij de B207’s halen veruit de meeste het ook prima ruim voorbij de geplande levensduur hoor. Wij moeten alleen weer zo nodig door blijven rijden met auto’s die volgens de lifecycle planning van de fabrikant al lang de pers in hadden gemoeten.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt. Levensduur is nu 10jaar en/of 2ton… schandalig
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik beredeneer vanuit mijn portemonnee… Circulaire economie zou beter dan de zakken van de aandeelhouders te spekken…
-
busy
- Donateur (4x)

Ja daar gaat een SAAB motor met een vraag over de distributieketting beter van lopen.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ach, de meeste 9-3OG’s die ik tegenkom hebben de kettingspanner ook verder uit staan dan goed is volgens Saab, maar daar wordt niks aan gedaan (omdat dat heel duur is).. 
-
ico9-3
- Donateur (4x)

De 2 liter motor uit de 9-3ng is een vrij probleemloze motor. Ik heb nu eentje op 240000km staan. Ketting is nog nooit vervangen, de geleider wel al eens.
De 9-3ng cabrio is gewoon een heel goede auto, veel beter dan de og. Ik zou persoonlijk nooit meer in een og9-3 willen rijden. Een slappe dweil in vergelijking met de ng…
De 9-3ng cabrio is gewoon een heel goede auto, veel beter dan de og. Ik zou persoonlijk nooit meer in een og9-3 willen rijden. Een slappe dweil in vergelijking met de ng…
-
El René
- Geregistreerd lid
Luthart schreef:…vroeger ging een distributieketting een autoleven mee.
Tegenwoordig niet meer.]
Is dat niet omdat auto’s vroeger sneller doorroestten ? En tegenwoordig niet meer ?
Ik heb een 9-3 OG my 2000. Die moest bij 126.000 km al een nieuwe distributie vanwege versnelde slijtage door een gebrek aan olie en onderhoud door een vorige eigenaar. Kostte in 2011/12 inderdaad het nodige, maar de auto is er anno 2025 nog, heeft nu 216.000 km op de teller en kan nog jaren mee.
-
jansen
- Donateur (7x)

Ik heb een klant die zeer rustig rijdt, heeft een Cabrio van Vector 150pk met hirsch tuning naar 190pk van 2010 op lpg lopend, automaatbak voorzien van de 2e cilinderkop speciaal aangepast voor lpg destijds maar nog steeds voorzien van de eerste distributie en balansaskettingen, motortje loopt zijde zacht als een naaimachine , kmstand ondertussen is in januari dit jaar 2025 de 598782 km reeds gepasseerdt , wanneer moet je iets gaan vervangen? if itt aint broken dont try to fix it.