Achterklep openen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
HME
Geregistreerd lid

Achterklep openen

Bericht door HME » do 17 jul, 2025 11:55

als ik de remote gebruik om de achterklep te openen dan gaat maar 10 cm open en de rest gaat dan met de hand vrij zwaar omhoog. Op YouTube staan voorbeelden met oplossingen, bungee, tie-downs, stalen cable ties niks ziet er mooi uit. Help aub voordat ik ga prutsen.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Re: Achterklep openen

Bericht door rauwers » do 17 jul, 2025 12:04

Volgens mij is die remote alleen om de achterklep (electronisch) te ontgrendelen,
waarna je hem dan handmatig open dient te duwen.
Als die ontgrendeld is als de motor draait, meldt die dat in de display!

Dat is wat ik er van weet.
Er zullen ongetwijfeld kunst- en hulpmiddelen zijn om de klep dan ook automatisch
verder te openen (en mss ook nog wel dicht te doen (te vergrendelen)), maar is volgens
mij niet OEM bij een cabrio.

Succes en geniet.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » do 17 jul, 2025 12:09

HME schreef:
do 17 jul, 2025 11:55
als ik de remote gebruik om de achterklep te openen dan gaat maar 10 cm open en de rest gaat dan met de hand vrij zwaar omhoog. Op YouTube staan voorbeelden met oplossingen, bungee, tie-downs, stalen cable ties niks ziet er mooi uit. Help aub voordat ik ga prutsen.
Bij mij gaat het net genoeg ver open om mijn vingers eronder te kunnen krijgen. En dan vervolgens merk je hoe stevig de klep is. :)

Bij mij zullen de luchtcilinders wat minder goed zijn, maar voor mij is het zo geen probleem.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 17 jul, 2025 13:01

bij mijn Cabrio ('04 1.8t Linear), ontgrendelt-ie (als in: klep gaat van het slot (inclusief 3x knipperen, verder hoor je daar niks van), en vervolgens ontgrendelt het systeem het slot (dat hoor je dan weer wèl). de rest moet ik zelf doen. gelukkig maar, want dan kan er ook geen electromotortje kapot, en handmatig openen gaat veel sneller :mrgreen:

Saab heeft op de Caab toch nooit een electromotortje gezet om de achterklep volledig, en electrisch te openen of sluiten? dat is pas van de laatste 5 à 10 jaar...en: wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » do 17 jul, 2025 13:23

Mijn 2008 cabrio ontgrendelt alleen, gaat niet omhoog.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 17 jul, 2025 15:11

Op de afstandsbediening ontgrendelt ‘ie alleen. Daarna moet ‘ie met de hand best makkelijk open gaan. Met versleten gasveren voel je het gewicht wel maar zou ‘ie niet stroef open moeten gaan. De scharnieren veroorzaken dat weleens, dat je echt door een weerstand heen moet duwen

HME
Geregistreerd lid

Bericht door HME » vr 18 jul, 2025 9:34

Okay bedankt ga het bekijken of misschien de YouTube methode doen.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 18 jul, 2025 10:05

Paar nieuwe gasveren en je scharnieren met klein beetje kruipolie gangbaar maken. Dan moet het weer soepel gaan.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » za 19 jul, 2025 9:01

HME schreef:
vr 18 jul, 2025 9:34
Okay bedankt ga het bekijken of misschien de YouTube methode doen.
Ik zou daar toch mee oppassen. De constructie van de cabrio-achterklep laat toe dat ze te ver kan doorschieten, waardoor de tonneaucover beschadigd raakt. In het scharnier zitten plastic stopjes die dat moeten voorkomen, maar die slijten snel – zeker als het kofferdeksel telkens tegen zo’n stop aanstoot. Zodra zo’n stopje versleten is of loskomt, klapt het deksel rechtstreeks tegen de tonneaucover, met lakschade tot gevolg.
En dat allemaal omdat je het kofferdeksel niet even zelf wil opheffen? Voor mij is dat risico het niet waard.

HME
Geregistreerd lid

Bericht door HME » za 19 jul, 2025 11:17

Goed punt

Plaats reactie